علم و فناوری در گفتگو با دارنده مدال نقره سیزدهمین المپیاد پزشکی کشور:

زیر و بم المپیاد پزشکی کشور

مهدی ملک پور، دانشجوی پزشکی ورودی مهر ۱۳۹۶ دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بصورت همزمان دانشجوی ارشد بهداشت عمومی گرایش سیاستگذاری سلامت(MPH) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز توضیحاتی پیرامون شرکت در المپیاد پزشکی کشور ارائه داد .

مهدی ملک پور، دانشجوی پزشکی ورودی مهر ۱۳۹۶ دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بصورت همزمان دانشجوی ارشد بهداشت عمومی گرایش سیاستگذاری سلامت(MPH)   در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز اظهار داشت: المپیادهای علمی که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار می شوند با هدف ارتقا مهارت های اصلی مورد نیاز دانشجویان و به کاربردن این مهارت ها درون دانشگاه های مختلف کشور برگزار می شود که شامل حیطه های آموزش پزشکی، مدیریت نظام سلامت، کارآفرینی، مطالعات میان رشته ای، استدلال بالینی و در نهایت المپیاد تفکر علمی در علوم پایه است .

وی ادامه داد: رشته ای که من در آن دو سال هست که شرکت می کنم همان طور که از نام حیطه های شش گانه المپیاد مشخص است، این المپیاد ها به افزایش مهارت در دانشجویان در جنبه های مختلفی مثل آموزش پزشکی، بهبود سطح مدیریت دانشگاه ها، فعالیت های بین رشته ای بخصوص با علوم انسانی، هوش مصنوعی و فلسفه پزشکی، بهبود مهارت های کارآفرینی و همین طور کمک به کسب مهارت های استدلال بالینی و در انتها توانایی تفکر علمی و مهارت های پژوهشی دانشجویان کمک می کند .

ملک پور در خصوص رشته المپیاد تفکر علمی در علوم پایه اذعان داشت: المپیاد تفکر علمی از قدیمی ترین المپیاد های کشوری است که اکثر حیطه های دیگر المپیاد نسبت به آن جوان تر می باشند و بیشتر شرکت کنندگان آن افرادی هستند که به پژوهش و کار های تحقیقاتی علاقه مند می باشند و از طرفی علاقه مند به استدلال های علمی و آوردن برهان هایی برای رد یا پذیرش فرضیات و طراحی مطالعات پیش بالینی هستند .

دارنده مدال نقره سیزدهمین المپیاد پزشکی کشور تصریح کرد: بنده با توجه به اینکه قبلا، سابقه شرکت در المپیاد دانش آموزی را به عنوان یک دانش پژوه داشته ام و دارای مدال نقره کشوری المپیاد زیست شناسی بودم و همچنین با توجه به علاقه وافری که به پژوهش داشته ام در این حیطه المپیاد شرکت کردم و خوشبختانه توانستم امسال هم مدال کشوری در این رقابت بدست آورم .

وی در توضیح مراحل المپیاد دانشجویی خاطر نشان کرد: در واقع المپیادهای علمی از دو قسمت انفرادی و گروهی تشکیل می شوند که در اولین مرحله سنجش و غربالگری دانشجویان توسط خود دانشگاه ها انجام می شود که به این مرحله غربالگری درون دانشگاهی گفته می شود و نحوه غربالگری دانشجویان وابسته به خود دانشگاه ها است .

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در مرحله بعدی که اولین مرحله کشوری می باشد و معمولا در اردیبهشت و خرداد ماه هر سال برگزار می شود، نود نفر از مجموع کل کشور انتخاب می شوند که این نود نفر با توجه به اینکه در کدام منطقه آموزشی هستند می توانند تیم های ۳ نفره یا ۴ نفره را درون دانشگاه خود و یا بین دانشگاه های منطقه خود تشکیل دهند و برای مرحله اول آزمون گروهی آماده شوند .

به گفته وی دانشجویان حدود یک ماه تا دو ماه فرصت دارند با توجه به موضوع ارائه شده پروپوزالی برای یک طرح علمی که محدودیت های مالی خاصی ندارد و در آزمایشگاه های مختلف دنیا قابل اجراست تهیه کنند و برای کمیته المپیاد ارسال کنند .

ملک پور تصریح کرد: در مرحله بعدی که معمولا یک ماه بعد از ارسال پروپوزال دانشجویان است مرحله دوم آزمون انفرادی کشوری برگزار می شود که برخلاف مرحله قبلی که یک آزمون کوتاه پاسخ بود یک آزمون کاملا تشریحی می باشد .

وی اضافه کرد: در هر دو مرحله انفرادی به سنجش قدرت ارتباط دهی بین موضوعات مختلف علمی، توانایی آوردن برهان های علمی برای رد یا پذیرش فرضیات و توانایی طراحی مطالعات مختلف و در انتها تحلیل داده های مقالات علمی پرداخته می شود. از بین نود نفر شرکت کننده به حدود بیست نفر از شرکت کنندگان این مرحله مدال های طلا، نقره و برنز انفرادی تعلق می گیرد .

دارنده مدال نقره سیزدهمین المپیاد پزشکی کشور گفت: درباره مرحله بعدی گروهی نیز به این شکل هست که با  توجه به امتیاز پروپوزال ارسال شده وهمین طور امتیاز انفرادی افراد در آخرین مرحله انفرادی، ده تیم برتر به مرحله دوم گروهی راه پیدا می کنند. در این مرحله افراد به نوشتن یک پروپوزال جدید با یک موضوع جدید در یک زمان فشرده می پردازند و در روز بعد پروپوزال طرح علمی خود را ارائه داده و از پروپوزال خود دفاع می کنند. به سه تیم اول هم در این مرحله مدال های طلا و نقره و برنز گروهی تعلق می گیرد .

وی که توانسته مدال نقره گروهی المپیاد را کسب کند، در پاسخ به این سوال که آیا در سال های بعدی نیز در المپیاد در همین حیطه یا حیطه های دیگر شرکت خواهید کرد؟، بیان داشت: بیشتر علاقه داشتم در همین حیطه شرکت کنم اما با توجه به عدم شفافیت نمره دهی ها که در المپیاد دانش آموزی برخلاف المپیاد دانشجویی بود، داشتم منصرف می شدم اما موضوع المپیاد چهاردهم بسیار جذاب تر از دو سال قبلی است و واقعا باز هم علاقه مند شدم که در این حیطه شرکت کنم .

قابل ذکر است که موضوع دوره چهاردهم المپیاد این حیطه ابعاد سلولی مولکولی سلامت روان خواهد بود .

مهدی ملک پور در پایان خطاب به جوانان، نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان عنوان کرد: شرکت در المپیادهای علمی را چه دانش آموزی و چه دانشجویی پیشنهاد می کنم. مدال آوردن در این المپیاد ها علاوه بر امتیازاتی که برای بنیاد ملی نخبگان و همین طور استعداد درخشان دانشگاه ها و آزمون های سراسری دارد، فرصتی است برای پیدا کردن دوست های جدید با تفکرات متفاوت تر و بنابه تجربه من فوق العاده ارتباطات سازنده و مفیدی در کنار المپیاد ها شکل می گیرد .

 

گفت و گو از احسان ایوبی

انتهای پیام /

زمان انتشار: چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰:۰۰

شناسه خبر: 100921

مطالب مرتبط :
زز

ناگفته‌های یک شرکت سلول‌های بنیادی

شرکت دانش بنیان زیست فناوری شایان پارس از شرکت های فعال در حوزه سلول های بنیادی است که علیرغم جمع آوری تجهیزات و تیمی تحقیقاتی اما فضایی هر چند کوچک در خور تحقیقات سلول‌های بنیادی تخصیص داده نشده است .

سویه های جدید کرونا چگونه تشکیل می شود؟/ امیکرون را بیشتر بشناسید

سویه های جدید کرونا چگونه تشکیل می شود؟/ امیکرون را بیشتر بشناسید

سویه امیکرون پنجمین سویه ویروس منحوس کروناست که در اثر تغییر در رفتار ویروس اولیه ایجاد شده است .

رویداد دانشجویی محیا

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان یزد خبر داد

درخشش دانشجویان جهادگر یزدی در کشور

صمدی معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان یزد گفت: جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) استان یزد در چهارمین دوره رویداد محیا حائز رتبه نخست شد.

دانشگاه علمی کاربردی از ایده های دانشجویی حمایت می‌کند

دانشگاه علمی کاربردی از ایده های دانشجویی حمایت می‌کند

رئیس اداره حمایت طرح های علمی پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس از حمایت کامل این دانشگاه از ایده های دانشجویی خبر داد .

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجلیل شدند

در نشست شورای پژوهش، پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجلیل شدند .

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب