خواص درمانی باورنکردنی اسفناج

اسفناج با دنیایی از فواید و شگفتی است که شاید تا کنون به ارزش آن تا این اندازه واقف نبودید.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، مصرف روزانه سبزی ها به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون مثل ویتامین های گروهB ، ویتامین و ویتامینA، املاح معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین، مواد آنتی اکسیدانی از جمله فلاونوئید وکاروتنوئید، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها دارد.

 

مواد معدنی و ویتامین های موجود در اسفناج در صد گرم اسفناج خام به شرح زیر است:

 

انرژی 20 کالری

آب 90 گرم

پروتئین 3 گرم

چربی 0/3 گرم

مواد نشاسته ای 3/5 گرم

کلسیم 90 میلی گرم

فسفر 50 میلی گرم

آهن 3/2 میلی گرم

سدیم 70 میلی گرم

پتاسیم 470 میلی گرم

ویتامین آ 6000 واحد

 

طاهره رامش مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در خصوص استفاده از سبزیها می گوید: سبزی های رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین های مختلف می تواند از بروز بیماری های غیرواگیر همچون بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان به ویژه سرطان های دستگاه گوارش و  جلوگیری از چاقی موثر باشد.

 

مقدار سبزی های موردنیاز بدن در هرم راهنمای غذایی روزانه سه تا پنج واحد است. سبزی های برگ سبز دارای کاروتنوئیدها، لوتئین و فلاونوئیدها هستند که این مواد، بدن را در مقابل سرطان ها محافظت می کند.

 

همچنین وی می افزاید:  این نوع سبزی ها منبع غنی از عنصر منیزیم هستند که در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، اسپاسم عضلات، دیابت و پوکی استخوان نقش بسزایی دارد؛ کرفس، کاهو، اسفناج، کلم بروکلی و انواع سبزی خوردن از جمله سبزی های برگ سبز محسوب می شوند.

 

او بیان می کند که اسفناج یکی از سبزی های پرطرفدار و سرشار از مواد مغذی است؛ با این ‌وجود مصرف بیش ‌از حد آن در توانایی جذب برخی از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، زینک و یا سایر مواد، تداخل ایجاد می ‌کند.

 

اسفناج را خام یا پخته مصرف نماییم؟

این متخصص تغذیه در پاسخ به سوال فوق گفت: در اسفناج موادی مانند «اگزالیک اسید» وجود دارد، این اسید به طور طبیعی با کلسیم و آهن موجود در اسفناج ترکیب شده و همین موضوع جذب این مواد از سوی بدن را بسیار دشوار می ‌کند.

 

همچنین اسفناج حاوی آهن گیاهی است و جذب آهن گیاهی به میزان زیادی تحت تاثیر ترکیب رژیم غذایی قرار می گیرد. بنابراین در صورت وجود کاهش دهنده های جذب آهن مانند «فیتات»، «اگزالات» و «تانن ها» به مقدار زیادی کاهش می یابد.

 

جذب آهن گیاهی در بهترین شرایط ۳ تا ۸ درصد است و به طور کلی اگر فرد دچار کم خونی فقر آهن باشد، مصرف اسفناج به تنهایی نمی تواند به درمان آن کمک کند.

 

از سوی دیگر، زمانی که اسفناج پخته می‌ شود، به میزان قابل توجهی کوچک ‌تر می‌ شود. از این رو، افراد می ‌توانند پنج برابر بیشتر اسفناج پخته شده مصرف کنند؛ البته نیاز‌های افراد مختلف به آهن متفاوت است و این موضوع از جنبه جنسیتی و شرایط جسمانی فرد می ‌تواند تغییر کند.

 

یک مرد بالغ روزانه به ۸ میلی گرم آهن نیاز دارد و زنان نیز پیش از یائسگی باید روزانه ۱۸ میلی گرم آهن مصرف کنند، این در حالی است که زنان باردار روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارند، به همین دلیل توجه به تامین آهن موردنیاز بدن ضروری است؛ با گنجاندن اسفناج به عنوان یک منبع غنی از این عنصر به رژیم غذایی روزانه، می‌توانیم نیاز بدن را به آسانی تامین کنید.

 

 

تاثیر درمانگر اسفناج:

اسفناج برای رشد مو:

اسفناج به رشد مو کمک می کند. پروتئین بالا، ویتامین A و مقدار ویتامین C موجود در اسفناج به بدن اجازه می دهد تا به درستی چربی پوست سر را تنظیم کند و کمک به جلوگیری از ریزش مو می کند. این عوامل همچنین به مو کمک می کنند تا سریع تر رشد کنند.

 

 پیش گیری از آکنه:

خاصیت قلیایی اسفناج، از جمله مقدار غنی کلروفیل آن در مبارزه با باکتری ها موثر که باعث آکنه می شوند.قابل توجه است.

 

تنظیم خواب و کمک به درمان بی خوابی:

 اسفناج دارای ویتامین B6، و منیزیم است. B6 کمک می کند سروتونین تولید شود، هورمونی که باعث آرامش است و به تنظیم خواب و چرخه های بیدار کمک می کند.

 

آلکالیزر بدن:

اکثر ما رژیم غذایی اسیدی داریم. قدرت اسیدی بدن می تواند منجر به عدم تعادل در سطوح باکتری شود و باعث می شود که در معرض خطر رشد مخمر در خارج از کنترل باشیم. هم چنین سطح بالایی از اسیدیته بدن نیز می تواند به معنای خطر بیشتر آکنه و جوش ها باشد. با معکوس کردن این اسیدی شدن بدن، اسفناج ما را در برابر این مشکلات بالقوه محافظت می کند.

 

سلامتی چشم:

اسفناج غنی از کاروتنوئید های فراوان، است که برای سلامت چشم عالی است. اسفناج در برابر آب مروارید و انحطاط ماکولا چشم را  محافظت می نماید.

 

پیش گیری از اثرات پیری:

اسفناج حاوی میزان زیادی آنی اکسیدان است  که از علائم سالخوردگی جلوگیری کرده و از ایجاد رادیکال های آزاد ناشی از سرطان جلوگیری می کنند.

 

استحکام ماهیچه ای:

اسفناج یک روش کلاسیک برای افزایش قدرت بدون ریسک افزایش وزن است. طبق نظر متخصصان در سرتاسر دنیا، اسفناج واقعاً به ساختن ماهیچه قوی کمک می کند.

 

گزارش از مهر آفرین وثوقی خبرنگار خبرگزاری  علم و فناوری

انتهای پیام //

زمان انتشار: شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 101095

مطالب مرتبط :
روز خبرنگار

گاه یک تصویر یا چند کلمه جهان را منقلب می نماید

گاه یک تصویر یا چند کلمه جهان را منقلب می نماید، با درک صحیح این معنا رسالتی باید برای این گروه تصور نمود که ابعاد و تاثیرش شاید کمی دشوار باشد.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب