مسئول مرکز رشد شهید منصور عابدی تشریح کرد:

دروغی بزرگ به نام انرژی رایگان

مسئول مرکز رشد شهید منصور عابدی به تشریح دلایل غلط بودن تصور امکان تولید «انرژی رایگان» پرداخت.

مسئول مرکز رشد شهید منصور عابدی یزد در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از یزد گفت: چند سالی است که از شکل های مختلفی از انرژی رایگان(free energy)  در سایت ها صحبت می شود. بعضی از این سیستم ها با نیروی مغناطیسی و برخی با نیروی جاذبه کار می کنند و ادعای مشترک همه این مکانیزم ها این است که می توانند بدون مصرف سوخت یا استفاده از سایر منابع انرژی به انرژی رایگان برسند و می توانند از آن برق تولید کنند.

دکتر محمد آخوندزاده افزود: متاسفانه ادعای سازندگان چنین دستگاه هایی حتی در بعضی از سایت های مطرح پوشش خبری داده می شود و بعضی سازمان های حمایتی برای ساخت این دستگاه‌ها به مدعیان کمک مالی پرداخت می کنند. اما با وجود همه این ادعاها از نظر علمی ساخت چنین دستگاهی محال است و برای کسانی که آشنایی مختصری با علم فیزیک داشته باشند روشن است که ادعای تولید انرژی رایگان به این شکل، دروغی بزرگ است.

 

تعارض با قانون پایستگی انرژی

وی بیان داشت: قانون پایستگی انرژی یکی از مهمترین قوانین فیزیک است. این قانون بیان می کند که ساخت چنین دستگاه هایی از نظر علمی محال است. قانون پایستگی انرژی به زبان ساده این است که انرژی نه خود به خود به وجود می آید و نه از بین می رود بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود.مثلا در باتری انرژی شیمیایی به الکتریکی تبدیل می شود یا در سقوط یک جسم از ارتفاع، انرژی پتانسیل به جنبشی تبدیل می شود.البته این قانون شرایطی دارد مثلا اینکه باید سیستم منزوی باشد، تبدیل جرم به انرژی رخ ندهد و ... که برای اینکه بحث پیچیده نشود به آنها نمی پردازیم.

آخوندزاده اظهار کرد: قانون پایستگی انرژی بیان می کند که اگر سیستمی داشته باشیم که خروجی آن انرژی الکتریکی یا سایر شکل های انرژی هست، حتما باید یک انرژی هم وارد آن شده باشد مثلا سوخت(انرژی شیمیایی)، انرژی خورشیدی، انرژی هسته ای و ... .خلاصه اینکه این که بگویند یک سیستم از هیچ برق تولید می کند امکان پذیر نیست.

 

تعادل گشتاور و شتاب زاویه ای

وی ادامه داد: برخی مدعی می شوند که هر قانونی در علم ممکن است نقض شود و از کجا معلوم که این مورد، مصداق نقض قانون پایستگی نباشد؟ برای پاسخ به این سوال نمونه سیستم گوی و صفحه دایره ای را بررسی می کنیم. گفته می شود که در این سیستم، زمانی که گوی ها به سمت پایین حرکت می کنند فاصله زیادی تا مرکز دایره(تکیه گاه) دارند و وزن آنها، گشتاور بیشتری به سیستم وارد می کند و زمانی که گوی ها به سمت بالا می روند، فاصله آنها تا تکیه گاه کمتر است و گشتاور منفی کمتری وارد می کنند. –جهت حرکت که پادساعتگرد است مثبت در نظر گرفته شده است- پس همیشه برآیند گشتاور گوی ها در جهت مثبت بیشتر است و در نتیجه دستگاه در جهت پادساعتگرد شتاب زاویه‌ای می گیرد و می توان آن را به یک ژنراتور وصل کرد و از آن برق تولید کرد.

 

 

آخوندزاده افزود: این استدلال در ظاهر درست به نظر می رسد. اما اگر دقیقتر مسئله بررسی شود، نادرستی این استدلال مشخص می‌شود. برای روشن شدن مطلب، فیلم مربوط به این مکانیزم را پخش کنید و از چند حالت مختلف از گوی ها عکس بگیرید. اگر در عکس ها دقیق نگاه کنید می بینید در بخشی از حرکت، تعداد گوی هایی که سمت راست تکیه گاه قرار دارند بیشتر از گوی های سمت چپ است و اگرچه این گوی ها فاصله کمتری تا تکیه گاه دارند ولی چون تعداد آنها بیشتر است، گشتاوری که در خلاف جهت حرکت سیستم وارد می کنند بیشتر از گشتاور گوی های سمت چپ است و این باعث می شود در این لحظه سیستم شتاب زاویه ای منفی بگیرد و سرعت زاویه ای آن در این لحظه کم شود.

 

 

مسئول مرکز رشد شهید منصور عابدی اعلام کرد: اگر می خواهید این مطلب را دقیق تر بررسی کنید در هر عکس، مختصات گوی ها را استخراج کنید. برای این کار می توانید از نرم افزار GetData Graph Digitizer استفاده کنید. با این نرم افزار طول و عرض(x,y)  هرکدام از گوی ها را می توانید به دست آورید. سپس طول میانگین و عرض میانگین گوی ها را حساب کنید. اگر این محاسبات را انجام دهید، می بینید که در زمان زیادی از چرخش، x میانگین بزرگتر از صفر است و این یعنی برآیند گشتاور نیروهای وزن آنها در جهت منفی است و نه تنها به زیاد شدن سرعت سیستم کمک نمی کند بلکه و عملا باعث کم شدن سرعت زاویه سیستم و شتاب زاویه ای منفی می شود.

وی عنوان کرد: برای فهم بهتر این مطلب در عکس های مختلف،y میانگین را هم حساب کنید. می بینید که در بعضی از عکس ها این عدد کمتر و در بعضی بیشتر است. این مطلب نشان می دهد که انرژی پتانسیل میانگین سیستم در بعضی از حالت‌ها کمتر و در بعضی حالت ها بیشتر شده است. قبلا هم دیدیم که سرعت زاویه ای سیستم هم در حال کم و زیاد شدن است و این یعنی انرژی جنبشی میانگین سیستم هم کم و زیاد می شود. اگر فرض کنیم نیروی اصطکاک محور  و مقاومت هوا ناچیز باشد و بتوانیم از آنها صرفنظر کنیم و گشتاور منفی دیگری مثل ژنراتور و ... به سیستم وارد نشود این مکانیزم می تواند برای همیشه حرکت کند، دقیقا شبیه رفتار یک آونگ که در آن مرتب انرژی جنبشی و پتانسیل به هم تبدیل می شوند و می تواند در صورت نبودن نیروی مقاوم برای همیشه به حرکت خود ادامه دهد، بدون اینکه قانون پایستگی انرژی را نقض کند.

انتهای پیام/

 

 

 

زمان انتشار: یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷:۵۸

شناسه خبر: 37033

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۲۰ نظر
یاشار بدری
۰ مخالف          ۰ موافق
پنج شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷:۴۱

اینکه بعضی از افراد کامنت گذاشتن که هیچ کی تا حالا همچین چیزی درست نکرده کاملا الکیه کاملا در اشتباه اند چون درست کردن صنعتی هم کردن پول هم ازش در میارن برای نمونه اگر خواستید نمونه یکی از ژنراتور بدون سوخت صنعتی رو ببینید ژنراتور های مغاطیسی چین رو تو گوگل سرچ کنین یا تو یوتیوپ اما برخی افراد معتقدند که اگر این چیزا هست چرا پس نیروگاه خورشیدی میزنن یا زیر سد ها ژنراتور کار میزارن اول دلیل اینها نبود ژنراتور بدون سوخت نیست تولید انرژی بیشتر یا شاید با خودتون فکر کردید چرا خودرو شارژی رو روانه بازار کردن چه فرقی میکنه برق تو ماشین صرف بشه باید تو نیروگاه نفت بیشتری بسوزه پس فرق میکنه

جواد نظری
۰ مخالف          ۱ موافق
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶:۰۷

انرژی رایگان وجود دارد. رواج دادن آن سودی برای دولت ها ندارد بلکه ضرر مالی بی نهایتی به آنها میزند در نتیجه دولت ها از مردم نمیتوانند بردگی نوین بکشند!

محمد
۰ مخالف          ۱ موافق
دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹:۰۶

در مورد این طرح درسته ولی طرح هایی که از یک موتور برای چرخاندن توربین و از یک مولد برای تولید برق استفاده میشود در این طرح انرژی اولیه باید از برق شهر تامین گردد و بعد از استارت بدون نیاز به برق شهر و با استفاده از نیمی از توان تولید برق خود همچنان مولد را به گردش در می آورد و مازاد انرژی تولید شده برای مصرف در دسترس هست در کشورهای دیگه چنین نیروگاه هایی بخاطر نداشتن مصرف انرژی فسیلی و در منطقی که با افت فشار مواجه هشتند برپا میشوند طرح دیگه با استفاده از آهنربا هست که در صورت ساخت یک سازه بزرگ برق قابل توجهی بدست میاد طرح سوم راکتور پلاسمایی پروفسور کشه هست که بسیار خوب و انرژی پاک تولید میکنه اگر توجه کنید از هیچ بوجود نمیاد بلکه در همه طرح ها انرژی تبدیل میشه حتی راکتور پروفسور کشه

جبرئیل قربانی
۱ مخالف          ۲ موافق
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴:۰۳

با پیوستن به ما در( انجمن تولید انرژی بدون سوخت) شما هم می توانید ضمن یاری دوستان فرهیخته کشورمان که از سراسر کشور در آن عضو هستند ، در پیشبرد اهداف مشترکمان در این عرصه مهم علمی سهیم باشید و همچنین درجریان اطلاعات کامل و به روزی ازتحولات مبحث) Free Energy ) درکل کشورقراربگیرید. لینک کانال انجمن تولید انرژی بدون سوخت : https://telegram.me/irfreeenergy بزرگترین بانک اطلاعات انرژي آزادکشور آدرس ایمیل : jebreil2020@yahoo.com تلفن تماس و تلگرام : 09352322525 ارادتمند جبرئیل قربانی

مجید
۳ مخالف          ۱ موافق
پنج شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴:۱۷

با سلام بعضی قوانین و نظریه ها هستند که فراتر از نظریه های دیگر قرار میگیرند مثل نظریه نسبیت و کوانتوم که فراتر از قوانین نیوتون رفتند درسته که قوانین نیوتن پابرجاست اما اگر فقط فکر رو محدود به این قوانین میکردیم هیچوقت کوانتوم و نسبیت بوجود نمیومد

ارش مهجور
۰ مخالف          ۲ موافق
شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸:۳۹

عرض سلام جناب دکتر اینجا هم قانون پایستگی انرژی صادقه قسمتی از انرژی گرانش بین زمین و سایر اجرام اسمانی داره برداشت میشه و در نهایت به گرما تبدیل میشه در واقع ما داریم کره زمین رو به میزان خیلی خیلی ناچیز جابجا میکنیم!

sama
۰ مخالف          ۱ موافق
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹:۳۰

چرا دروغه؟ https://www.aparat.com/v/yc497/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF_%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C_%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3_%D9%88_%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87_%D9%88%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1

جبرئیل قربانی
۰ مخالف          ۲ موافق
پنج شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۳۴

دوستان فرهیخته سلام جهت کسب اطلاعات بیشتر و کاملترو پیوستن به جمع بزرگی ازدوستان تلاشگر از سراسر کشوردرمبحث انرژی بدون سوخت / free energy میتونید به ( انجمن تولیدانرژی بدون سوخت )وکانال تلگرامی : irfreeenergy@ ملحق بشید ویا باشماره تماس و تلگرام : 09352322525 تماس بگیرید. ارداتمند جبرئیل قربانی

محمد
۳ مخالف          ۶ موافق
یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷:۳۰

واي بحال ما اگه يه سمت علمي مثل مسئول مرکز رشد شهید منصور عابدی یزد هم نتونه اين رو درك كنه واقعا براي جامعه علمي كشور متاسفم

علی
۴ مخالف          ۲ موافق
پنج شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲:۳۱

دوستان عزیز انرژی رایگان وجود داره...تکنولوژی روز ب روز در حال پیشرفت هست و کسی هم نمیتونه جلوش رو بگیره با حرف های ب این شکل ک شبه علم هستن...خیلی جالبه کسانی ک دم از علم میزنن تغییر رو منکر میشن...ایشون باید بدونن ک همیشه ممکنه تمام باور ها و قوانینی ک ازشون اطلاع داریم ب یکباره رد بشن و تغییر کنند و این یعنی علم...البته شرکت های نفتی و سرمایه داران جهان دنیارو توی دست دارن مطمئنن کار شکنی میکنن و امثال این حرف هارو راه میندازن تا جلوی پیشرفت و حرکت ب سمت برابری و بگیرن...

علی
۵ مخالف          ۵ موافق
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹:۵۸

من اولش باور نداشتم ولی خودم انجامش دادم فقط برای چرخیدن دستگاه گشتاور از یک الاغ استفاده کردم که قادر بود یک شب برق لازم را درمزرعه تولید کند برای راحتی حیون چندتا اضافه کرددم که به نوبت اسیاب را میچرخاندند وتا 220ولت هم رسید وحالا میشود ان را درابعاد بزرگ گسترش داد هزینه نگهداری حیوان خیلی کمتر از سود تولید برق میباشد

احسان
۱ مخالف          ۳ موافق
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴:۰۳

ی موقعی میگفتن ی چیزی هست توش آدم هست میگفت وا مگه میشه؟تلوزیون اختراع شد برید بشمارید چندتا از قانون های فیزیک تا الان باطل و نقص شده اونایی که شما دیدید میان برق رو ب صورت وای فای انتقال میدن و موتور و لامپ یا هرچیز دیگه ای روشن میشه ولی تلفیق ۲ تا سیستم باهم شدنی هست ک اصطلاحا بگیم برق رایگان ینی سیستم ژنراتور که تو فیلما هست و مکملش ی سیستم جبران کننده

مسلم روستا
۱ مخالف          ۲ موافق
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹:۲۶

سلام به همه دوستان لطفا مسائل سیاسی و پایستگی انرژی رو باهم قاتی نکنید بازده صد درصد غیر ممکنه من بیش از ده مدل از این اسباب بازیها رو ساختم وکار نکرده و الکی چیزی که نمیدونید در موردش نظر ندید اگه واقعا کسی مرد کاره تماس بگیره تا راهش بهش بگم تا از طریق امریکا طرحش رو ثبت و تجاری کنه mmehdy.r@gmail.com

حمید محمدی
۰ مخالف          ۵ موافق
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶:۲۱

دوستان مخالف آقای دکتر توجه کنند: اگر واقعاً امکان بدست آوردن انرژی رایگان به جنین اسباب بازیهایی وجود داشت، چرا کشورهای مختلف میلیون ها دلار صرف برپایی نیروگاههای خورشیدی میکردن؟ که تازه به روز و شب و ابری، آفتابی بودن هوا هم وابسته باشن؟ آیا آنها نمیتوانستند از روی همین مدلهایی که در سایتهای مختلف هست نمونه های بزرگتر و قوی تری بسازند و برق تولید کنند؟ الان چند ساله که این شامورتی بازی تو اینترنت راه افتاده، حالاکه یک نفر متخصص میخواد مردم رو از اشتباه بیرون بیاره، چرا بعضیا بهشون زور میاد؟ بهتره کمی عاقل باشیم و گول این بازی ها و اسباب بازی هارو نخوریم.

رضارفیعی
۴ مخالف          ۵ موافق
جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸:۵۴

لاف دربازاروگوزدربازار مسگران !!! اگربرق رایگان درست بود قرنهاست کسی اونوبنمایش میزاشت وسود سرشارآنرا درجیبش میگذاشت پس دیگربدنبال رویاوحرف مفت نباشید اگرعقل درسرتان است!

رئیسیان
۲ مخالف          ۵ موافق
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱:۴۹

عالی بود. یه سوال از دوستان مخالف دارم. اگر انرژی رایگان راسته و قابل اجراست، این همه سال هست دارن توی سایت ها ازش حرف می زنند، چرا یک جای درست و حسابی ندیدیم اجرا شده باشه؟!

مهدی کرمی
۳ مخالف          ۴ موافق
دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷:۱۶

از فامیلیش معلومه دیگه اخوند زادس ، یمک بهش فشار میاره نفتشون رو نخرن به خاطر این مساعل.

علی تنهازاده
۶ مخالف          ۱۰ موافق
جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳:۵۳

دوست گرامی به جرات میتونم بگم اظهارات این مسول به ظاهر دکتر ، بسیار خام و سطحی نگرانه است.بنده بعد از بیش از 15 سال تحقیق در مورد سیستم های انرژی رایگان با مدل های بسیار خاصی مواجه شدم که به هیچ عنوان نمیشه در عملکردشون شک کرد. بخصوص سیستم های تمام الکترونیکی که امثال اون آقای دکتر هم از وجودش و هم از علمی که عملکردش رو توضیح میده، بی خبر هستند. و بدبختانه قصد دارند این بی خبری خودشون رو به بقیه هم انتقال بدهند. من با خودم عهد کردم تا امثال این بی خبران وجود دارند،هیچ جا عنوان نکنم که چه کشفیاتی داشته ام و حاضر نیستم به خاطر اثبات یک مسئله به یک عده افراد کم اهمیت و کم اطلاع، خودم رو توی دردسر بندازم. با تشکر

عبودي
۶ مخالف          ۹ موافق