۰۹:۴۱ | سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶
قائم مقام سازمان دانش‌آموزی عنوان کرد؛

سازمان دانش آموزش، منادی فقیر فرهنگی / سرانه تربیتی هر دانش آموز کمتر از ۱۷۰۰ تومان

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی با اشاره به اینکه سرانه تربیتی به ازای هر دانش‌آموز کمتر از ۱۷۰۰ تومان است، گفت:‌چرا نظام آموزش‌وپرورش برای ۴ سال اولویت دولت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ توجه به امر تربیت دانش آموزان در مدارس ایران یکی از مسائل مغفول مانده در نظام آموزش و پرورش کشور است به طوری که قائم مقام سازمان دانش آموزی از سرانه تربیتی ۱۷۰۰ تومانی برای دانش آموزان سخن می گوید.

وزارت آموزش و پرورش با بودجه معادل ۳۷هزار میلیارد تومان در حالی به کار خود ادامه می دهد که از لحاظ منابع انسانی تحت پوشش عظیم ترین نهاد سازمانی کشور است. 

بیش از ۱۳میلیون دانش آموز در حال تحصیل و بیش از یک میلیون معلم در حال تدریس بدنه این وزارتخانه را تشکیل می دهند. بنابراین باید در نظر گرفت که حساس ترین نهاد پشتوانه کشور که سرمایه سال های بعد ایران است بیش از این ها نیاز به حمایت دارد.

در این راستا مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در مورد روند پیش بینی بودجه در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث اصلی در این وزارتخانه تفاوت «بودجه تخصیصی» و «بودجه مورد نیاز» است، اظهار داشت: تفاوت آموزش و پرورش با دستگاه‌های اجرایی دیگر در این است که محصول این نظام آموزشی 12 سال بعد تحویل جامعه داده می‌شود.

در طول این مدت تحصیل نیز همانطور که از نام این وزارتخانه بر می آید در کنار آموزش، پرورش نیز اهمیت وافری دارد. بر همین اساس یکی از مسؤولیت های وازت آموزش و پرورش، توجه به مساله پرورش فکری و روحی دانش آموزان در طول دوران تحصیل است. 

البته جهت دستیابی به حداقل اهداف پرورشی در این نهاد، تشکل های دانش آموزشی تشکیل شده است که در کنار آموزش علمی به دانش آموزان به مسائل پرورشی نیز اهتمامی خودجوش داشته باشد.

بودجه در نظر گرفته شده برای امور پرورشی چقدر است؟

محمد علیگو در رابطه با جایگاه تشکل‌های دانش‌آموزی در اجرای سند تحول بنیادین اظهار کرد: سازمان دانش‌آموزی به ارتقای توانمندی دانش آموزان در عرصه‌های مختلف تربیتی و پرورشی موظف است و شعار این سازمان، افزایش مهارت و توانمندی اجتماعی دانش‌آموزان است که عرصه‌های فرهنگی، اعتقادی و مهارتی را شامل می‌شود. به عنوان مثال فن بیان یک مهارت اجتماعی است و به این موضوع توجه داریم و در کنار آن افزایش توانایی دانش‌آموز برای محافظت از خود در برابر آسیب‌ها را مدنظر داریم.

وی افزود: فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی در مدارس داوطلبانه است و مدارس عضو، یک مربی دارند. هم‌اکنون 30 هزار مربی سازمان دانش‌آموزی درمدارس کشور فعالیت می‌کنند و هر گروه شامل 45 دانش‌آموز عضو سازمان دانش‌آموزی است که یک مربی دارند و برای هر گروه یک خبرنگار دانش‌آموز نیز داریم.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی گفت:‌ 21 هزار خبرنگار دانش‌آموز فعال در سطح کشور داریم و فعالیت آنها در حوزه مدرسه است. یک نفر امدادگر و یک نفر مسئول مسائل اعتقادی نیز در گروه‌های دانش آموزی حضور دارند و توزیع مسئولیت‌ها در حوزه مسائل اجتماعی و مدیریتی را شاهد هستیم که هر یک از دانش‌آموزان عضو وظایفی را برعهده دارند.

علیگو خاطرنشان کرد:‌ مربیان سازمان دانش‌آموزی در طول سال آموزش می‌بینند و در سه روز گذشته در استان خراسان رضوی نشست آموزش مربیان چهار شهرستان را داشتیم. سال گذشته 850 هزار دانش‌آموز جذب سازمان دانش‌آموزی شدند و امسال برای جذب یک میلیون نفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ جلساتی هر سه ماه یکبار با حضور تشکل‌ها برگزار می‌شود اما مهم این است که در این جلسات چه مباحثی مطرح می‌شود، آیا این جلسات محدود به ارائه گزارش کار است یا شاهد تقسیم کار هستیم. در آخرین جلسه که مهمان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بودیم چند اتفاق خوب رخ داد، هم‌اکنون تشکل‌ها هر فعالیتی را می‌کنند اما در نشست اخیر تشکل‌ها حوزه فعالیتشان برای دانش‌آموزان را تعیین کردند.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی بیان کرد:‌ در سند تحول بنیادین، پنج ساحت تعلیم و تربیتی و یک ساحت علم و فناورانه داریم اما تمام نظام آموزش‌وپرورش درگیر ساحت علم و فناوری است و باید با تکیه بر توان تشکل‌های دانش‌آموزی این مشکل را حل کنیم و هم‌اکنون تشکل‌ها درگیر ساحت‌های سند تحول شده‌اند.

علیگو گفت: در معاونت پرورشی و تربیت بندی ایده‌ای مطرح شد تا از ظرفت تشکل‌های دانش‌آموزی استفاده کنیم به عنوان مثال تربیت اجتماعی با سازمان دانش‌آموزی، تربیت سیاسی با بسیج، تربیت اعتقادی با اتحادیه انجمن‌های  اسلامی دانش‌آموزان و تربیت در حوزه سلامت و مسائل بشردوستانه با هلال احمر باشد؛ همچنین مشارکت در امور مدیریتی و مدرسه بر عهده شوراهای دانش‌اموزی است،‌ هر کدام از تشکل‌ها سهم خود را در این رابطه تعیین کنند و مابه ازای آن از بودجه معاونت پرورشی بهره‌مند و بازخواست خواهند شد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با طرح این پرسش که چگونه اولویت کشور برای چهار سال نظام سلامت شد،‌افزود:  چرا نظام آموزش‌وپرورش برای 4 سال اولویت دولت نمی‌شود؟ اگر بودجه تمام تشکل‌های دانش‌آموزی که 50 درصد دانش آموزان را شامل می‌شوند به همراه معاونت پرورشی را در نظر بگیریم،  سرانه تربیتی به ازای هر دانش‌آموز به 1700 تومان نمی‌رسد اما هر چقدر که می‌توانیم باید بابت امور تربیتی هزینه کنیم.

کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش برای امور جاری

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: اگر دولت مبلغ پیشنهادی 45 هزار میلیارد تومان را اختصاص می‌داد، مشکلات اعتباری آموزش و پرورش قابل حل بود.
مجاری اضافه کرد: این در حالیست که بر اساس برآوردها برای سال 96، سه هزار و 400 میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه هستیم و اگر کسری بودجه سال 95 جبران نشود، این کسری نیز به این میزان اضافه خواهد شد.

وی در ادامه از کمبود بودجه در پرداخت حقوق بازنشستگان و حق التدریس ها و سرباز معلم ها خبر داد و گفت: بسیاری از کسری‌های وزارتخانه ناشی از آن است که ابتدای هر سال، بودجه مصوب طبق قانون بودجه ابلاغ و پس از یک ماه 1.5 درصد بودجه برای توسعه مناطق محروم کسر می شود و این بودجه به مرور زمان تا انتهای سال تخصیص می یابد.

با این وضعیت به نظر می رسد مشکل کسری بودجه آموزش و پرورش و عدم سرمایه گذاری و توجه به بخش پرورش دانش آموزان در مدارس همچنان به قوت خود باقی بماند مگر اینکه دولت دوازدهم در بودجه سال ۹۷ رقم درخواستی وزارت آموزش و پرورش را دریابد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

زمان انتشار: دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳:۲۵

شناسه خبر: 39469

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب