خبرگزاری علم و فناوری

در گفت و گو با دانش آموزان مبتکر شهرکردی مطرح شد:

جدی گرفته نمی شویم/ ضعف حمایت ها و عدم توجه به ایده پردازی دانش آموزان در مدارس مشهود است

افزایش کمی و کیفی ایده و طرح های دانش آموزان مبتکر بسیجی شهرکردی در سال اخیر مورد توجه مسئولین قرار گرفت. چنانچه برخی از کارشناسان عنوان کردند این طرح های دانش آموزی با دیگر بخش ها قابل رقابت بوده و توان تجاری سازی دارند، اما دانش آموزان از حمایت های ناکافی و برخی ضعف ها همچنان گله مند هستند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از چهارمحال و بختیاری، دانش آموزان خلاق و مبتکر چنانچه با تشویق و حمایت روبرو شوند، ایده هایی را که در سر پرورانده اند، ابراز می نمایند. از آنجا که دانش آموزان به علت ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن، از بیان آنچه در ذهن دارند می هراسند، عدم درک ایده پردازی دانش آموزان که گاه با خیال پردازی همراه است موجب احساس سرخوردگی در آنان می شود. لذا نوع برخوردها در پرورش خلاقیت و شکوفایی استعداد آنها نقش بسزایی خواهد داشت. والدین، نهادهای آموزشی و ارگان های حمایت کننده ابتکارات و اختراعات، رئوس تاثیرگذار در پرورش و هدایت ایده های دانش آموزی هستند. افزایش حضور دانش آموزان در جشنواره های ایده و خلاقیت دانش آموزی و ارتقاء کیفیت طرح های ارائه شده نسبت به سال های گذشته را می توان به منزله بهبود عملکرد نهاد وارگان های مرتبط دانست، اما به گفته دانش آموزان هم چنان ضعف هایی وجود دارد.

 

دکتر مهدی جهانگیری، عضو هیات علمی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد و مسئول بررسی طرح های سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان در خصوص طرح و ابتکارات دانش آموزی در این سازمان عنوان کرد: 

ایده ها و طرح های ارائه شده، از سطح علمی و فنی بالایی برخوردار بوده و حتی در صورتی که مورد توجه قرار بگیرند، قابلیت تجاری سازی دارند. وی حضور این دانش آموزان را در این مرکز حاصل تلاش های مسئولین، اطلاع رسانی و آگاهی سازی در اجتماع و به ویژه مدارس دانست. 

وی در ادامه با تصریح اینکه محیا شدن بسترها موجب جذب طرح ها و حمایت از مبتکرین خواهد شد، تصریح کرد: اغلب این طرح ها در  مراحل اولیه هستند و به کادر مشاوره علمی و فنی نیاز دارند. چنانچه سرمایه گذاری لازم صورت گیرد برخی از آنها در سطح کشور نمود داشته و قابلیت تجازی سازی نیز خواهند یافت.

 

عبدالله قاسمی مسئول بسیج علمی پژوهشی استان چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار علم و فناوری مبنی بر چگونگی تعامل این سازمان با دانش آموزان مبتکر و ایده پرور استان عنوان کرد:سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری از طریق بسیج دانش آموزی، مراجعه حضوری به پایگاه های علمی در شهرستان ها و مراکز رشد خلاقیت با این دانش آموزان در ارتباط می باشد. وی تصریح کرد: 

حمایت از مخترعین و مبتکرین و نخبگان بسیجی استان در قالب حمایت های مالی بلاعوض، امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین خدمات مشاوره ای صورت می گیرد که کمک به توانمند سازی و ارتقاء علمی دانش آموزان بسیجی مبتکر نیز در راستای اهداف بسیج علمی پژوهشی و فناوری می باشد. 

وی افزود: شناسایی استعدادها و پتانسیل های دانش آموزی تاکنون در قالب طرح هایی نظیر شهید احمدی روشن انجام شده است و به منظور اطلاع رسانی از خدمات و اهداف سازمان در سطح دانش آموزی تلاش هایی صورت پذیرفته که از آن جمله به حضور در مدارس، پژوهش سراهای دانش آموزی و اختصاص بخش دانش آموزی در جشنواره جهادگران علم و فناوری اشاره نمود.

 

خبرنگار علم و فناوری از حضور دانش آموز ده ساله شهرکردی در بین دانش آموزان مبتکر بسیجی خبر داد. امیر محمد قاسمی با نمایش دست ساخته های الکترونیکی خود (چون ماشین کنترلی، چراغ مطالعه و ...)  با استفاده از وسایل دور ریختنی و ترکیب آنها با قطعات الکترونیکی، از کارآمد بودن آنها می گوید. امیر محمد معتقد است که اگر از دانش الکترونیک بیش تر اطلاعات کسب کند، آرزوی ساخت وسایل بزرگ تر و کارآمدتری که هوشمند نیز باشد در سر دارد. وی فعالیت های پدرش را عامل علاقمندی خود به نحوه کار وسایل الکترونیکی و ساخت آنها می داند.

 

راضیه آزاد، دانش آموزپایه دهم و مبتکر بسیجی در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری عنوان کرد: طرح های دیگری را هم در ذهن دارم که سعی می کنم با پرورش و تکمیلشان به زودی از آنها رو نمایی کنم. وی ضمن اشاره به رهنمودهای اقتصاد مقاومتی و از طرفی دیگر اهداف صلح آمیز و طبیعت دوستی، از توامندی های ابتکار خود "Life Gurd" سخن گفت و در معرفی آن افزود: این دستگاه به منظور مقابله با ریزگردهای مناطق کویری ساخته شده است که با استفاده از مالچ بیولوژیک و بدون ضرر برای انسان و طبیعت این کار را انجام می دهد، از طرفی با حس گرهای هوشمند تعبیه شده بر روی بدنه، توانمندی تشخیص گاز نیز به آن افزوده شده است که در این صورت آژیر خطر آن فعال می گردد و اتفاء حریق می کند. آزاد در رابطه با دیگر قابلیت های دستگاه خود به امکان انهدام وسایل دشمن از طریق چاشنی لوله شلیک و ضربه زن چکش و قابلیت تسویه هوا با مخزن مازوت اشاره نمود. 

این دانش آموز مبتکر عنوان کرد: زمانی که ایده طراحی چنین ماشینی به ذهنم خطور کرد و تصمیم به ساخت آن گرفتم، هیچ آشنایی با ارگان های مرتبط نداشتم و به جز خانواده ام، حمایتی از من صورت نگرفت، اما اکنون امیدوارم با کمک و حمایت های نهادهای متولی بتوانم طرح هایم را تجاری سازی نمایم.

 

صابر نظری دانش آموز پایه دهم تجربی و مخترع سطل تفکیک زباله در رابطه با نحوه عملکرد و قابلیت های این طرح عنوان کرد: این سطل بر اساس وزن و اندازه قادر به تفکیک زباله ها می باشد و نسبت به نمونه های مشابه خارجی نه تنها توانمندتر است بلکه تولید آن در داخل کشور نیزصرفه اقتصادی بیش تری خواهد داشت. وی خاطر نشان کرد: تولید انبوه زباله و تفکیک آن یکی از معضلات امروز کشور است که خطرات زیست محیطی بسیاری نیز به دنبال دارد و استفاده از سطل های تفکیک زباله تا حد زیادی می تواند در راستای حل این مشکلات مفید فایده واقع شود. نظری عنوان کرد: برای ساخت نمونه اولیه بیش از چندصد هزارتومان خرج کرده ام، اما امیدوارم با حمایت از این طرح بتوان آن را ارتقا داده و به مرحله تولید انبوه برسانم.

 

مرضیه قاسمی دانش آموز پایه دهم تجربی با ارائه سه طرح در سازمان بسیج علمی پژوهشی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با اینکه چنین ایده هایی در ذهن داشتم و خانواده ام به ویژه پدرم مشوق بنده بودند، اما هیچ اطلاعی از چگونگی ارائه طرح و ایده هایم نداشتم و تنها از طریق آزمون و خطا سعی می کردم روش صحیح را برای پیاده سازی و اجرای ایده هایم بدست بیاورم. وی در ادامه افزود: در مدارس استقبالی از دانش آموزان مبتکر نشده و ایده های دانش آموزی جدی گرفته نمی شوند، تنها برخی از دبیران در بدست آوردن ترکیبات شیمیایی مورد نیاز طرح هایم توانستند مرا راهنمایی نمایند، تا اینکه حضور نماینده بسیج علمی پژوهشی و فناوری در مدرسه باعث آشنایی من و دیگر دوستانم با این ارگان شد و اگر اطلاع رسانی توسط ایشان صورت نگرفته بود، همچنان از وجود چنین سازمان هایی که بتوانند به ما در عرصه پرورش ایده ها و ابتکاراتمان کمک کنند، بی اطلاع بودیم.

این دانش آموز مبتکر در رابطه با طرح ها و دست ساخته های خود این گونه توضیح داد:

  • طرح گلدان طبقاتی: این طرح به منظور استفاده حداکثری از محیط و ریز مغذی ها و از طرفی کاهش میزان آب مصرفی است. وی در ادامه گفت: از طریق افزودن مواد ریز مغذی به منبع آب و پمپاژ آن توسط یک موتور کوچک این کار صورت می گیرد و رشد سریع تر گیاهان را در پی خواهد داشت . وی تجربه های شخصی خود در گلخانه منزل را عامل این ایده می داند.

  • طرح مقابله با سرمازدگی گیاهان: با توجه به عامل مخرب سرما در کاهش محصولات باغات کشاورزی در استان، ایده افزایش زمان خواب زمستانه به صورت مصنوعی به ذهن این دانش آموز مبتکر رسیده است. وی تلاش نموده تا با ساخت نوعی پودر خواب زمستانی را به درخت القا نموده تا با دیرتر بیدارشدن  درختان از سرمازدگی شکوفه ها و ریزش آنها جلوگیری نماید.

  • طرح مقابله با بیابان زدایی: وی ضمن اشاره به طرح ناموفق کاشت بادام کوهی در ناحیه غرب شهرکرد به ساخت کپسول های کشت گیاهان اشاره نمود و افزود: این کپسول ها شامل گیاهخاک، خاک ژله ای  و دانه گیاه می باشند که گیاهخاک در زمان بارندگی آب را در خود ذخیره نموده و همراه با مواد مغذی به مرور زمان به دانه پس می دهد، از طرفی خاک های ژله ای با جذب آب متورم شده و با پاره کردن غلاف ژله ای بستر مناسب را برای رشد گیاه محیا می نمایند. وی معتقد است با استفاده از این کپسول ها ضمن استفاده بهینه از محیط می توان از هدر رفت هزینه نیروی انسانی نیز جلوگیری نمود.

 

 

عماد جعفریان دانش آموز پایه دهم تجربی در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری در رابطه با طرح خود این گونه توضیح داد: با توجه به قابلیت بزرگنمایی عدسی ها، تلاش کردم تا با ترکیب آنها و قرار دادنشان در یک جعبه تاریک، پرژکتور نمایش تصاویر بسازم. وی معتقد است این پرژکتور بسیار ارازان تر از دیگر نمونه ها قابل ساخت و تولید خواهد بود و به همین سبب قابلیت تجاری سازی  و تولید انبوه دارد و چنانچه حمایت های کافی از وی صورت بگیرد می تواند نمونه های با کیفیت تری را نیز طراحی کند. 

زمان انتشار: سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵:۰۰

شناسه خبر: 41944

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب