رئیس بنیاد ملی نخبگان سیستان و بلوچستان

طرح شهاب و حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد

شناسایی، هدایت و حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی صاحبان استعدادهای برتر ، پرورش استعدادهای برتر و سرآمد و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای رشد و بالندگی آنان به عنوان سرمایه‌های ملی و خدادادی، تقویت و درونی کردن هویت دینی و ملی واجدان استعدادهای برتردر دوره‌های تحصیلی مختلف آموزش عمومی به منظور احساس مسئولیت برای ایفای نقش سازنده در اعتلای کشور، حمایت تربیتی و معنوی از دانش آموزان دارای استعداد برتر به منظور بهره‌مندی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های آنها در تعالی و پیشرفت کشور به عنوان اهداف طرح شهاب است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از سیستان و بلوچستان، رئیس بنیاد ملی نخبگان سیستان و بوچستان از ممنوعیت امتحانات ورودی ابتدایی و طرح شهاب خبر داد.

دکتر پهلوانی بیان داشت: پيش از تاسيس بنياد ملي نخبگان، دانش‌آموز داراي استعداد برتر، تنها به فرد موفق در رقابت‌هاي تحصيلي گفته مي‌شد که بتواند به مراکز خاص مانند مدارس تيزهوشان راه يابد که اين نوع نگرش، منجر به ايجاد محدوديت براي عموم دانش‌آموزان ميشد. مطابق با سياست‌هاي نوين اتخاذشده در بنياد ملي نخبگان، دانش‌آموز داراي استعداد برتر، صرفا فرد درسخوان و باهوش نيست، بلکه دانش‌آموزي است که توانايي برجسته‌اي در حوزه‌هاي مختلف استعدادي از خود بروز دهد و از خلاقيت و پشتکار نيز بهره‌مند باشد

رئیس بنیاد ملی ملی نخبگان استان در خصوص طرح شهاب جایگزین امتحانات ورودی مدارس خاص گفت: شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر که به شهاب معروف شده است، که مهم‌ترين طرح شناسايي مستعدان در عرصه آموزش عمومي است.

وی افزود: هدف از تصويب و اجراي طرح شهاب، شناسايي و هدايت آموزشي، تربيتي و معنوي مستعدان از دوره ابتدايي تا پايان دوره متوسطه با سازوکار مناسب است تا هويت ديني و ملي افراد تقويت شده و احساس مسئوليت نسبت به ايفاي نقش سازنده در کشور براي آنان حاصل شود. در اصل طرح مکمل مدارس تیزهوشان است.

پهلوانی عنوان کرد: : طرح شهاب تکمیل کننده ی این مدارس است و با اجرای درست آن هیچ دانش آموزی از استعداد یابی جا نمی ماند. با اجرای صحیح این طرح تمام دانش آموزان از دوره ابتدایی استعدادیابی می شوند و می‌توان با آسیب شناسی نقاط ضعف آن بحث کیفیت بخشی آموزش را در این مدارس تقویت کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در برنامه شهاب که از سال آینده به پایه هفتم می‌رسد دیگر دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر را از سایر دانش‌‌آموزان جدا نمی‌ شوند، چرا که براساس اصول جدید تعلیم و تربیت در جهان امروز، بچه‌ها نباید از هم جدا شوند؛ بر این اساس در طرح شهاب دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و پس از شناسایی استعداد آنها، چند روز در هفته برنامه‌های خاص برای‌شان اجرا می‌شود و استعدادها پرورش می‌یابد تا در متوسطه دوم استعداد آنها شکوفا شود.

 وی اشاره کرد: در اصل تنوع مدارس در کشور باید کاهش یابد چرا که دسته‌بندی و جداسازی دانش‌آموزان در مدارس با توجه به اینکه در اجتماع تمام افراد با بهره ذهنی و هوشی مختلف و توان مالی متفاوت در کنار هم زندگی می‌کنند اقدام درستی نیست.

پهلوانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانش آموزانی که در مدارس نمونه و تیزهوشان تحصیل می کنند را نمی توان دانش آموز باهوش یا نخبه نامید بلکه می توان دانش آموز پرتلاش نامید که با خواندن تعدادی کتاب و تست به صورت مستمر توانسته به این مدارس راه پیدا کند. در حالی که نخبه و باهوش بودن تعریفی دیگر دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان در انتها افزود: حذف این آزمونها استرس و فشار را از روی دانش اموزان دبستانی برمی دارد و در یک محیط سالمتری می توانند با شادی و نشاط به یادگیری بپردازند، از طرفی دیگر کلاس‌هایی که برای آماده‌ سازی دانش‌آموزان برای آزمون ورودی مدارس برگزار می‌شود به منبعی برای کسب درآمد برخی افراد تبدیل شده و از سوی دیگر خرید کتب غیردرسی بار مالی زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند درحالی که دانش‌آموزان نیازی به این کتاب‌ها ندارند بلکه نیازمند فراگرفتن مهارت و تخصص با توجه به نیاز جامعه امروز هستند.

انتهای پیام/

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰:۰۰

شناسه خبر: 54535

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب