به گزارش خبرگزاری علم وفناوری استان سمنان

ضرورت و جایگاه آموزش های فنی وحرفه ای در کارآفرینی وچرخه اشتغال + گفت وگو با مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان

در این هیاهوی بیکاری آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی یکی از نیازهای اصلی امروز است، زیرا نقش مهارت آموزی در کنار آموزش های تئوری دانشگاه ها به نوعی هدایت کننده به طرف چرخه تولید است.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری استان سمنان ؛یکی از ابزارهای مهم تربیت نیروی انسانی بخش آموزش های فنی و حرفه ای می باشد که با ارائه مهارت های دسته اول به فراگیران آنها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده می سازد. با توجه به این امر که تغییرات در دنیای بازار کسب و کار و صنعت سطح نیازمندی ها و مهارتها را تغییر داده که لازمه پاسخگویی به این تغییرات آموزش¬های انعطاف پذیری است که به فراگیران نحوه برخورد درست با محیط های جدید و حل مساله را ارائه دهد. چنانکه فراگیران قادر باشند مهارت های شغلی مهمی را همانند برقراری ارتباط، تعهد کاری، وقت شناسی، حل مسئله، کارگروهی، خود مدیریتی، برنامه‌ریزی و سازماندهی و آشنایی با فن‌آوری را بیاموزند که امروزه برای شاغل شدن امری واجب و ضروری هستند. اما متأسفانه سیستم آموزش در بخش فنی و حرفه ای سیستمی سنتی است که نمی تواند پاسخگوی نیازهای درحال تغییر فراگیران و همچنین بازار کسب و کار باشد با این وجود توجه به رویکردهای جدید آموزشی و از سوی دیگر بحث طراحی آموزشی بیش از چنددهه است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و بسیاری از سازمانهای صنعتی، پزشکی و آموزشی از این رویکردهای جدید به مثابه راه میانبری برای اثربخشی آموزش و افزایش مهارتهای فردی استفاده می کنند. یکی از رویکردهای نسبتا جدید، رویکرد طراحی آموزشی کل نگر است که با یکپارچه سازی دانش،‌ نگرش و مهارتها افراد را برای ورود به دنیای کار آماده می سازد؛ چنانکه افراد مجهز به شایستگی هایی شود که آنها را در برابر تغییرات آماده می سازد. با این حال می توان گفت که به جای استفاده از رویکردهای سنتی آموزش در مراکز فنی و حرفه ای، برنامه ریزی ها باید به سمت استفاده از محیط های یادگیری جدید و به تبع آن محیط های کل نگر سوق داد شود، تا ضمن تغییرات در نیازهای کسب و کار شاهد تغییرات در نوع مواد آموزشی و روش های یاددهی یادگیری متناسب با آن برای فراگیران نیز باشیم.

مهارت آموزی کلید ایجاد اشتغال است

یک توانایی اکتسابی برای انجام یک کار خاص جهت رسیدن به یک نتیجه از پیش تعیین شده در زمان مشخص است. بعضی مهارتها عمومی هستند و در زندگی روزمره به کار می‌آیند مانند توانایی تصمیم‌گیری، حل مسأله، تفکر خلاق، رابطه مؤثر با دیگران، کنترل استرس و نظایر آن، اما برخی دیگر مربوط به یک شغل خاص می‌باشند.

مهارت زایی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی در توسعه پایدار دارد و امروز بخش عظیمی از فارغ التحصیلان به دلیل عدم مهارت بیکار هستند.

مهارت های تخصصی یا حرفه‌ای، افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده می‌کنند و یا کارآیی آنان را در انجام آنها افزایش می‌دهند.

در سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بارها به مقوله آموزش های مهارتی اشاره شده است.

به عنوان مثال:

- توانمندسازی و ارتقاء بهره‌وری نیروی کار با افزایش انگیزه، مهارت و خلاقیت و ایجاد تناسب بین مراکز آموزشی و پژوهشی با نیازهای بازار کار (سیاست های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی).

- سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه (سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی).

ضرورت دوره های مهارتی و فنی وحرفه ای

چرا در حوزه اشتغال و کارآفرینی، گذراندن دوره‌های مهارتی یک باید نیست؟ چرا بسیاری از جوانان ما به ‌انگیزه اخذ مدرک و نه فراگیری مهارت وارد دوره‌های متوسطه و عالی مهارتی می‌شوند؟

در بسیاری از کشورهای پیشرفته، اکثر جوانان را افراد جویای کار بیش از اینکه به تحصیل در دانشگاه ها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای مبادرت می‌ورزند و همین مهارتها در حد تکنسینی برای ورود آنها به بازار کار کافیست. به علاوه بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی در جایگاه های شغلی مختلف قرار دارند، موظفند برای به روز رسانی دانش حرفه‌ای خود و یا ارتقاء شغلی همه ساله به گذراندن دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و میان مدت مبادرت کنند.

بدون شک آموزش های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور ماست. راه حل اساسی برای ایجاد باور در مدیران دولتی و خصوصی در اهمیت آموزش‌های مهارتی، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ایست.

در کشور ما شرط لازم و کافی برای احراز یک شغل، داشتن مدرک تحصیلی یا دانشگاهی مرتبط است. اما در نظام صلاحیت حرفه‌ای داشتن مدرک شرط لازم ولی برای احراز شغل کافی نیست. علت این است که اخذ مدارک تحصیلی دانشگاهی نشان دهنده اطلاعات کلی افراد در حوزه‌های مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، پزشکی و غیره است.

ما برای یک شغل خاص، علاوه بر این، باید مهارت های ویژه‌ای را نیز کسب نمود. بعضی از آنها در بدو کار مورد نیازند و برخی برای ارتقاء پس از اشتغال. تمامی این موارد در نظام صلاحیت حرفه‌ای از کارگر ساده گرفته تا بالاترین پستهای اجرایی مملکتی پیش بینی شده است.

نگاهی به نظام طبقه بندی مشاغل در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که در فهرست دانش و مهارت موردنیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، بیش از مدرک تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی موردنیاز است.

به نظر می‌ رسد مراجع قانونگذار اعم از مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین قوه مجریه می‌بایست برای ارتقاء کیفیت و کارآئی نیروی انسانی شاغل در بخشهای دولتی و خصوصی و عمومی نگاهی ویژه به آموزشهای مهارتی داشته باشند، موضوعی که به اندازه کافی برای آن قانون، مصوبه، سازمان و نیرو داریم و تنها یک همگرایی و عزم ملی برای عملیاتی شدن آن موردنیاز است.

صحبت های مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای استان سمنان

مهندس منصوری مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان اظهار داشت:مهارت و آموزش فنی و حرفه ای در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان بسیار مورد اقبال و توجه قرار دارد و نگاهشان به مقوله آموزش به صورت سرمایه گذاری است و نه هزینه برای آن.این توجه و اهمیت را می شود در مسابقات سالیانه مهارت بصورت عینی مشاهده کرد .در کشورهایی مانند روسیه ،کره و ژاپن شاهد هستیم که چه اهمیتی به مبحث مهارت آموزی داده می شود و با حساسیت زیادی وارد این حوزه شده و به آن توجه دارند.

منصوری گفت:همه ی این تلاش ها نشانگر آن است که این موضوع در جامعه برای پیشرفت و توسعه ی منابع انسانی چه اهمیتی داشته و نقش موثری در ارتقاء،بهره وری و قابلیت رقابت در اقتصاد جهانی کشورها خواهد داشت.

وی ابراز داشت:خوشبختانه در سال های اخیر این موضوع در کشور ما هم مورد توجه قرارگرفته و با توجه به تحریم های مختلف در طول این سال ها و همچنین اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه ی شفابخش برای برون رفت از این بحران ها توسط مقام معظم رهبری ارائه گردید و بارها در فرمایشات ایشان به بحث مهارت آموزی برای گشایش راهی جدید و خروج از چالش های موجود در کشورمان تاکید شده است.

مهندس منصوری با اشاره به شرایط فعلی بازارکار،ساختار جمعیتی و عدم تکاپوی فرصت های شغلی و ... اذعان داشت:این مسائل به ما نشان می دهد که دارای چه شرایطی هستیم و بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه ما شده است که مسلماً آسیب های مختلف فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی زیادی با خود به همراه خواهد داشت و حل این چالش یعنی بیکاری هم می طلبد که مجموعه سیاست های موثر در کنار هم قرار بگیرد و اعمال شود تا به این مشکل کمک نماید.

وی ادامه داد:در برنامه های توسعه ی اول و دوم بیشتر بر این تاکید شده بود که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و حمایت های اعتباری ما بخواهیم بازار کار را رونق بدهیم اما این ها اثری نداشت .ماباید اقتصاد درون زایی داشته باشیم که یکی از عوامل و مولفه های اصلی اثر گذار بر توانمندکردن نیروی انسانی است و بهره وری نیروی انسانی باید از طریق آموزش ها افزایش یافته و آموزش های فنی و حرفه ای با توجه به اینکه هم نظری و هم عملی ارائه می شود خیلی می تواند دراین زمینه کارساز و موثر باشد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان سمنان افزود:از خصیصه های مهم آموزش های فنی و حرفه ای بحث کارآفرینی آن است.تربیت نیروی کار ماهر برای بازار کار از یک سو و همچنین ایجاد فرصت شغلی با آموزش های ارائه شده از سویی دیگر باعث ایجاد خلاقیت و درنتیجه شغل برای افراد خواهد شد.آموزش های فنی و حرفه ای در بخش های خدمات ،فرهنگ،هنرو کشاورزی ارائه می شود و بااستانداردهای بین المللی نیز همراه است .

مهندس منصوری در پایان اضافه کرد:با توجه به اینکه آموزش های مهارتی از طریق دستگاه های دیگر و بخش های خصوصی ارائه می شود باید اعلام کنیم با حمایت استاندار محترم تصمیم گیری شده است که تمام این آموزش ها تجمیع گشته و تحت عنوان شورای مهارت آموزی استان ما بتوانیم سیاست گذاری کرده و آموزش ها را جهت دهی کنیم .نیازسنجی های لازم دراین شورا باید انجام بپذیرد و مطابق با نیازهای بازارکار و فرصت های شغلی آموزش ها را هم سو نمائیم .

انتهای پیام/

 

زمان انتشار: چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱:۵۳

شناسه خبر: 60781

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب