حمایت از کالای ایرانی، یعنی حمایت از نخبه و فکر ایرانی

توجه به کالای ایرانی، صرفاً معطوف به اجناس ایرانی نیست و فکر ایرانی نیز بسیار مهم است. وقتی قرار باشد کالای ایرانی به کالای خارجی ترجیح داده شود، به این مفهوم است که فکری که این کالا را تولید کرده نیز به فکری که کالای خارجی را تولید کرده ارجح تر دانسته شود.

به گزارش علم و فناوری از فارس، امسال نیز همانند سال های گذشته، مقام معظم رهبری، شعار و هدف اصلی و نگاه کلان ملی، خدمتی و توسعه ای را در ذیل حمایت از کالای ایرانی جهت تولید، اشتغال و رونق اقتصادی کشور مطرح فرمودند. شعاری که مخاطب آن، هم مردم و هم مسئولان هستند.

 امّا آیا کالای ایرانی فقط محدود به اقلام مصرفی می شود؟! در پاسخ بایستی اذعان داشت که این نوع نگاه صحیح نیست و متأسفانه، به شعار امسال یک بعدی و صرفاً از منظر مصرف کالای داخلی به آن نگریسته شد. نگاهی که صحبت ها و نصایح مقام عظمای ولایت را ابتر و ناقص گذاشته و چه بسا اگر فقط از همین بعد سطحی به این فرمایش مقام معظم رهبری نگریسته شود، بازهم همانند سنوات گذشته سالی پراز همایش و سمینار و تشکیل کار گروه و تشریفات و هزینه های کلان در چاپ پوستر و بنر و ... خواهیم داشت، بدون این که حداقل راهبردی در تحقق این مهم ازسوی مجریان امر اتخاذ شود.

لذا در این زمینه، ذکرچند نکته را ضروری می دانم:

اول اینکه، حمایت از کالای ایرانی، به معنای مصرف گرایی نیست، بلکه به معنای قناعت، به اندازه‌ی لازم مصرف کردن و اجتناب از زیاده‌روی و اسراف است: «مصرف‌گرایی برای جامعه بلای بزرگی است. اسراف، روزبه‌روز شکاف های طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی را بیش تر و عمیق تر می کند. یکی از چیزهایی که لازم است مردم برای خود وظیفه بدانند، اجتناب از اسراف است. ...

مصرف‌گرایی، جامعه را از پای درمی آورد. جامعه‌ای که مصرف آن از تولیدش بیش تر باشد، در میدان های مختلف شکست خواهد خورد. ما باید عادت کنیم مصرف خود را تعدیل و کم کنیم و از زیادی ها بزنیم»(بیانات 15 / 9 / 1381).

 دوم اینکه، حمایت از کالای ایرانی، به معنای مصرف به اندازه ی کالای باکیفیت ایرانی است. کالایی که مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، مرغوب و با کیفیتی برابر با جنس خارجی و حتی هم بهتر از جنس خارجی، تولید شده باشد(بیانات 11/5/95).

سومین نکته ی مهم، توجه به کالای ایرانی، صرفاً معطوف به اجناس ایرانی نیست و فکر ایرانی نیز بسیار مهم است. وقتی قرار باشد کالای ایرانی به کالای خارجی ترجیح داده شود، به این مفهوم است که فکری که این کالا را تولید کرده نیز به فکری که کالای خارجی را تولید کرده ارجح تر دانسته شود. البته این هم به معنای نفی و عدم استفاده از  فکر و دانش خارجی نیست. اما به معنای تأیید، تقویت و حمایت از فکر ایرانی و تولید کننده ی فکر ایرانی و نخبه ی ایرانی برای تولید محتوا، اندیشه، ایده، فکر و کالای مرغوب ایرانی است.

مقام معظم رهبری نخبه ی ایرانی را سرمایه های معنوی، نعمت خداوندی و عطیّه‌ی الهی برای دلسوزان نظام محسوب کرده(بیانات 26 / 7 / 96) و بسترسازی برای پرورش نخبگان، شناسایىِ استعدادهای نخبه و کمک به آنها برای رسیدن به سمت قله‌های علمی و تحقیقی(بیانات 5 / 7 / 1383) را جزو اصلی ترین اهداف نظام در زمینه ی حمایت از نخبه ی ایرانی می داند.

البته نخبه ی ایرانی، به زعم مقام معظم رهبری، بایستی با داشتن احساسِ دلبستگی معنوی به کشور و ملت، در عرصه و زمینه ی علمی- تخصصی خودش، تلاش، مجاهدت و فداکاری کند؛ تا با عشق به سرنوشت کشور و ملت، بتواند در جامعه خود، تأثیری واقعی و راهگشا داشته باشد(بیانات 13 / 7/ 1390) و این نخبه ی ایرانی است که پیش برنده و متحول کننده خواهد بود و با کارآفرینی و تولید فکر، خدمات و کالای باکیفیت ایرانی، هم در جهت توسعه ی اقتصادی و هم در جهت توسعه ی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هم افزایش سطح رفاه ملت و اشتغال موفق و مؤثر عمل خواهد کرد و به معنای واقعی تداعی گر سرمایه ی ایرانی خواهد بود.

دکتر مجتبی اشرافی، کارشناس رسانه و مسائل ایران، مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه

انتهای پیام/

زمان انتشار: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹:۰۰

شناسه خبر: 61914

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب