صنعت اتوبوس سازی کشور الگوی موفق صنایع خودرو سازی کشور؛

صنعت خودرو و ثروت هایی که میتواندتولید شود

علی رغم توانمندی مهندسان ایرانی متاسفانه خیابان های ایران توسط خودروهای کره ای ، ژاپنی و ... احاطه شده است که برای خرید این خودروها ارزهای فراوانی از کشور خارج می گردد،آیا ایران می تواند همان گونه که اتوبوس با کفیت جهانی تولید کند ، در زمینه ساخت سایر خودرو ها نیز دستاوردهای را داشته باشد؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از قم ، زمانی کره ای ها آرزوی تولید پیکان ایران را داشتند واما در حال حاضر خیابان های ایران مملو از ماشین های ساخت کشور کره جنوبی، ژاپن و ... است .علی رغم پیشتاز بودن صنعت خودروسازی ایران نسبت به این کشورها متاسفانه در طول سالیان گذشته این صنعت کشور عقب گردهایی را داشته است.

در گفت و گوی خبرگزاری علم و فناوری با شیعه نژاد نقاط ضعف و قوت صنعت خودروسازی کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

در ابتدای گفت و گو شیعه نژاد ورود خود به صنعت خودروسازی را اینگونه توصیف کرد: از سال 1380 با توجه به علاقه به خودرو سازی وارد این صنعت شدم و سال هاست که درحوزه خودرو در حال کسب علم و دانش هستم.

شیعه نژاد در خصوص نحوه  آشنا شدن با خودرو به صورت تجاری بیان داشت : این موضوع  به 20سال قبل برمی گردد. برای تردد و رفتن به دانشگاه محل تحصیل در اصفهان ، شب زمستانی در سال 1376 قسمت بر این شد که سوار بر یک اتوبوس شدم و در آن زمان این مطب را نمی دانستم که کشور توان تولید اتوبوس لوکس را دارد.(به این مطلب اشاره نمایم که تنها اتوبوسی که مردم عزیز یاد دارند اتوبوس های بنز 302 بود که چند سالی بود از طریق شرکت ولو وارد ایران شده بود.و از آرزوهای مسافران بین شهری سفر با این اتوبوس ها بود)

وی افزود: از صحبت های دو راننده متوجه شدم اتوبوسی که قرار بود با آن به اصفهان برویم تولید داخل است. حتی با توجه به دنبال کردن مجله های خودرو و نشریات نمی دانستم که توان تولید اتوبوس در داخل کشور وجود دارد، البته بین صحبت های راننده ها ایرادات جزئی از اتوبوس هم مطرح می گردید و به عنوان مصرف کننده می گفتند اگر درب کیفیت بهتری داشت عالی بود و ...

کارشناس کارخانه تولید خودرو کشور اذعان داشت: در همان شب با خداوند سخنی گفتم که اگردر این شرکت بودم اجازه نمیدادم که این ایرادات جزئی هم در تولید ملی وجود داشته باشد و 4 سال بعد این آرزو محقق شد و من در شرکت سازنده همان محصول شروع به کار کردم.

شیعه نژاد صحبت های خود را با این سوال  ادامه داد:آیا می دانید بزرگترین سال سخت اتوبوس در اسیا در کدام کشور است؟و افزود: تا سه سال قبل ما مالک این افتخار بودیم و به تازگی سالن مشابهی را چینی ها ساختند. که توانمندی این سالن در ایران تولید روزانه 22 دستگاه اتوبوس در روز بوده است.که بخشی از این تولید در سالهای گذشته صادرات به کشورهای مانند روسیه - عراق - عربسان و ... بوده  و صددر صد نیاز کشور را نیز برطرف کرده است.

وی در ارتباط با تجهیزات داخل کشور و توان تولید اتوبوس بیان داشت: تجهیزات این مجموعه بزرگ بگونه ی دیده شده است که سالهای آینده نیز قابلیت تولید اتوبوس با استانداردهای روز دنیا را داشته باشد.

شیعه نژاد در ارتباط با دانش فنی مربوط به تولید اتوبوس در داخل کشور اذعان داشت: دارایی های کشور در این شرکت بزرگ بر پایه دو آیتم مهم که اولی سیستم و دومی نیروی انسانی مجرب است بنا شده است.سالهاست که همه ما شاهد این توانمندی هستیم و از این تولیدات در شهرهایمان استفاده کرده ایم.

کارشناس صنعت خودرو سازی کشور در ارتباط با شکوفایی خودروی تجاری در کشور گفت: لازم است به اين مهم اشاره كنيم كه شكوفايي خودروي تجاري در كشور ايران از سالهاي ١٣٨٠تا ١٣٨٥ اتفاق افتاد و ما در دو بخش دولتي و نيمه خصوصي تمام نياز مصرف داخل را با كيفيت خوب توليد ميكرديم و از مزاياي اين مهم كه اشتغال در بخش هاي تمام خصوصي (قطعه سازان) بهره صد درصد برديم.

وقتي از شكوفايي در يك صنعت نام ميبريم و اين صنعت يك صنعت زيرساختي هست دقيقا يعني به دست آوردن دانش فني سخت افزار ظرفيت توليد و سودآوري در سطح ملي كه هر كدام از اين موارد توضيحات طولاني دارد.

وی یه روزهای اولیه صنعت خودرو پس از جنگ تحمیلی اشاره کرد و بیان داشت: يک مهم سياسي كه خواست خداوند متعال بوده است و تدبير سياست مردان كشورمان بعد از جنگ تحميلي همكاري با بهترین برندهای خودرو سازان تجاري دنيا بود كه باعث شد جوانان ما با تلاش فراوان و تكميل دانش خود امر خودكفايي را بانرخ رشد بسيار بالا در كشور محقق كنند.

شعه نژاد با اشاره به سنگ اندازی های دشمن در مسیر پیشرفت کشور اذعان داشت: اما با دو نگاه به اين مطلب مي توان گفت كه  در سالهاي اخير با بيدار شدن دشمن بزرگ  مردم ايران  سنگ هاي بزرگي بر سر راه اين دستاوردها گذاشته شد.

نگاه اول به اين موضوع ازمون الهي است كه خداوند پيش روي ما قرار داد تا كوچترين وابستگي ها را به هرگونه واردات بشناسيم و نسبت به صدمات  اين مهم اگاه شويم و توانمندي هايمان را بالاتر ببريم

اما در اين بين در  صورتي كه همه مردم و مسولين محترم و ساير مواردي كه باهم نقش آفرين هستند كوچكترين  خطايي داشته باشند ما از هدف مان فاصله زيادي ميگيريم

کارشناس صنعت خودروسازی کشور با اشاره به برخی از تصمیمات اشتباه مسئولین بیان داشت:يک نمونه از اين خطا ها واردات اتوبوس هاي بي ارتي از كشور چين بوده است كه جاي سؤال را براي تمامي فعالان عرصه صنعت در كشور داشت كه باتوجه به ظرفيت توليد محصول مشابه در كشور چرا اتوبوس ١٨ متري دوكابين بصورت كامل به تعداد ١٠٠٠ دستگاه از چين وارد ايران گرديد البته توضيحات متفاوتي از طرف مسولان وقت داده شد كه بنده و ساير همكارانم را متقاعد نكرد و اين حجم ازنقدينگي هم مي توانست حمايت از توليد كننده داخلي باشد و در راستاي اشتغال زايي داخلي و گردش نقدينگي نزد مردم ايران باشد

وی افزود: با واردات اتوبوس هاي مورد اشاره به بهانه زمان توليد شش ماهه و نياز مردم به اين اتوبوس ها وهچنين استفاده از تسهيلات كشور چين اجازه حركت به صنعت داده نشد.

شیعه نژاد با اشاره به لزوم حمات از تولید داخل و استفاده از خودروهای ایرانی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: همان ناوگان حمل و نقل که از کشورهای خارجی تجهیز گردد هم اکنون فرسوده شده است و نیازمند نوسازي هست و بايد هوشيار باشيم از اينگونه  مسائل بوجود نياييد البته هم اكنون به خاطر مشكلات سال هاي گذشته صنعت نياز به ياري و توجه بيشتري دارد.

شیعه نژاد قیمت اتوبوس های تولید داخل را با اتوبوس های خارجی مقایسه کرد و بیان داشت: قيمت يک اتوبوس شهري كه روزانه از آن استفاده مي شود یعنی  اتوبوس ١٢متري بااستانداردهاي روز حدود ٦٠٠ميليون و مشابه دوكابين ١٨متري بيش از يك ميليارد تومان است.كه  خريد مشابه خارجي هزينه اَي معادل ٢٠٠ميليون تومان به قيمت هاي فوق اضافه می شود.

کارشناس صنعت خودروسازی کشوردر معرفی شركت هاي خودرو سازي تجاري  فعال در کشور اذعان داشت:  اين خودرو سازان را بايد به دو گروه تقسيم کرد، اولين گروه خودرو سازان با رويكرد طراحي و توليد كارشناسانه است که قطعه سازان داخلي را نیز شامل می گردد و دومين گروه خودرو سازان با رويكرد مونتاژ و يا فروش محصول مونتاژ شده يك سازنده خارجي فعالیت می کنند.

شیعه نژاد به همکاری با شرکت بنز به صورت همکاری دو طرفه اشاره کرد وگفت: در دهه هفتاد با تقويت شركت هاي داخلي شركت ايدم تبريز به روز رساني شده و در راستاي إيجاد دانش ساخت موتور هاي ديزلي بعنوان همكار شركت بنز تجهيز مجدد گرديد و قرارداد توليد موتور ٤٥٧شركت بنز نه  تنها جهت مصرف داخل بلكه با رويكرد صادرات با بنز به امضا رسيد و توليد اين موتور كه يك موتور بروز در دنيا بود در اين شركت آغاز گرديد.

کارشناس صنعت خودرو به لزوم سوده ده بودن یک صنعت به عنوان عامل بقا ان صنعت بیان داشت:لازم است به اين نكته اشاره نماييم كه دليل از ايجاد يك واحد صنعتي در ساير موارد سودآوري مي باشد و در صورتيكه به اين مهم دست پيدا نكنيم بعد از مدتي اين واحد صنعتي از نگاه ها دور شده و كنار گذاشته مي شود در صنعت موتور سازي نيز در دنيا همين مطلب مورد توجه مي باشد .

وی در ادامه با تحلیل دلیل موفقیت کشور چین در اقتصاد گفت: همه اعتقاد دارند که هزينه دست مزد ارزان و تلاش فروان چيني ها باعث پيشرفت روزافزانشان است  كه صد البته با اشاره به درست بودن اين موارد به نكته مهم تر از اين موارد بايد اشاره نماييم كه آن هم بازارهاي هدف گوناگون  سود آور بودن صنعت و شركاي تجاري معتبردليل مضاعف اين پيشرفت است.

شیعه نژاد با اشاره به استراتژی شركت هاي اروپايي جهت توسعه صنایع خود بیان داشت: شركت بنز در برزيل يا تركيه و ديگر كشورها كارخانه راه اندازي مي كند و دانش توليد و ساخت را در اختيار اين كشورها قرار مي دهد.بازار هدف بزرگتر جهت سود بيشتر تا موفقيت يا موفقيت هاي بيشتر را نصيب كشور آلمان و شركت بنز نمايد.

کارشناس صنعت خودرو در پایان گفت  :ما هم مسير را درست انتخاب نموده بوديم و دستاوردهاي خوبي داشته ايم و از از مقطعي بدليل سنگ اندازي هاي دشمنان مان از اين راه دور افتاده ايم ولي جاي خوشحالي است كه هنوز سخت افزار و دانش لازم در اين مورد در اختيارمان است.و با برنامه ریزی صحیح و حمایت مسئولان مربوطه قطعا مهندسین ایرانی توانایی تولید خودروهایی با قابلیت رقابت با ماشین های خارجی را دارند.

انتهای پیام/

علیرضا مومنی

زمان انتشار: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵:۰۰

شناسه خبر: 62153

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۱ نظر
آِیدین
۰ مخالف          ۰ موافق
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۵۵

به نام خدا کم جالب بود.

اشتراک گذاری مطالب