آیا "لوچ نس" هیولا واقعی است؟

حیوانات در تمام طول زمان DNA را به صورت پوست، ادرار و مدفوع دفع می کنند. دانشمندان این اطلاعات ژنتیکی DNA را می توانند در هوا، خاک، یخ و آب پیدا کنند. گروهی بین المللی از محققان به زودی این DNA را برای اولین بار در دریاچه مورد نظر جمع آوری می کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری به نقل از لایوساینس ایا "لوچ نس" هیولا واقعی است؟ محققان بسیار تردید دارند اما قصد دارند از توالی DNA استفاده کنند تا مطمئن شوند.

یک پروژه جدید با هدف جستجوی دنباله های DNA خارجی یا ناشناخته که احتمالا توسط این حیوانات ریخته شده است. با این حال، یک دانشمند که در این پروژه دخیل است می گوید چنین یافته هایی مانند کشف یک تک شاخ صورتی است.

اسطوره ی هیولای مشهور اسکاتلند،با نام مستعار نسی، به لوه نس، دریاچه ای تقریبا 22 مایلی (35 کیلومتری) با عمیقترین نقطه شناخته شده جهان به ارتفاع 754 فوت (230 متر)، جذابیت عرفانی داده است. هر ساله، این اسطوره هزاران نفر از مردم کنجکاو را به آن نقطه می کشد، بیشتر به امید نگاه کردن به "موجود" افسانه ای اش.

در حالی که برخی می گویند نسی یک اسطوره است، بعضی ها معتقدند که هیولا یک دایناسور زنده است که شبیه به یک جزیره یا یک مار دریایی است. بر اساس یک افسانه کاتولیک، در یکی از اولین نقاشیهای حیوانات، در طول قرن ششم، سنت کلومبا "نسی" را مجازات کرد و آن را از حمله به یک مرد بازداشت. [گالری عکس: هیولاهای باستان دریایی]

سپس، در سال 1934، یک جراح لندن عکسی از یک سایه سیاه و سفید عجیب و غریب که شبیه یک گردن بلند است که از آب خارج می شود، گرفت. این عکس در روزنامه "دیلی میل" منتشر شد و به عنوان نخستین عکس "هیولا" ظاهر شد. چند دهه بعد، معلوم شد که کلاهبرداری است. اگر چه بسیاری از علاقه مندان دیگر ادعا کرده اند که نسی را دیده اند، این موجود موفق به فرار از لنز دوربین های دیجیتال ،هواپیماهای بدون سرنشین، پرتوهای سونار و ردیابی ماهواره ای شد.اما آیا قادر به فرار از توالی DNA خواهد بود؟

گروه بین المللی محققان به زودی این DNA محیط زیست را برای اولین بار در Loch Ness جمع آوری می کند. آنها حدود 300 نمونه آب از سه عمق مختلف را می گیرند. آنها سپس قطعات DNA را از آب استخراج می کنند، قطعات را دنبال می کنند و آنها را با پایگاه های DNA حیوانات که قبلا شناسایی شده اند مقایسه می کنند .

نیل گمل، استاد دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند می گوید: "من فکر می کنم که ما مقدار زیادی اطلاعات را پیدا خواهیم کرد، اما بعید است که ما چیزی جدید پیدا کنیم که افسانه هیولا را روشن کند"،اما او امیدوار است که این پروژه جدید گونه های جدید را نشان دهد. به عنوان مثال، او گفت، یک مطالعه اخیر در نزدیکی دریاچه چهار گونه جدید از ماهی قزل آلا قهوه ای را یافت. وی افزود: "اگر این کار تنها به هدف شکار یک هیولا بود، من این کار را نمی کردم".

با این وجود، طبق گفته گمل، اعضای تیم چندین فرضیه نسی را آزمایش خواهند کرد، اولی که نسی یک خزنده باستانی است. برای فهمیدن اینکه آیا این درست است، آنها DNA را از Loch Ness با خزندگان مدرن مقایسه خواهند کرد. اما نسی همچنین می تواند یک ماهی غول پیکر با توجه به یک ایده دیگر باشد، به طوری که آنها مقایسه مشابهی با توالی شناخته شده DNA ماهی خواهند داشت. برای تست اندیشه سوم که نسی چیزی غیر علمی است اما در Loch Ness اتفاق می افتد، نمونه های محیطی DNA را از Loch Ness با آنچه که از دیگر اجسام آب گرفته شده، مقایسه می کند. براساس یک مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Science Advances، DNA محیطی 44 درصد بیشتر از گونه های کوسه را کشف کرده است که از روش های دیگر کشف در کالدونیای جدید در اقیانوس آرام استفاده می شود.

زمان انتشار: پنج شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰:۰۰