در پی وقوع حادثه جنجالی در یکی از مدارس تهران؛

دستور رهبر انقلاب به رئیس قوه قضائیه / رابطه کودک آزاری و سند ۲۰۳۰

خبر تعرض جنسی به دانش آموزان یک دبیرستان در منطقه ۲ تهران توسط معاون انضباطی مدرسه واکنش های بسیاری در افکار عمومی و در میان مسئولان ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ خبر ایجاد فضای محرک جنسی در یکی از مدارس منطقه 2 تهران در روزهای اخیر چنان جنجالی شد که رهبر معظم انقلاب دستور مستقیم پیگیری موضوع توسط رئیس قوه قضائیه را صادر کرد.

دو روز پیش تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شد که حاکی از گفت و گوی متخاصمانه میان مسئولان یک مدرسه و اولیای دانش آموزان بود که نشان می داد یکی از معاونان مدرسه، چند تن از دانش آموزان را در فضای آلوده جنسی قرار داده است اما چرخش دوربین به سمت متهم گویای این بود که وی این اتهامات را قبول ندارد.

گردش فیلم در فضای مجازی بار دیگر افکار عمومی را جریحه دار کرد و دربرگیری موضوع به این جهت بود که مدرسه یکی از نهادهایی که است اکثر مردم به نوعی با آن رابطه مستقیم دارند و نهادی که متولی آموزش و پرورش افراد یک جامعه است چگونه می تواند مایه نگرانی جمعی باشد اگرچه در دوره های اخیر این مساله به سوژه رسانه های جهان تبدیل شده است که در آن نمونه هایی از آزار، تعرض و تجاوز جنسی در میان کلیساهای کشور مختلف جهان دیده می شود.

اگرچه ذات مساله هرچه که باشد پایمال شدن حقوق خصوصی و عمومی انسان هاست اما باید دقت کرد که در اینگونه موارد مفاهیم حقیقی و حقوقی هم از طرف مردم و کاربران شبکه های اجتماعی و هم توسط رسانه ها رعایت شود تا حقوقی ضایع نگردد که در این میان ذکر چند مورد می تواند فشار روانی جامعه را از جانب رسانه ها کاهش دهد:

* رسانه نباید اسم و تصویر کودکان قربانی یا مرتبط با این حادثه را منتشر کند.

* رسانه باید در پوشش ماجرا بی طرفی و انصاف را حفظ کند.

* رسانه نباید به جای دادگاه درباره طرف های مختلف حادثه قضاوت و حکم صادر کند.

* رسانه نباید تحت تاثیر موج احساسات قرار بگیرد و احساسی ماجرا را پوشش دهد.

* رسانه حق طرفداری از یک طرف ماجرا را ندارد البته باید تلاش کند نقاط مبهم را شفاف و واقعیت ها را کشف و بیان کند.

* رسانه حق ندارد با برچسب زنی و انگ زنی، یک طرف ماجرا را در افکار عمومی محکوم کند. در این وضعیت، در صورت بی گناهی، تبرئه او سخت می شود.

* رسانه حق پیشداوری ندارد.

* رسانه باید سخنان و استدلالات دو طرف ماجرا را منتشر کند و همه واقعیت ها را منتقل کند نه بخشی از آن را.

* رسانه باید به چرایی اتفاقات و ریشه یابی دلایل ماجرا بپردازد.

* رسانه باید با دقت جزئیات حادثه را پوشش دهد.

* تجاوز، تعرض و آزار جنسی تعاریف دقیق و متفاوتی دارند و رسانه در استفاده از هر یک باید نهایت دقت و وسواس را به خرج دهد چرا که در صورت محکومیت به هر یک، مجازات متفاوتی در پیش خواهد بود.

* رسانه حق ندارد ویژگی های زبانی، جنسیتی، نژادی، شهروندی، رنگ پوست و ... متهم یا محکوم را به دیگر افراد مشابه تعمیم دهد یا به گونه ای به این ویژگی ها اشاره کند که از آن تعمیم برداشت شود یا دیگر افراد مشابه احساس کنند آنها نیز در دایره اتهام هستند.

* رسانه نباید زمینه را برای بروز خشونت یا انتقام گیری های خشونت آمیز فراهم یا تشویق کند.

* پوشش حرفه ای و استاندارد چنین حوادثی از سوی رسانه ها ضمن اطلاع رسانی باعث افزایش آگاهی و آموزش جامعه نسبت به خطرات اجتماعی می شود و می تواند در کاهش این خطرات سهیم باشد.

بر همین اساس خبرگزاری علم و فناوری بصورت بی طرفانه اتفاقات روزهای اخیر را در این گزارش پوشش داده است. 

در هر حال پس از رسانه ای شدن موضوع، نهادهای ذی ربط و مسئولان به نوعی وارد قضیه شدند که مهمترین آنها دستور مقام معظم رهبری به شرح ذیل بود:

«خبر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران موجب اندوه و تاسف شد. مقتضی است پس از محاکمه سریعاً حدود الهی را در رابطه با محکومین اجرا نمایید».

ناصر کوهستانی، مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران گفت: این معاون بازداشت شده و پرونده اش در مجتمع قضائی بعثت در حال بررسی است و سیستم حقوقی علاوه بر خانواده ها، شکایت خود را از این فرد ثبت کرده است.

شنیده شده که در رابطه با همین موضوع، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز برای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده شده است اگرچه وی در نامه ای به بزرگی زاده بازرس ویژه خود دستور پیگیری داده و نیز در آخرین توئیت خود گفته است: عمیقاً از جنایت تلخ و شرم آوری که در مدرسه ای در منطقه 2 تهران خاطر جامعه و فرهنگیان شریف را جریحه دار کرد؛ متاثرم. به بازرش ویژه دستور داده ام با پیگیری و تشکیل پرونده حقوقی موضوع را با جدیت دنبال کند. مجرم نیروی غیررسمی بود و بدون طی مراحل قانونی به کار گرفته شده است که تمامی مسببان مسئولند علاوه بر برخورد قاطع قضایی که مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار نیز قرار گرفته است؛ می بایست با تقویت و بروزرسانی فرآیند گزینش به ویژه نظارت سختگیرانه و بدون مسامحه از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش بر تفکر قالبی و دمده گزینش سختگیرانه اشاره می کند در حالی که روح دمنده وزارتخانه او پرورش است و آموزش در کنار مربیان ناشایست که می توانند به راحتی از فیلترهای گزینش عبور کنند درمان مناسبی نیست آن هم با این وضعیت نابسامان مدارسی که انواع مختلفی دارند و به بهانه های گوناگون هزینه ای را بر روی دوش مردم می گذارند در حالی که در سومدیریت غرق شده اند.

در همین رابطه آذر منصوری عضو شورای مشاوران دولت اصلاحات نیز در توئیتر خود اعلام کرده است: بهترین راه مقابله با آزار جنسی کودکان و نوجوانان، آموزش به آنهاست تا در برابر این آزارها سکوت نکنند و بیاموزند که عدم سکوت و شکایت از متعرضین نشانه هوش، اعتماد به نفس و قدرت آنهاست. با فاجعه اخیر برای جمعی از دانش آموزان، آنها که مدافع سرپوش گذاشتن و حذف آموزش و توانمندسازی کودکانند نیز باید پاسخگو باشند.

اما آیا منظور از آموزش به کودکان، همراهی با نسخه یونسکو یا همان سند 2030 است که مطابق با استانداردهای فرهنگی بین المللی و متناسب با اخلاق پذیرفته اجتماعات غربی است که در این صورت ماهی گرفتن از آب گل آلود است یا اینکه در سند تحول بنیادین لازم است درمانی برای آن پیدا کرد؟

 

انتهای پیام/ مرتضی قربانی

 

زمان انتشار: یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵:۰۰

شناسه خبر: 64652

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۱ نظر
madar
۰ مخالف          ۰ موافق
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰:۵۴

اما آیا منظور از آموزش به کودکان، همراهی با نسخه یونسکو یا همان سند 2030 است که مطابق با استانداردهای فرهنگی بین المللی و متناسب با اخلاق پذیرفته اجتماعات غربی است که در این صورت ماهی گرفتن از آب گل آلود است یا اینکه در سند تحول بنیادین لازم است درمانی برای آن پیدا کرد؟ بطور واضح این حادثه در راستای همین انجام گرفته

اشتراک گذاری مطالب