پشت پرده تخفیفات ۵۰ درصدی فروشگاه های زنجیره ای/دلیل عدم تمایل سازمان ها و نهادها مربوطه برای نظارت

چند سالی است که فروشگاه های زنجیره ای با شعار همواره تخفیف به صورت قارچ گونه در حال رشد در کشور هستند اما با بررسی های انجام شده نه تنها این فروشگاه ها به مشتریان خود تخفیفی نمی دهند بلکه در حال گران فروشی نیز می باشند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از همدان؛ فروشگاه های زنجیره ای یکی از مکان هایی می باشد که شهروندان و مصرف کنندگان کالاها می توانند با مراجعه به آن، خریدهای روزمره خود را انجام دهند. خرید از این فروشگاه دارای ویژگی هایی از جمله صرفه اقتصادی برای مصرف کننده، آزادی انتخاب بدون دخالت فروشنده، راحتی در انتخاب کالاها و ... نام برد. البته مهمترین ویژگی این فروشگاه ها که معمولا با استقبال مردمی هم رو به رو می شوند تخفیف های این فروشگاه نسبت به مغازه دارها می باشد. در این گزارش به سراغ دو فروشگاه زنجیره ای مشهور در کشور رفته ایم تا بدانیم وضعیت این فروشگاه ها و استقبال مردم از این کالاها چگونه می باشد.

ظاهری شیک و تنوع بالای کالاها در این فروشگاه ها

زمانی که به عنوان یک خریدار وارد این فروشگاه ها می شویم اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب کرد ظاهر تمیز و مرتب داخل فروشگاه می باشد تمام فروشندگان این فروشگاه نیز دارای لباس فرم مشابه می باشد و در هنگام خرید اگر سئوالی برای شما پیش بیاید شما را راهنمایی می کنند سیستم تهویه‌ نیز همواره هوای درون ساختمان را تازه می‌کند. از سوی دیگر به دلیل تنوع بالای محصولات و همچنین تقسیم بندی آن ها، خریدار به راحتی می توانید کالای مورد نظر خود را انتخاب نماید. اما مهمترین نکته ای که نظر شما را به خود جلب می کند وجود برچسب های قیمت برای هر محصول و تخفیف های زیاد بر روی این محصولات می باشد. به عنوان مثال ما در این فروشگاه آب میوه ی یکی از برندهای مشهور را مشاهده کردیم که قیمت گذاری کارخانه روی این محصول قیمت 9 هزار تومان بود که این فروشگاه این آب میوه را با قیمت 7000 هزار تومان به فروش می رساند. البته این تخفیف تنها برای این محصول نبود و بسیاری از کالاها همچون روغن، ماکارانی، ماست و ... نیز از این تخفیف ها برخوردار بودند.

رضایت مشتریان از تخفیف های این فروشگاه ها

آقای کریمی یکی از مصرف کنندگانی بود که همزمان با ما از این فروشگاه کالاهای متنوعی را خرید نمود. وی در مورد رضایت خود از این فروشگاه گفت: بنده یک سالی است که از این فروشگاه خرید می نمایم و مهمترین دلیل خرید من نیز از این فروشگاه ها وجود تخفیف های خوب این فروشگاه می باشد. امروز بنده از این فروشگاه مبلغ 150 هزار تومان خرید انجام داده ام که با توجه به تخفیف های محاسبه شده در قبض صادر شده برای خریدهایم، حدود 19 هزار تومان تخفیف برایم اعمال شده است و این تخفیف با توجه به شرایط اقتصادی جامعه بسیار مناسب و خوب می باشد و از این فروشگاه به خاطر این تخفیف ها بسیار راضی می باشم.

پشت پرده وجود این تخفیف ها چیست؟

وجود این همه تخفیف در این فروشگاه ها کمی شک بر انگیز و جای سئوال دارد، مگر سود فروش یک کالاچه میزان می باشد که این فروشگاه ها می توانند تمام اجناس خود را با این همه تخفیف بفروشند که میتوانند علاوه بر تأمین هزینه های جانبی همچون کرایه مغازه، حقوق کارمندان، پول اجناس، هزینه های ماهانه آب، برق و گاز و ... دارای سوددهی نیز باشد؟

در بررسی های خبرگزاری علم و فناوری به نتایج جالبی در مورد قیمت گذاری کالاها در این فروشگاه ها رسیدیم. یکی از روش هایی که این فروشگاه ها برای تخفیف دادن به مشتری ها از آن استفاده می کنند خرید کالا با قیمت های مخصوص این فروشگاه ها می باشد. طبق توافقی که این فروشگاه ها با این کارخانه ها انجام داده اند. این کارخانه ها اجناسی را که برای این فروشگاه ها ارسال می کند دارای برچسب قیمت بالاتری نسبت به همان کالایی که برای مغازه ها ارسال می کنند. به عنوان مثال اگر کارخانه ای یک کمپوت را برای بازار با قیمت 5000 تومان ارسال می کند برای این فروشگاه ها با برچسب قیمت 6000 هزار تومان ارسال می کند و این فروشگاه ها با زدن تخفیف 10 درصدی به قیمت 5400 تومان به فروش می رساند. که این کار فروشگاه ها نه تنها تخفیف دادن به مشتریان نیست بلکه گران فروشی و نوعی کلاه برداری به حساب می آید. همچنین یکی دیگر از روش های فروش این فروشگاه ها عرضه کالاهای خارجی با کیفیت پایین تر نسبت به کالاهای داخلی می باشد که با این تخفیف های ویژه اقدام به فروش آن ها می نماید.

برای شنیدن صحبت های یکی از مسئولین این فروشگاه ها در مورد این تخفیف ها درخواست مصاحبه دادیم که مسئول مربوطه از انجام مصاحبه طفره رفت و انجام مصاحبه را منوط به هماهنگی با مرکز تهران دانست.

پاسخ مسئولین مربوطه با گران فروشی و کلاه برداری این فروشگاه ها

برای پیگیری گران فروشی این فروشگاه ها به یکی از واحدهای سازمان تعزیرات استان همدان مراجعه نمودیم. رئیس این سازمان در جواب سئوال در مورد علت عدم رسیدگی به مسئله گران فروشی این فروشگاه ها جواب قابل تأملی داد و گفت:

تاکنون بارها مصرف کنندگان این فروشگاه ها، برای شکایت از گران فروشی به این سازمان مراجعه نموده اند اما از آنجا که این فروشگاه در سراسر کشور شعبه دارند و طبق قانون نظارت بر فعالیت این فروشگاه ها بر عهده وزارت صنعت و معدن می باشد به همین دلیل ما حق دخالت در امور این فروشگاه ها را نداریم و برای پیگیری باید به این سازمان مراجعه نمایید.

به همین دلیل برای پیگیری این گران فروشی به یکی از شعب این سازمان مراجعه کردیم. یکی از مسئولین این سازمان که تمایلی به نام بردن از ایشان در گزارش نداشتند در مورد گران فروشی این فروشگاه ها به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت:

تاکنون چندین بار با گران فروشی این فروشگاه ها روبه رو شده ایم اما با توجه به اینکه این فروشگاه ها در سراسر کشور شعبه دارند و همچنین قدرت خاصی که این فروشگاه ها دارند نتوانسته ایم برخورد خاصی با آن ها به عمل بیاوریم و درنهایت فقط گزارش گران فروشیشان را به تهران ارسال کرده ایم. البته مصرف کنندگان برای اینکه بتوانند سریعتر به شکایت خود برسند می توانند به «سازمان حمایت از مصرف کنندگان» مراجعه نمایند.

از سخنان مسئولین این دو نهاد نظارتی می توان نتیجه گرفت که هیچ سازمانی بر فعالیت این فروشگاه ها نظارتی ندارند یا حداقل تمایلی برای نظارت بر این فروشگاه ها ندارد که خود این مسأله بسیار جای تعجب دارد.

آسیب های این فروشگاه ها

همان گونه که در بالا به آن اشاره شد این فروشگاه ها نه تنها تخفیفی در تعدادی از کالاهای خود به مشتریان نمی دهند بلکه به روش جدیدی اقدام به کلاه برداری از مردم می نمایند. جذب مشتری با وعده تخفیف بالا توسط این فروشگاه ها، در طولانی مدت باعث مشکلاتی از جمله خالی شدن مغازهای کوچه و بازار از مشتری می شود که خود این کار در طولانی مدت باعث تعطیلی این مغازه ها می شود. همچنین در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری نموده است ورود کالاها خارجی مشابه کالاهای داخلی و فروش آن ها در این فروشگاها باعث از بین رفتن فرصت های شغلی و نابود شدن چرخه تولید این کالاها می شود.

کلام آخر...

 حال می توانیم متوجه شویم که وضع اقتصادی کشور چگونه به این سمت و سو رفته است زمانیکه ادارات و وزارت خانه ها که مسئول مبارزه با گران فروشی هستند حتی از پس گران فروشی و قدرت نمایی چند فروشگاه زنجیره ای  بر نمی آید و با عناوین خاص از مسئولیت خود که نظارت است شانه خالی می نمایند چگونه می توانند از حقوق مردم دفاع کنند. حال متوجه می شویم که چگونه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک می شود( شاید روش و معنای هک کردن یک سایت به تازگی تغییر کرده است) و بیش از 5000 دستگاه لوکس با این حال و وضع دلار وارد کشور می شود. در نهایت امیداریم مسئولین مربوطه پاسخ روشنی در مورد مطالبه به حق مردم در مورد گران فروشی این فروشگاه ها به افکار عمومی بدهند. و مانع افزایش قارچ گونه این فروشگاه ها در کشور شوند.

انتهای پیام/

سجاد عبدلی

زمان انتشار: دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵:۰۰

شناسه خبر: 66709

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۱ نظر
سید مهدی علوی
۰ مخالف          ۲ موافق
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸:۲۲

از این شفاف سازی متشکرم

اشتراک گذاری مطالب