با حمایت مرکز رشد قزوین؛

دستگاه تولید برق به کمک سرعت گیر توسط مخترع قزوینی طراحی و ساخته شد

با حمایت مرکز رشد و خلاقیت بسیج شهید حسن پور قزوین دستگاه تولید برق به کمک سرعت گیر توسط مخترع قزوینی اسماعیل فتوحی طراحی و ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان قزوین؛ با حمایت مرکز رشد و خلاقیت بسیج شهید حسن پور قزوین دستگاه تولید برق به کمک سرعت گیر توسط مخترع قزوینی اسماعیل فتوحی طراحی و ساخته شد.

اسماعیل فتوحی مخترع قزوینی در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فناوری استان قزوین اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود در مصرف برق در کشور ایران و وجود انرژی بسیار زیاد و رایگان و قابل دسترس در سرعت گیرها و موانع جاده ای ما را بر آن داشت تا تصمیم به ساخت این دستگاه و اقدام به طراحی اولیه آن شد.

وی با اشاره به هدف از طراحی و ساخت این دستگاه عنوان کرد: هدف کلی این طرح، بررسی و طراحی یک سیستم تولید برق از انرژی تجدید پذیر موجود در پیاده رو ها و جاده ها به کمک عابرین پیاده و خودروها  است.

این مخترع افزود: هدف ویژه این طرح، تولید و پیاده سازی عملی سیستم پیشنهادی جهت تولید برق از انرژی موجود و بهره برداری آن به صورت آزمایشی در استان قزوین می باشد که زمینه پیاده سازی و توسعه آن در آینده جهت ایجاد الکتریسیته و انرژی پاک را دو چندان میکند.

فتوحی با اشاره به مراحل ساخت این دستگاه بیان کرد:در مرحله اول اقدام به طراحی و ساخت شاسی با ابعاد 120 در 40 سانتی متر به عنوان شاسی کار در کارگاه شد و در مراحل بعدی با محاسبات و مشاوره های انجام شده با افراد مجرب اقدام به ساخت جک عمل کننده کردیم.

وی افزود: جک عمل کننده با ابعاد قطر 10 سانتی متر و کورس 15 سانتی متر با نیروی ورودی 500 نیوتن و فشار خروجی 10 بار و قطر شفت 3 سانتی متر بوده و با افزودن سوپاپ  یک طرفه  در خروجی شلنگ به اکو مولاتورو شلنگ و مغزی فولادی مناسب سیال عامل آب را به آکومولاتور انتقال می یابد.

 

 

 

 

این مخترع قزوینی اضافه کرد:در مرحله بعدی و در جهت ساخت توربین از نظرات بسیاری از کارشناسان کمک گرفته شده و با آزمون وخطا متعددی که انجام گرفت توانستیم به توربینی با حداکثر توان 300 وات رسیده و در نهایت از یک ژنراتور ساده استفاده شد. 

وی ابراز کر: رفتار پیزوالکتریکی مواد که راهی پایدار برای تولید نیروی الکتریسیته می­باشد، بررسی شده است. اثر پیزو الکتریکی از سال 1800 میلادی کشف شده است و استفاده از آن به منظورتولید الکتریسیته در فضاهای شهری از حدود دهه­ 90 شروع شده است و هنوز راه بسیاری به منظور همگانی شدن این انرژی تجدیدپذیر و دوستدار محیط در پیش رو است.

عضو شبکه مخترعان قزوین افزود:تاکنون روشهای متفاوتی جهت افزایش بازده پیزوالکتریک ارائه شده است. برخی از این روشها درحین ردیابی، دچار اشکال می­شوند و یا پاسخ­دهی آنها کند است.همچنین گروهی از آنها، وابستگی به نوع و ساختار پیزو دارند و پیاده­سازی برخی نیز، بسیار پیچیده و پرهزینه است.

این مخترع قزوینی ادامه داد:دستگاه طراحی شده پس از پیاده­ سازی در پیاده­روهای سطح شهر قزوین و اتوبان ها در محدوده ایستگاه­های اخذ عوارض جاده­ای، قابلیت پیاده­ سازی و تست و ارزیابی دارد.

وی بیان کرد:میزان برق تولید شده از این فرآیند، در طول دوره زمانی حداقل دوماهه ارزیابی گردد. با اجرای آن در اتوبانها از طریق ایجاد شیار در نقاط در نظر گرفته شده، این سیستم به عنوان جایگزینی برای سرعت­گیرها و هشدار دهنده­ های نزدیک عوارضی و در کناره ­های جاده به عنوان هشدار انحراف از مسیر قابلیت استفاده خواهد داشت.

فتوحی اضافه کرد:در جاده­های معمولی نیز می توان این سیستم را به خوبی جایگزین سرعت­گیرها نمود و به عنوان سرعت­گیر هوشمند از آن استفاده کرد به گونه­ای که هنگامی که خودرویی با سرعت از آن عبور نماید، چون سیستم زمان کافی برای جذب ضربه را ندارد، کاملا ضربه به صورت یک سرعت­گیر معمولی در جاده­ها عمل می­کند.

وی گفت:در صورتی که خودرو با سرعت مناسبی از آن عبور کند، به علت جذب ضربه از طریق سیستم مورد نظر، ضربه به آرامی وارد شده و خودرو با فشار و استهلاک کمتری از آن عبور می­کند.

این مخترع افزود: بدین ترتیب می­توان علاوه بر تولید برق از مزیت هوشمند بودن این سیستم نیز استفاده می­شود. در خصوص پیاده­رو ها نیز با کار گذاری این سیستم در زیر بلوکهای مشخص شده در مسیری تعیین شده از قبل، قابلیت اجرا وجود خواهد داشت.

 

 

 

 

 فتوحی در خصوص نحوه نصب این سیستم در جاده ها تصریح کرد:ارتفاع مناسب برای این سیستم در جاده­ها، 25 سانتی­متر است و پلهای جذب نیرو از تایر نیز به صورت کاملاً منحنی و با زاویه اولیه 30 درجه بر روی شاسی در نظر گرفته می­شود.

وی افزود:کورس (عمق) حرکتی استاندارد 15سانتی متر پیستون، جک را به سمت پایین حرکت داده و سیال تحت تراکم، حداکثر نیرو را به سمت اکومولاتور جهت ذخیره و انتقال آن به توربین هدایت می­نماید. این نیرو در ادامه به دینام جهت تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و در نهایت انتقال آن به باطری جهت ذخیره و استفاده در موارد لازم هدایت می­گردد.

این مخترع تاکید کرد:در پیاده ­روها این سیستم در زیر بلوکهایی قرار می­گیرد تا کورس 5 سانتی متر بازه کاری را داشته باشد. البته از نظر صرفه اقتصادی نیز می­توان گفت که در این سیستم، از انرژی پاک کمک گرفته می­شود و بازده مثبت آن از نظر هزینه در دراز مدت قابل انتظار است.

این مخترع قزوینی بیان کرد:استفاده از چنین سیستمی در کشور سوئیس بطوری است که در کنار پلکان برقی، یک پلکان معمولی اما با کاربرد ایجاد صدا مانند پیانو استفاده شده است. هدف از این پروژه پرهزینه، ترغیب مردم به استفاده از پلکان جهت حفظ سلامتی بوده است. نتایج حاکی از آن بوده است که استفاده از پلکان طراحی و نصب شده، از طرف مردم با استقبال بالایی مواجه شده است.

فتوحی در رابطه با میزان برق تولید شده در صحنه عمل و آزمایش این دستگاه به صورت واقعی گفت:نتایج حاصل از این نصب یک نمونه از این دستگاه نشان داد،انرژی الکتریسیته خروجی به حدود 6 ولت و توان 6 وات بر روی نمونه اندازه گیری شد.

 وی خاطرنشان کرد:به لطف خدا موفق شدیم که دستگاه نهایی را در دومین نمایشگاه محصولات دانش بنیان استان قزوین شرکت داده و با استقبال خوب بازدید کنندگان مواجه شد و برنامه ریزی و هماهنگی لازم با شهرداری برای نصب  در نقاط مختلف شهر انجام شده است.

این مخترع در پایان یادآور شد: در پایان لازم دانسته که سپاس و ستایش های بی کران و البته بی مقدار خود را به خاطر الطاف بی شائبه و نعمات بی پایان خداوند اعلام و از مسئولان سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری که حمایت مادی و معنوی این طرح را جهت ساخت نمونه بر عهده داشتند.تشکر میکنم.

انتهای پیام/

 

 

زمان انتشار: چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۸

شناسه خبر: 66741

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۳ نظر
ZR
۰ مخالف          ۰ موافق
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷:۴۴

سلام خسته نباشید امکانش هست که من ایمیل یا راه ارتباطی دیگه ای برای تماس با شما داشته باشم؟ ما طرحی داریم که اختراع شما میتونه خیلی کمکش بکنه

Matin rasoliyan
۰ مخالف          ۱ موافق
دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱:۵۲

سلام خسته نباشید ، من طرحی دارم که به کمک طرح شما احتیاج داره و کاملش میکنه ، لطفا تلفن تماس بدید تا بتونم بیشتر اطلاعات بگیرم و صحبت کنیم ، ممنون

Matin
۰ مخالف          ۱ موافق
شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴:۳۶

سلام خسته نباشی، میشه شماره تماسی از خودتون ارائه بدید ، چون منم طرحی برای ترافیک و برق شهری دارم که به اختراعتون نیاز داره ، ممنون میشم ، منتظرتونم

اشتراک گذاری مطالب