وزیرمستاصل در برابر اپراتورها؛

تخلفات اینترنتی جهرمی را به زانو درآورد

آذری جهرمی وزیر ارتباطات طی سخنانی امروز اعلام کرد برخی از اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت حجمی را به مشترکان می‌فروختند اما بعد از خرید مشخص می‌شد بخشی از بسته خریداری شده قابلیت استفاده روزانه و بخشی ویژگی شبانه دارد. این کار به نوعی فریب مشترکان است و به همین دلیل پیگیری این موضوع در دستور کار سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار گرفته و باید این کار اپراتورها اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از همدان – در حالی که تا چند سال قبل عموم کاربران اینترنت از رایانه های شخصی برای اتصال به اینترنت استفاده می کردند، اما با ظهور اینترنت های پرسرعت نسل 3 ، 4 و 5 تلفن همراه و همچنین عرضه گوشی های هوشمند باعث شده است که استفاده از سیم کارت ها و تلفن های هوشمند روز به روز در جهان افزایش یابد و با توجه گزارش جدید موسسه Zenith، در سال 2017 بیش از 75 درصد از کاربران اینترنت از گوشی خود برای وصل شدن به اینترنت استفاده می کردند و بر اساس پیش بینی های Zenith این رقم در سال ۲۰۱8 به 80 درصد افزایش می یابد. خدمات تلفن همراه به ویژه خدمات مربوط به اینترنت همراه نیز در کشورمان مورد استقبال کاربران ایرانی قرار گرفته است. اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل، بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشورمان می باشد که هریک از اپراتورها برای اینکه بتوانند مردم را به خرید و استفاده از سیم کارت های خود جذب کنند دست به ایجاد طرح های تشویقی همچون ارائه رایگان سیمکارت تلفن همراه، بسته تشویقی مکالمه، بسته های اینترنتی رایگان و ... می زنند تا بتوانند سهم حداکثری از بازار تقاضا را نصیب خود کنند. اما گاهی اوقات این اپراتورها حقوق مصرف کننده های خود را فراموش کرده و فقط به دنبال خالی کردن جیب مردم و پر کردن جیب خود هستند. کاربران این اپراتورها نسبت به کم فروشی(حجم خوری)، سرعت پایین اینترنت و گران شدن بسته ها و تعرفه های این اپراتور اعتراض دارند. در این گزارش به وضعیت اینترنت این اپراتورها می پردازیم.

اتمام سریع بسته های تلفن همراه

یکی از مشکلاتی که کاربران این اپراتور دائماً به آن اعتراض دارند موضوع اتمام سریع بسته های اینترنت این اپراتور ها می باشد. یکی از کاربران این اپراتورها در مورد حجم خوری اپراتور همراه اول به خبرگزاری علم و فناوری گفت:

گوشی هوشمند من دارای قابلیت استفاده همزمان از دو سیمکارت می باشد به همین دلیل من از دوسیم کارت همراه اول و یکی دیگر از اپراتورها در گوشی خود استفاده می کنم و از هر دو سیم کارت هم برای اتصال به اینترنت استفاده می کنم. گاهی از اوقات زمانی که یک سایت را با بسته همراه اول باز می کنم به عنوان مثال 50 مگابایت و همان صفحه را با خط دیگرم استفاده می کنم 20 مگابایت از حجم بسته اینترنتم مصرف می شود که این نشان می دهد که شرکت همراه اول دارای مشکل حجم خوری است که این عامل باعث می شود حجم بسته اینترنتی ام خیلی سریعتر تمام شود.

برای پیگیری این موضوع با یکی از راهنماهای این اپراتورهای تماس گرفتیم و در مورد این مشکل از وی سئوال پرسیدم وی با رد کردن این موضوع علت این مشکل را استفاده همزمان برنامه های جانبی گوشی از اینترنت همراه اول دانست.

تخلفات اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه صدای وزیر را هم درآورد

 

یکی دیگر از مشکلات بسته های اینترنتی در کشورمان، نامفهوم بودن بسته ها در هنگام فروش آن ها می باشد به عنوان مثال زمانی که شما طرح 300 مگابایتی را خریداری می کنید بعد از فعال سازی متوجه می شوید که 150 مگابایت آن برای همان روز قابل استفاده است و 150 مگابایت دیگر آن برای استفاده شبانه است که این نوع فروش بسته در واقع نوعی کلاهبرداری است. این کار اپراتورها حتی صدای محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات را هم درآورد وزیر ارتباطات طی مصاحبه ای که امروز انجام داد خواهان لغو این نوع فروش بسته های اپراتورهای کشور شد و گفت:

برخی از اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت حجمی را به مشترکان می‌فروختند اما بعد از خرید مشخص می‌شد بخشی از بسته خریداری شده قابلیت استفاده روزانه و بخشی ویژگی شبانه دارد. این کار به نوعی فریب مشترکان است و به همین دلیل پیگیری این موضوع در دستور کار سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار گرفته و باید این نقص هر چه زودتر اصلاح شود.

قیمت بالای تعرفه آزاد اینترنت تلفن های همراه

یکی دیگر از مهمترین مشکلاتی که کاربران ایرانی در اینترنت تلفن همراه با آن روبه رو هستند مشکل قیمت بالای تعرفه آزاد اینترنت این اپراتورها می باشد. طبق تعرفه این اپراتورها، تعرفه پایه برای هر کیلو بایت اینترنت برای بازید از سایت های داخلی 4/. ریال و برای بازدید از سایت های خارجی 6/. می باشد که این تعرفه گران باعث اعتراض کاربران و گاهی نیز باعث ایجاد مشکل برای آن ها شده است. به عنوان مثال یکی از کاربرانی اپراتور ایرانسل به دلیل استفاده از 4 گیگ اینترنت آزاد ایرانسل متحمل پرداخت 200 هزار تومان هزینه شده است. وی در مورد این هزینه به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت:

 

بنده با توجه به نیاز خود از بسته های ماهانه این اپراتور استفاده می کنم در طول این ماه به دلیل نامعلوم حجم اینترنت من خیلی سریع به پایان رسید و بدون اینکه خودم متوجه شوم از اینترنت آزاد برای ارتباط استفاده می کردم در پایان متوجه شدم که 200 هزار تومان هزینه برای استفاده از 4 گیگ اینترنت برای من ثبت شده است. این هزینه واقعاً غیر منصفانه می باشد چرا که هزینه بسته ای این 4 گیگ نهایتاً 15 هزار تومان است ولی من باید 14 برابر این هزینه را پرداخت نمایم.

حرکت چراغ خاموش اپرتورها برای گران کردن تعرفه های اینترنت در تابستان

دو اپراتور پر طرفدار کشور (همراه اول و ایرانسل) در تابستان امسال به بهانه بسته های تابستانه اقدام به گران کردن بسته های خود و همچنین حذف بسته های پرطرف دار خود کرده اند به عنوان مثال یکی از این اپراتورها بسته 3 گیگ اینترنت خود راکه با قیمت 13000 هزار تومان که جزء بسته های پرطرفدار می باشد را حذف و به جای آن بسته ۲/۵ گیگ را با قیمت 13900 ارائه کرده است. این در حالی است که تاکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این گران فروشی ها واکنشی نداشته است.

کلام آخر...

با توجه به آمارهای منتشر شده اپراتورهای کشورمان از لحاظ کیفیت خدمات ارائه شده از بسیاری از کشورهای جهان و حتی همسایه های خود همچون افغانستان نیز عقب می باشد و باتوجه به نظر سنجی که در سال های گذشته انجام شده بیش از 82 درصد از مردم از خدمات ارائه شده این اپراتورها ناراضی می باشند پس بهتر است این اپراتورها بیشتر به دنبال کیفی سازی خدمات خود باشند و سازمان مقررات رادیویی نیز نظارت بیشتری بر فعالیت این شرکت ها نماید.

انتهای پیام/

خبرنگار: سجاد عبدلی

 

 

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵:۱۴

شناسه خبر: 67658

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۱ نظر
آیدین
۰ مخالف          ۰ موافق
پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۸:۵۱

سلام از تلاشتان برای اطلاعرسانی سپاسگذارم.

اشتراک گذاری مطالب