حمایت از تولید داخلی در هزار توی تبلیغات سلبریتی ها گم شده است

حمایت از تولید داخلی رکن اساسی پیشرفت اقتصادی هر کشوری است که این مهم وظیفه همه آحاد جامعه است اما گویا سلبریتی های کشور این موضوع را فراموش کرده اند.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از خراسان شمالی بیشتر هنرمندان و بازیرگران ایرانی هر کدام به عنوان یک چهره مشهور یا سلبریتی کمک می کنند تا تولیدات خارجی از جمله انواع ادکلن، ساعت مچی و یا سایر کالاها در ایران به فروش برسد، آنان در این تبلیغ توخالی از هیچ چیز کوتاهی نمی کنند.

سال 97 با عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است که برای پیشرفت اقتصادی باید هرچه بیشتر از تولید داخلی حمایت کرد اما این امر مهم توسط سلبریتی ها به فراموشی سپرده شده است.امید وار هستیم این گزارش تلنگری به سلبریتی ها برای حمایت از کالای ایرانی باشد.

حمایت از تولید داخلی رکن اساسی پیشرفت اقتصادی است، این حمایت باید عمومی باشد و از سوی تمام ادارات دولتی، تشکل ها، اقشار مختلف مردم، هنرمندان و ...انجام شود.

 

مصرف کالای داخلی، ارتقای کیفیت تولیدات و فرهنگ سازی مصرف تولیدات داخلی از الزامات دراین زمینه به شمار می رود.

مردم باید تلاش کنند از تولیدات داخلی به عنوان افتخاری ملی استفاده کنند که این امر مستلزم آن است که تمام واحدهای تولیدی کیفیت محصولات را بالاتر ببرند و همچنین در این خصوص تبلیغ شود چرا که بعضا برخی از کالاهای  ایرانی از کالاهای خارجی نیز با کیفیت تر است اما به دلیل اینکه به صورت درست تبلیغ نشده اند در گمنامی قرار گرفته اند که این امر یک ظلم مضاعف به تولید کننده های داخلی است.

 

حمایت از تولید داخلی علاوه بر رونق اقتصادی اشتغالزایی را نیز به همراه دارد، بنابراین در سال جاری این مهم باید در اولویت هرچه بیشتر قرار گیرد، سود حمایت از تولیدات داخلی در نهایت برای همه است، بنابراین همگان باید دراین زمینه مشارکت لازم را داشته باشند. آنچه در شرایط فعلی ضروری است باید از واردات کالاهای مصرفی غیرضروری جلوگیری شود تا تولید داخلی توان رقابت و رشد را داشته باشد اما متاسفانه « سلبریتی ها بدون در نظر گرفتن این امر تنها با هدف پر شدن جیبب های خود از کالاهای لوکس و غیر ضروری حمایت و تبلیغ می کنند» آنچنان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این امر دیده می شود که گویا این هنرمندان هم اکنون تنها وظیفه تبلیعات را بر عهده گرفته اند.

حتی آنانی که در حوزه فعالیت خود آنچنان شهره نیستند نیز چنان بر طبل این تبلیغات می کوبند که گویی وظیفه نابودی تولیدات داخلی را بر عهده گرفته اند.

یکی از جامعه شناسان در استان خراسان شمالی سلبریتی‌ها را حامی رنگ مد روز خطاب کرد و گفت:  وقتی سلبریتی‌هایی که بیشترشون حتی در زمینه شغلی خودشون بیسواد هستن، الگو میشن، انتظاری بیش از این نباید داشت.

همایونی افزود: چرا شخصیت های محبوب مانند هنرمندان و ورزشکاران صحبتی درباره حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال نکردند؟

وی گفت: آیا کالای ایرانی به آن سطح کیفیت دلخواه نرسیده است که کسی از صحبت درباره کالای ایرانی خجالت زده نشود؟ اگر به تولید ملی تعصب داشته باشیم ضعف و خطای گاه گاه آن را تحمل می کنیم، اگر هم از حد رد شد بدنبال اعتراض و اصلاح برمیاییم، نه اینکه بی تفاوت از کنار آن رد شویم.

 

وی افزود: وقتی یک فرد مشهور مردم را به کالای ایرانی سوق دهد، مردم تحت تاثیر قرار گرفته و به دنبال کالای ایرانی خواهند رفت. شاید با خود بگویید که بعضی از هنرمندان در گذشته حمایت خود را از کالای ایرانی اعلام کردند. درست است!  وقتی همه هماهنگ با رهبر جامعه شعار سال را فریاد بزنند تاثیر بیشتری دارد تا زمانی که فریادهای پراکنده در زمان های متفاوت به گوش برسد.

 

وی با بیان اینکه سلبریتی ها چگونه می توانند حمایت خود از کالای ایرانی را اعلام کنند اظهار کرد: سلبریتی ها می توانند در صفحات شبکه های اجتماعی خود مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر و… حتی با یک پوستر از تولید ملی و شعار سال حمایت کنند و یا در مصاحبه ها و مراسم های مختلف حمایت خود را بیان کنند. آنها می توانند در عمل با پوشیدن لباس های ایرانی و بیان تجربیات خود از یک کالای با کیفیت ایرانی آن را به مردم معرفی کنند.

 

وی خرید کالای ایرانی را گام نهادن در مسیر تعالی و توسعه اقتصاد ایرانی ارزیابی کرد و گفت : براستی ما از تولید کالای مرغوب و بهینه که یک سرو گردن از کالای خارجی بالاتر است چیزی کم نداریم، بسیاری از کالاهای ما به کشورهای همسایه صادر می شود و دوباره با مارک خارجی به کشورمان بازمی گردد.

وی گفت: این موضوع نشانگر آن است که تصور بهتر بودن کالای خارجی فقط یک پندار نادرست است، ایرانی باید به مرغوبیت و بهینه بودن کالای ساخت داخل اعتماد کند.

 

وی خاطرنشان کرد: خرید کالای ایرانی در ایجاد اشتغال در کشور سهم بسزایی دارد زیرا سبب گردش چرخه کاری افراد زیادی اعم از تولیدکننده، فروشنده، واسطه گر، کارمند بانک، رانندگان و غیره می شود.

 

وی ادامه داد: حمایت از مصرف کالای ایرانی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل و به مردم در این زمینه اطلاع رسانی درستی شود زیرا خرید کالای ایرانی منجر به رونق اقتصاد و افزایش تولیدات ملی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از تکنیک های مختلف می تواند افراد جامعه را با مزیت برندهای ساخت داخل آشنا ساخته و افراد را در انتخاب و خرید کالای ایرانی ترغیب کند.

* چهره‌های مشهور قدرت‌ تبلیغات 

چهره‌ها و افراد مشهور یا همان‌هایی که بدانها سلبریتی گفته می‌شود،‌ این روزها به مسئله‌ای در نظام فرهنگی و اقتصادی ما بدل شده‌اند.

* چهره شدن در ذات خود مبتنی بر قدرت رسانه است

بهنوش بختیاری در تبلیغات عطر و ادکلن، بهاره رهنما ادکلن، مهناز افشار ساعت، سوسن پرور ساعت، نیکی کریمی سفیر ال جی شده است.

سلبریتی‌ها با حضور در تبلیغات تجاری به برداشت سود مادی از محبوبیت خود فکر می‌کنند.

استفاده از چهره ها در تبلیغات از قرن 18 میلادی آغاز شد. مشهور است "بازیگرها در فیلم‌ها بازی می کنند تا پیشنهادهای تبلیغاتی بیشتری داشته باشد!». این جمله کنایه آمیز در سینمای آمریکا و همه کشورهای دیگری که سازوکار درستی در تولید قهرمان و ستاره دارند، چندان عجیب به نظر نمی رسد. درآمد تبلیغاتی بسیاری از سلبریتی‌ها، از دستمزد سالیانه آنها برای هنرشان بیشتر است.

* تبلیغات و چهره‌های خاص در ایران

از سال ۱۳۵۸ و بر اساس یکی از بندهای آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت‌های کانون‌های تبلیغاتی، استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالی رتبه‌ی مملکتی و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی کشور در آگهی‌هایی که هدف آن‌ها ارائه‌ی کالاهای مصرفی و خدمات مشابه بود ممنوع اعلام شد.

"حسین انتظامی" معاون مطبوعاتی دولت یازدهم در سال 93 با اشاره به بازنگری در قانون تبلیغات از دستورالعمل جدید پیرامون جواز حضور چهره‌ها در تبلیغ "صنایع و تولیدات داخلی گفته بود که مطابق این دستورالعمل به منظور ارتقای ظرفیت و بهبود سطح کیفی آگهی‌های بازرگانی، به اطلاع می‌رساند استفاده از تصاویر هنرمندان و بازیگران سریال‌ها و انیمیشن‌های ایرانی در تولید کالا‌ها و محصولات داخلی حسب نظر اداره کل بازرگانی بلامانع است البته قانون از حساسیت‌های خود چشم نپوشیده که از جمله می‌توان به رعایت عرف ملی و مذهبی جامعه و رعایت‌شان شخصیت‌های مردمی اشاره کرد.

 

این روش برای شرکت‌های تبلیغاتی، نقطه قوت در جهت طراحی یک کمپین تاثیرگذار است. همچنین برای برندها و چهره‌ها یک همکاری برد برد است که برای بازیگران سود اقتصادی و سرمایه‌گذاری و برای شرکت‌های تجاری اعتبار سازی برند و برجسته‌سازی و تاییدیه محصول را به دنبال دارد.

اما این روش به همان سبک رایج جهانی و طبق قواعد تبلیغاتی معایبی را هم به دنبال دارد از جمله آنها خدشه‌دار کردن تعهد و صداقت در جامعه است. آیا سلبریتیِ تبلیغ کننده، کیفیت محصول را سنجیده است و از آن رضایت دارد یا صرف سود مالی، تضمین کننده حضور او بوده است؟ در واقع نوعی سوء استفاده از شهرت و علاقه مردم در اینجا مشاهده می‌شود!

 

از دیگر معایب این روند، حجم تبلیغات با حضور سلبریتی‌ها در مصرف‌گرایی کالاهای غیرضروری و ترویج تجمل‌گرایی در جامعه بی‌تاثیر نخواهد بود سفیر برند شدن به شرط رعایت وفاداری به مشتری، کمک به تولید ملی، عدم ترویج تجمل‌گرایی، عدم سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی در راستای کار فرهنگی و مسئولیت اخلاقی هنرمندان و ورزشکاران خواهد بود و الا معنای سفیر برند شدن چشم‌پوشی از اخلاق حرفه‌ای و نزول به یک  مدل تبلیغاتی شدن است.

*سلبریتی‌ها وارد ‌شدند

هم اکنون سلبریتی های کشور بیشتر رو به کالاهای تجملاتی از جمله عطر و ادکلن، سالن های زیبایی رو آورده اند کمترافرادی به سمت تبلیغات تولیدات واقعی کالاهای ایرانی که اشتغال به همراه دارد رفته اند، تعداد زیادی از آنان نیز تبلیغات کالاهای خارجی را در داخل کشور انتخاب کرده اند که بیشترنیز کالاهای غیر ضروری هستند که این هنرمندان توجهی به شعار امسال نکرده اند بلکه تنها به فکر سودی که از تبلیغ عایدشان می شود می کنند.

امروزه با توجه به اینکه فروش بالاتر تنها هدف برندها است و رقابت در میان برندها هر روز شدیدتر می‌شود اما استفاده از چهره‌های تبلیغاتی محبوب آن چنان هم تضمین کننده کیفیت بالای آن‌ها نیست و فقط شیوه‌ای در جهت فروش بیشتر است، با این حال این شیوه تبلیغاتی همچنان بسیار پرطرفدار است.

 

* تبلیغ نیکی کریمی و پوریا پور سرخ برای شرکت مون بلان، ساعت زنانه لوکس شانزه لیزه و تبیلغ مهناز افشار، محمدرضا گلزار

در سال‌های نه چندان دور، نام محمدرضا گلزار برای تضمین فروش هر فیلمی کفایت می‌کرد. اما هرگز، سینما تنها دغدغه این بازیگر نبود. گلزار همیشه یک چهره ایده‌آل برای تبلیغات کمپانی‌ها بوده است که سال‌ها قبل برای چند کمپانی ایرانی تبلیغ کرد اما حالا دیگر او تنها سفیر برندهای خارجی است.

«مون بلان»؛ این کمپانی لوکس در تولید نوشت افزارهای خاص، جواهرات، عینک‌های آفتابی و محصولات چرمی در دنیا کم نظیر است. این برند در همه کشورهای دنیا، تبلیغات خاص خودش را دارد و در ایران نیز پوریا پورسرخ اصلی‌ترین سفیر آنها به شمار می‌رود.

پورسرخ به همراه تعداد دیگری از ستاره‌ها در مراسم افتتاحیه یکی از مراکز این برند در تهران نیز حضور فعالی داشت.

 

امیرعلی دانایی

حتما یادتان می‌آید چند سال پیش عکس تعداد چشمگیری از بیلبوردهای شهری به پسر جوانی با دندان‌های سفید و لبخندی ملیح اختصاص یافته بود که بینندگان را به استفاده از مسواک «رویال» دعوت می‌کرد. آن جوان که بعدها با سریال «کلاه پهلوی» به همگان معرفی شد کسی نبود جز امیرعلی دانایی که به عنوان یک مدل ایرانی فعالیت می‌کرد.

دانایی پیش از حضور در تبلیغ رویال، زمانی که 18 ساله بود، به عنوان مدل با برند «کاسیو» همکاری می‌کرده و بعدها هم بعد از چند سال دوری از وطن سر از بیلبوردهای «ایکات» درآورد. او در یکی از گفتگوهایش گفته بود همیشه دوست داشته در تبلیغات حضور داشته باشد و سر از همه بیلبوردها دربیاورد.

بهاره رهنما

بهاره رهنما که چندی قبل به عنوان مدل یک برند مانتو در فضای مجازی مطرح شده بود، همکاری‌اش با برند «این لی» را آغاز کرد. البته این بازیگر با چند برند دیگر در زمینه لباس، طلا هم همکاری می‌کند.

 

الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی

تنها برنامه‌های تلویزیونی نیستند که به دعوت از این زوج علاقه دارند. آن‌ها برای برندها نیز هدف خوشایندی تلقی می‌شوند. امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی، روی پوستر تبلیغاتی افتتاحیه «ریباک» پالادیوم حضور داشتند تا جمعیت بیشتری را به افتتاحیه این فروشگاه بکشانند. آن‌ها روز افتتاح نیز با لباس‌های تولیدی کمپانی مشهور ریباک در کنار مردم حاضر شدند و با بسیاری از آنها عکس گرفتند. این شاید سرآغاز برنامه‌های تبلیغاتی آن‌ها برای آینده باشد. زوجی که می‌توانند فرصت دیده شدن را به هر برندی بدهند.

مهناز افشار

برندهای خارجی با توجه به اینکه امکان پخش تیزر تبلیغاتی بین‌المللی خود را در کشور ما ندارند و از تصاویر مدل‌های خارجی بدون حجاب هم نمی‌توان بر روی بیلبوردها استفاده کرد از ستارگان محبوب داخلی برای تبلیغ محصولات خود بهره می‌گیرند. مهناز افشار را که پیش از این در بسیاری از بیلبوردهای ساعت «شانزلیزه» سوئیسی دیده‌ایم، این بار با حضور دخترش در تبلیغ پوشک بچه «پمپرز» بازی کرده است.

باید از ظرفیت سلبریتی‌ها و نقش آنها در توسعه اجتماعی و هدایت آنها برای تشکیل نهادهای مدنی و فعالیت‌های جمعی و افزایش مشارکت اجتماعی استفاده کرد، باید از این پتانسیل در جهت رشد اقتصادی و رونق کسب و کار در کشور استفاده شود اما این مهم حلقه گمشده ای است، هم اکنون بیشتر ستارگان و چهره های مشهور به فکر تبلیغ برای پر شدن جیب های خود هستند.

 

خبرنگار: محسن محمدی

زمان انتشار: جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰:۰۰

شناسه خبر: 71368

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۱ نظر
محمدرضا
۰ مخالف          ۰ موافق
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵:۰۴

خب مگه خود شما از پیام رسان های ایرانی حمایت میکنید ؟

اشتراک گذاری مطالب