کشف یک ساختار جدید دی ان ای در سلول های انسانی

این کشف جدید که تحت عنوان ساختار "گره پیچ خورده" دی‌ ان ای ای در سلول‌های زنده از آن یاد می‌شود، این نکته را تایید می‌کند که کدهای ژنتیکی پیچیده ما با تقارن پیچیده بیشتری نسبت به ساختار دابل هلیکس ساخته شده‌اند. نکته مهم اینجاست که این سختارهای متنوع ملکولی بر چگونگی عملکرد بیولوژیک ما تاثیر گذار است.

اوایل سال جدید دانشمندان وجود نوع جدیدی از ساختار دی ان ای انسانی را که تا پیش از این در سلول های زنده دیده نشده بود، مورد شناسایی قرار دادند. چیزی که این دانشمندان کشف کردند با ساختار هلیکس دوگانه (دابل هلیکس) متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس الرت،‌ این کشف جدید که تحت عنوان ساختار "گره پیچ خورده" دی‌ ان ای ای در سلول‌های زنده از آن یاد می‌شود، این نکته را تایید می‌کند که کدهای ژنتیکی پیچیده ما با تقارن پیچیده بیشتری نسبت به ساختار دابل هلیکس ساخته شده‌اند. نکته مهم اینجاست که  این سختارهای متنوع ملکولی بر چگونگی عملکرد بیولوژیک ما تاثیر گذار است.

دنیل کرایست (Daniel Christ) محقق موسسه تحقیقات پزشکی گاروان در استرالیا، که بر روی درمان های مبتنی بر آنتی بادی ها کار می‌کند، می‌گوید : "بخش عمده‌ای از ما هنگامی که به ساختار دی‌ان‌ای فکر می‌کنیم، چیزی که به خاطرمان می‌رسد، شکل هلیکس دوگانه است. این تحقیق جدید به ما یادآوری می‌کند که ساختارهایی کاملا متفاوت از دی ان ای وجود دارند که می‌توانند برای سلول های بدن ما بسیار مهم باشند."

این مولفه دی ان ای که تیم تحقیقاتی آن را شناسایی کرده است، موتیف تکامل یافته یا آی موتیف (i-motif) نام دارد (موتیف به ساختار سوم دی ان ای یا پروتئین اتلاق می‌شود). این ساختار برای نخستین بار در دهه 1990 میلادی مورد شناسایی قرار گرفت، اما از آن زمان تاکنون هیچ به صورت مشهود چه در آزمایشگاه و چه در سلول های زنده مورد شناسایی قرار نگرفت.

به لطف فعالیت های تیم دکتر کرایست، ما اکنون می‌دانیم که آی موتیف ها به طور طبیعی در سلول های زنده بدن انسان وجود دارند. این موضوع نشان می‌دهد که این ساختارها از نظر زیستی به چه میزان واجد اهمیت هستند. این مورد در گذشته بسیار پرسش برانگیز بوده است. چرا که تا پیش از این تنها در آزمایشگاه مورد شناسایی قرار گرفته بود و انجام تحقیقات بیشتر بر روی آن ضروری به نظر می‌رسید.

اگر شما تنها با ساختار هلیکس مارپیچی دوگانه که توسط واتسون و کریک کشف شده بود، آشنا بوده‌اید، احتمالا ساختار تازه کشف شده آی موتیف برای شما یک شگفتی به شمار می‌آید. مارسل دینگر (Marcel Dinger) متخصص ژنوم و یکی از محققان این پروژه می‌گوید : "ساختارهای آی موتیف گره‌های چهار رشته ای از دی ان ای به شمار می‌آیند."

وی ادامه می‌دهد : "در این ساختارهای گره، حروف C (معرف باز آلی سیتوزین) در یک رشته دی ان ای به یکدگیر متصل شده‌اند. بنابراین این ساختار تفاوت بسیار زیادی با هلیکس دوگانه دارد. در ساختار دابل هلکیس بازهای آلی مکمل در رشته های رو به رو یکدیگر را شناسایی کرده و به هم متصل می‌شود. به عنوان مثال سیتوزین در هلیکس به باز آلی گوانین (G) متصل می‌شود."

زمان انتشار: جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷:۱۲