کشف فسیل گونه جدیدی از دایناسور در آرژانتین

یک گونه ساروپود جدید از دایناسور ها که حدود 110 میلیون سال پیش زندگی می کردند، در منطقه ای در آرژانتین کشف شده است که مدت های بسیار بعد به بیابان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از گاردین، آنطور که دانشگاه ملی لاماتانزا می نویسد، یک تیم از دیرینه شناسان اسپانیایی و آرژانتینی بقایایی از دایناسورهایی را کشف کرده اند که حدود 110 میلیون سال پیش در بخش مرکزی این کشور زندگی می‌کردند.

این بقایای به جا مانده به سه دایناسور مجزا از گروه دایناسورهای گیاهخوار ساروپود تعلق دارد. شناخته شده ترین دایناسورهای این گروه عبارت اند از دیپلودوکوس و برونتوساروس. به علاوه این گونه جدید از این خانواده به نام لاووکاتیساروس آگریونسیس (Lavocatisaurus agrioensis) معروف شده است.

خوزه لوئیز کاربالیدو (Jose Luis Carballido) محقق یک موزه در آرژانتین و نیز شورای ملی تحقیقات علمی این کشور می‌گوید : "ما بسیاری از استخوان‌های جمجمه‌ای از جمله استخوان های بینی، فک، بسیاری از دندان ها و همچنین استخواه هایی که به عنوان استخوان های کاسه چشم تعریف می‌شوند را کشف کرده‌ایم. به این ترتیب ما قادر خواهیم بود یک بازسازی بسیار کامل را انجام دهیم."

به علاوه اعضای این تیم تحقیقاتی توانسته است استخوان های بخش‌هایی از گردن، دم و پشت جانور را نیز کشف کنند. بقایای به جا مانده به یک موجود بالغ با طول حدود 12 متر و نیز یک دایناسور جوان با طول حدود 6 تا 7 متر مربوط است. باستان شناسان می‌گویند این دایناسورها همراه با یکدیگر به صورت دسته جمعی حرکت می‌کردند و با هم نیز از بین رفته اند.

خوزه ایگناسیو کانودو (Jose Ignacio Canudo)، محقق اصلی این پروژه از دانشگاه زاراگوزا اسپانیا می‌گوید : "کشف دو جانور جوان و یک موجود بالغ اولین رکورد از جا به جایی گروهی در میان دایناسورهای گروه رباکیساروس به شمار می‌رود."

منطقه‌ای که در آن فسیل‌ها کشف شده‌اند از این حیث بسیار نامعمول بوده است. چرا که یک ناحیه بیابانی که رودهای پراکنده‌ای در آن دیده می‌شود.

ساروپادها، بزرگترین موجوداتی بوده‌اند که بر روی این سیاره قدم نهاده اند. دانشمندان معتقدند که این جانوران حدود 33 تا 34 متر طول دارند. به علاوه گونه آرژانتینوساروس برآورد می‌شود که تا حدود 120 تن نیز وزن داشته است. این جانوران که عمدتا به چهار دست و پا راه می‌رفته اند، دم و گردن طولانی داشته اند و سر کوچک در مقایسه با بدن بسیار عظیم الجثه از مشخصه‌های آنها به شمار می‌رود.

زمان انتشار: چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲:۱۸