آینده قیمت بنزین؛ آیا گرانی دیگری برای بنزین در راه است؟

یکی از سوالاتی که این روزها از سوی مردم بسیار پرسیده می‌شود این است که "آیا بنزین گران می‌شود؟"

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از خراسان شمالی، بعد از گرانی های مختلف گویا این بار گرانی به سوخت و بنزین رسیده است. زمستان سال گذشته بود که شایعه افزایش بنزین ۱۵۰۰ تومانی پیچید و بسیاری از مردم را نگران کرد ولی گویا این روزها زمزمه‌های گران شدن بنزین می خواهد رنگ حقیقت بگیرد و طبق روال با گران شدن بنزین معمولا قیمت اجناس هم بالا خواهد رفت. در حال حاضر بعد از ونزوئلا، ارزان ترین بنزین جهان در ایران توزیع می‌شود. این رتبه دومین کشور در ارزان فروشی بنزین براساس شاخص قیمتی هر لیتر به دلار محاسبه شده و به درستی می‌توان به آن ایراد گرفت که درآمدهای مردم به ریال است و نمی‌توان با شاخص‌های مبتنی بر دلار، ارزان بودن یا گران بودن را سنجید 

اما باید توجه داشت که بنزین ایران با هر شاخص قیمتی که محاسبه شود (ریال، درهم، لیر، دلار و ...) نسبت به بنزینی که در کشورهای همسایه ایران عرضه می‌شود چندین برابر ارزان تر است. این مسئله به معنای توجیه پذیری اقتصادی وجود پدیده‌ای به نام قاچاق بنزین است

 

قیمت بنزین در ایران از خرداد ماه ۹۴ تا امروز (بیش از سه سال) ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر باقی مانده، این قیمت تکلیفی که در خردادماه سال ۹۴ در هر لیتر چیزی در حدود ۵۰۰ تومان با قیمت تمام شده تأمین بنزین فاصله داشت، اکنون گفته می‌شود بیش از ۲۵۰۰ تومان با قیمت تمام شده تأمین بنزین (بدون محاسبه هزینه‌های حمل بنزین) فاصله دارد

افزایش قاچاق بنزین به موجب افزایش فاصله قیمت تکلیفی ۱۰۰۰ تومانی و قیمت آزاد عرضه این فرآورده در کشورهای همسایه و افزایش یارانه دولتی برای تأمین بنزین که به هر خانواده‌ای که مصرف بیشتر دارد، بیشتر تعلق می‌گیرد؛ موجب شده تا دولت به فکر احیای کارت سوخت در گام نخست و اعمال ابزار قیمتی در گام دوم بیفتد

 

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان ۲۴ مهرماه اعلام کرد: "تصمیم‌گیری برای بنزین یک تصمیم پیچیده است که یکی از راههای آن در شرایط کنونی بحث سهمیه‌بندی است و دولت در حال بررسی این راهکار است اما سهمیه‌بندی هم فواید و مشکلاتی دارد که باید جزء به جزء مورد بررسی قرار گیرد." 

در عین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ۲۹ مهرماه گفت: "افزایش نرخ بنزین در شرایط فعلی شدنی نیست. درست است که قیمت بنزین در افغانستان ۷۰ سنت است اما آیا تعیین این قیمت برای بنزین در ایران شدنی است؟ سیاست‌های ما باید گام به گام باشد و نمی‌توان یک باره اقتصادی را که دولتی بوده را به سمت اقتصاد آزاد ببریم. باید سیاست مدیریت شده داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با شرایط جامعه اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد آزاد سوق دهیم." 

 

با توجه به تمامی موارد مطرح شده به صورت رسمی و همچنین بررسی‌های غیررسمی و تحلیلی، در وهله فعلی هنوز در مجلس و دولت تصمیم نهایی برای تغییر قیمت بنزین گرفته نشده، اما تا امروز بازگشت کارت‌های سوخت شخصی به چرخه سوخت گیری نهایی شده و احتمال تصمیم برای اعمال سهمیه‌بندی و چندنرخی شدن بنزین وجود دارد. اما آنچه مشخص است قیمت۱۰۰۰ تومانی همچنان در مورد بنزین باقی خواهد ماند، چه با ثابت ماندن قیمت و چه با اعمال طرح سهمیه‌بندی. 

با توجه به تأکید دولت بر حرکت به سمت اقتصاد آزاد و تأکید قوانین بالادستی چون هدفمندی یارانه‌ها برای آزادسازی تدریجی قیمت ها، در بلند مدت افزایش نرخ بنزین محتمل است؛ اما زمان اتخاذ چنین تصمیمی مسلما در سال ۹۷ نخواهد بود.

 

اجرای طرح‌ها در زمان مناسب

هرکدام از راهکارها مثل حذف یارانه دولتی، افزایش قمیت یا سهمیه‌بندی، اگر در زمان مناسب و با سازوکار مناسبی اجرا شوند، می‌توانند در رسیدن به هدف که همان اصلاح الگوی مصرف است، تاثیرگذار باشند. استفاده از اثر جانشینی گاز (CNG) برای خودروهای عمومی از طریق تثبیت قیمت آن و افزایش تعداد جایگاه‌ها در شهرهای بزرگ، افزایش کارمزد جایگاه‌های CNG متناسب با ارزش زمین در کلانشهرها با هدف ورود بخش خصوصی برای جبران کمبود تعداد جایگاه‌ها، بهبود و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در راه‌های برون‌شهری و همچنین آموزش و فرهنگسازی در استفاده بهینه از سوخت، از جمله راهکارهای اصلی کاهش مصرف بنزین‌ هستند. در صورت اجرای این راهکارها، مصرف بیشتر الزاما یک معضل نخواهد بود و انگیزه مردم برای صرفه‌جویی بیشتر می‌شود. در نتیجه، هم الگوی مصرف بنزین اصلاح شده و مصرف بنزین (به‌خصوص بنزین آزاد) در کشور کاهش خواهد یافت و هم بخشی از کسری درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها جبران خواهد شد.

 

 

این گزارش ادامه دارد

زمان انتشار: شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷:۱۳

شناسه خبر: 72927

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب