جو کاذب در کنار آموزش های غیراستاندارد؛

کتاب های کمک درسی، نفس آموزش را به شماره انداخته است

بازار آشفته و به دور از اهداف آموزشی کتاب های کمک آموزشی غیر استاندارد و نیازهای کاذب ناشی از آزمون سراسری دانشگاه ها، دانش آموزان را هر چه بیشتر برای استفاده از کتاب های کمک درسی ترغیب کرده است در حالی که الزام دانش آموزان به خرید کتاب های کمک درسی و تدریس آن در ساعات رسمی مدارس غیر قانونی است.

به گزاش خبرگزاری علم وفناوری از خراسان شمالی، کتاب های کمک درسی غیر استاندارد موجود در بازار مفاهیم اضافی به دانش آموزان تحمیل می کنند که متناسب با سطح رشد دانش آموزان نیست و موجب اخلال در فرآیند تربیتی و آموزشی می شود. متاسفانه برخی معلمان نیز دانش آموزان را مجبور به خرید برخی از کتاب های کمک درسی می کنند.


بیشتر کتاب های کمک درسی موجود در بازار به ویژه کتاب های ناشرانی که تبلیغات گسترده ای در رسانه ها نیز می کنند، غیر استاندارد هستند و موجب رواج حفظ کردن به جای یادگیری و رکود ذهن دانش آموزان می شوند که نیاز است تا اقدامی جدی از سوی متولیان امر آموزش و پرورش در این زمینه انجام شود.


برگزاری آزمون های علمی موسسات آموزشی در مدارس ممنوع است

معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: برگزاری هرگونه آزمون دوره ای و غیر دوره ای موسسات آموزشی برای سنجش دانش آموزان دوره ی ابتدایی در مدارس تخلف محسوب می شود.

عصمت بدخشان می افزاید:در سنوات گذشته برخی از مدیران مدارس با انعقاد قرارداد با موسسات آموزشی اقدام به برگزاری آزمون های دوره ای و دانش آموزان را مجبور به ثبت نام برای شرکت در این آزمون ها می کنند که در سال تحصیلی جاری این عمل غیر قانونی است.
 
وی می افزاید: سنجش های غیر رسمی در مدارس باعث افزایش استرس و اضطراب دانش آموزان برای امتحانات درسی می شود.
 
بدخشان می افزاید: مطالب مناسب برای دانش آموزان هر پایه در کتاب های درسی آورده شده است و کتاب های کمک غیر درسی موجود در بازار مفاهیم اضافی به دانش آموزان تحمیل می کنند که  موجب اخلال در فرآیند تربیتی و آموزشی می شود و با مدیران مدارسی که این کتب را در مدارس ترویج یا به دانش آموزان سفارش دهند برخورد می شود.
 
وی با بیان اینکه قرار است کتاب یا هر ابزار کمک آموزشی استاندارد به یادگیری بهتر مفاهیم درسی کمک کند، تصریح می کند: همه کارشناسان بر آسیب رسان بودن حل المسائل‌ها اذعان دارند چرا که در حل‌المسائل‌ها فرآیند یادگیری طی نمی‌شود و دانش‌آموز بدون تلاش و جستجو به پاسخ‌ها می‌رسد و در نتیجه، مسیر خلاقیتش مسدود می‌شود.
 
بدخشان می افزاید: کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی غیراستاندارد در فرایند یاددهی و یادگیری اختلال ایجاد می‌کنند و تلاش‌های انجام شده در برنامه‌ درسی ملی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را ناکام می‌گذارند.
 
معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح می کند: نباید دانش آموزان را با ورود کتابهای غیردرسی و آزمون های غیراستاندارد دچار استرس و اضطراب شوند.
 

کتب کمک آموزشی وسعت دید را از دانش آموزان می گیرد

 یک کارشناس  در این باره می گوید: کتاب های کمک آموزشی در تمام کشورهای پیشرفته در سیستم آموزشی در کنار کتب درسی برای فهم و تقویت آموزشی دانش‌آموزان معرفی می شوند و در حقیقت هدف از معرفی این کتاب ها به دانش آموزان به عنوان یک منبع برای غنی سازی هرچه بیشتر مطالب است.

 

مریم گوهری می افزاید: امروزه متاسفانه در کشور ما کتاب های کمک آموزشی کارکرد خود را از دست داده است و به سمت و سوی کتاب های پرسش و پاسخ سوق پیدا کرده و بیشتر جنبه سودآوری و تجارت را به خود گرفته است و در زمینه آموزش و تفهیم مطالب برای دانش آموزان هیچ نقشی ندارد.


وی ادامه می دهد: این در حالی است که کتاب های پرسش و پاسخ و حل المسائل‌ها عمل خواندن و آموزش و کار را از دانش آموز می گیرد و به تفهیم و غنی سازی مطالب درسی کمکی نمی کند.


مریم گوهری تصریح می کند: باید دانش‌آموزان درک و فهم درست از مطالب داشته باشند و درست خواندن، مرور و تکرار مطالب را یاد بگیرند و نگرش استفاده از کتاب های بدون فایده کمک آموزشی باید تغییر پیدا کند.


وی با بیان اینکه بهترین منبع آموزش کتاب های درسی هستند، می افزاید: اگر روش درست مطالعه را به فرزندان خود یاد دهیم دیگر نیاز به استفاده از کتاب های کمک آموزشی نخواهد بود.

در زمینه استفاده از کتب کمک آموزشی نگرش غلطی حکم فرماست

گوهری می افزاید: امروزه متاسفانه یک نگرش غلط و یک نیاز به استفاده از کتاب های کمک آموزشی در بین دانش آموزان شکل گرفته است که این نگرش غلط از راهنمایی های غلط والدین و یا برخی از معلمان و افکار غلط به دانش آموز نشات گرفته است.

گوهری تاکید می کند: باید به این نکته توجه کرد که در زمینه افزایش استعداد ها و آموزش هر چه بهتر باید وسعت دید و سطح مطالعه دانش آموزان را بالا برد، در حالی که کتب کمک آموزشی وسعت دید را از دانش آموز گرفته و او را در یک چهارچوب محدود می کند.

زمان انتشار: دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 74560

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب