در مجله Science بررسی شد؛

هوش مصنوعی گوگل بهترین شطرنج باز جهان است

آلفا زیرو در واقع یک الگوریتم یادگیری ماشینی است. تیم تحقیقاتی این پروژه در ابتدا الگوریتم را بدون هیچگونه داده‌ای اضافه بر قوانین ابتدایی بازی طراحی کردند. در ادامه آلفا زیرو میلیون‌ها بار با خودش بازی کرد و از اشتباهات خودش آموخت. تنها در عرض چند ساعت این الگوریتم یادگیری ماشینی، به بهترین شطرنج باز جهان تبدیل شد.

در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی محققان در کمپانی دیپ مایند (DeepMind)، یک شرکت متعلق به آلفابت (هلدینگ مالک گوگل) که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت میکند، افق‌های جدیدی در ورزش شطرنج گشود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از نیویورک تایمز، این کمپانی که آلفا زیرو (Alpha Zero) نام دارد، در واقع یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که علاوه بر بازی شطرنج معمولی بر بازی شطرنج ژاپنی (یا شوگی) نیز مسلط است. تیم تحقیقاتی این پروژه در ابتدا الگوریتم را بدون هیچگونه داده‌ای اضافه بر قوانین ابتدایی بازی طراحی کردند. در ادامه آلفا زیرو میلیون‌ها بار با خودش بازی کرد و از اشتباهات خودش آموخت. تنها در عرض چند ساعت این الگوریتم یادگیری ماشینی، چه در میان انسان و چه در میان کامپیوترها، به بهترین شطرنج بازی تبدیل شد که جهان به خودش دیده است.

در آخرین ماه سال گذشته میلادی، جزئیات دستاوردها و طرز کار داخلی هوش مصنوعی آلفا زیرو به صورت رسمی جمع‌آوری و در مجله ساینس به چاپ رسید. در این مقاله تازه منتشر شده، انتقاداتی جدی به ادعای کلی مطرح شده وارد است. از جمله اینکه آلفا زیرا تنها با یک حریف انتخابی مشخص که یک موجود کامپیوتری به نام استاک فیش (StockFish) است، بازی کرده است.

نکته دیگر آنکه آلفا زیرو در طول ۱۲ ماه گذشته، با اینکه شواهدی از بهتر شدن وجود داشته، هیچ گونه رشدی را ثبت نکرده است. در سوی دیگر اما آنچه هویداست این است که ما با گونه‌ای از هوش مواجه هستیم که بشر پیش از این هرگز با آن مواجه نشده بوده است.

Alpha Zero بهترین شطرنج‌بازان جهان را شکست می‌دهد

اما آلفا زیرو نخستین کامپیوتری نیست که برای شطرنج بازی کردن طراحی شده است. ماجرا حتی به پیش از قرن ۲۱ باز می‌گردد. شرکت آی‌بی‌ام (IBM) یک برنامه شطرنج به نام «آبی عمیق» (Deep Blue) طراحی کرد. برنامه‌ای که توانست طی شش مسابقه بهترین شطرنج باز جهان، گری کاسپاروف، را شکست دهد.

اگر بخواهیم عوامل و رموز دخیل در این دستاورد را بررسی کنیم، با بگوییم که برنامه آبی عمیق می‌توانست در هر ثانیه بیش از ۲۰۰ میلیون موقعیت را مورد ارزیابی قرار دهد. این برنامه هرگز خسته نمی‌شود، هرگز هیچ محاسبه‌ای را نادیده نمی‌گیرد و هرگز تفکرات پیشین خود در حین بازی را فراموش نمی‌کند.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که «آلفا زیرو» از نظر سرعت بررسی موقعیت‌ها نسبت به نمونه‌های پیشین خود، از جمله آبی عمیق، بسیار ضعیف‌تر است؛ این الگوریتم در هر ثانیه تنها می‌تواند ۶۰ هزار موقعیت را مورد ارزیابی قرار دهد. اما آنچه او را بدل به بهترین شطرنج‌باز جهان می کند بررسی‌های عمیق‌تر و موشکافانه‌تر اوست.

خوب یا ید، این برنامه مانند هر ماشین دیگری، ظالمانه و مادی‌گرایانه بازی می‌کند. شاید این گونه برنامه‌ها و هوش‌های مصنوعی بتوانند امثال کاسپاروف را در محاسبات شکست دهند، اما آیا در درک و منطق نیز حریف او مي شوند. پرسشی که شاید آینده به آن پاسخ دهد.

انتهای پیام/

تیمور خسروی

زمان انتشار: جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷:۴۵

شناسه خبر: 75117

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب