خبرگزاری علم و فناوری گزارش می دهد

ارسال سیگنال از فضا

رصدخانه "سی اچ آی ام ای" واقع در "اوکاناگان ولی" در بریتیش کلمبیا ۱۳ فوران بزرگ رادیویی را ردیابی کرد که شامل همان سیگنال مرموزی بود که چهل سال پیش دریافت شده بود.

اخترشناسان جزییات سیگنال های مرموزی را که از یک کهکشان دوردست می آیند و توسط تلسکوپی در کانادا ردیابی شده را فاش کرده اند.

ماهیت دقیق و سرمنشا این فوران های بزرگ امواج رادیویی در فضا معلوم نیست.

در میان مجموعه ای از ۱۳ فوران سریع رادیویی ردیابی شده موسوم به "اف آر بی"، یک سیگنال تکرارشونده خیلی غیرعادی وجود داشت که از همان منبع در حدود ۱.۵ میلیارد سال نوری می رسید. چیزی شبیه به این پدیده در گذشته فقط یک بار دیگر گزارش شده که توسط تلسکوپ دیگری ردیابی شد.

40 سال پیش سیگنالی به نام wow دریافت شد، که آن را به بیگانگان و موجودات فضایی نسبت دادند حال بعد از گذشت 40 سال یکی از قدیمی‌ترین معماهای نجومی حل شده است. در آگوست سال 1977، رصدخانه رادیویی دانشگاه ایالتی اوهایو یک سری امواج رادیویی از صورت فلکی برج قوس دریافت کرد. فضانوردانی که اطلاعات استخراج شده از آن را مشاهده کردند، به قدری متعجب شده بودند که در حاشیه کاغذ پرینت شده عبارت “!Wow” را یادداشت کردند. بعد از گذشت 40 سال، اکنون محققان مرکز علوم سیاره‌ای توانسته‌اند منشا سیگنال WOW را کشف کنند.

در زمانی که سیگنال WOW دریافت شد، بخشی مخصوصی از رصدخانه رادیویی دانشگاه ایالتی اوهایو در جستجوی امواجی بود که به کشف تمدن‌های فرازمینی کمک کرده و مدارکی از وجود آن‌ها را نشان می‌داد. بر اساس گفته‌های گروهی از ستاره شناسان که برای کشف رمز این سیگنال ناشناخته تلاش می‌کردند، این پیام با فرکانس هزار و چهارصد و بیست مگاهرتز ارسال شده است که فرکانس الکترومغناطیسی هیدروژن محسوب می‌شود.

به عقیده آن‌ها، رصدخانه رادیو دانشگاه ایالتی اوهایو این امواج را برای حدود 72 ثانیه دریافت کرده است، چرا که این مدت زمانی است که رصدخانه می‌تواند بر روی یک نقطه مشخص از فضا تمرکز داشته باشد و دانشمندان متعجب تلاش کردند با استفاده از ابزار های مختلف باز هم بر روی آن ناحیه از فضا تمرکز داشته باشند، اما سیگنال ناشناخته هرگز مجددا ثبت نشد. طی چند سال احتمال وجود تداخل امواج از داخل کره زمین به طور کامل رد شد.

بعد از آن محققان مرکز علوم سیاره‌ای فرضیه جدیدی را مطرح کردند که بر اساس آن، این سیگنال فرازمینی به یک دنباله‌دار نسبت داده می‌شد. به عقیده آن‌ها، این فرکانس به وسیله ابر هیدروژنی که دنبال‌دار در حال حمل آن بوده ایجاد شده است. یکی از دلایل آن‌ها برای مطرح کردن این فرضیه، محو شدن امواج بعد از گذشت مدتی کوتاه بوده است. دو دنباله‌دار که Christensen 266/P و Y2 P/2008 نام دارند، در زمان ثبت شدن سیگنال WOW در حال عبور از آن نقطه از فضا بوده‌اند، اما این دو هرگز تا سال 2006 کشف نشدند.

محققان سه دنباله‌دار دیگر با نام‌های EW90 P/2013 و همچنین J1-A P/2016 و 237P/LINEAR را مورد آزمایش قرار داده و متوجه شدند که تمامی آن‌ها سیگنالی با فرکانس یکسان از خود ساطع می‌کنند. به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت اگرچه ممکن است امواج ناشناخته از سوی فضا در سال 1977 توسط دنباله‌داری به جز Christensen 266/P ایجاد شده باشد، اما در هر صورت ریشه آن به این دسته از اجرام آسمانی برمی‌گردد و نمی‌توان آن را به موجودات فرازمینی نسبت دارد.

ولی درباره دریافت امواج جدید، اینگرید استرز اخترفیزیکدان از دانشگاه بریتیش کلمبیا (یو بی سی) می گوید: "اینکه قبلا یک بار دیگر چنین رویدادی را مشاهده کرده ایم نشان می دهد که شاید این پدیده بیشتر اتفاق می افتد و با تکرار آنها و وجود منابع بیشتری برای مطالعه، ممکن است بتوانیم این معمای کیهانی را حل کنیم - اینکه از کجا می آیند و چه چیزی باعث آنها می شود."

رصدخانه "سی اچ آی ام ای" واقع در "اوکاناگان ولی" در بریتیش کلمبیا حاوی ۴ آنتن نیمه استوانه ای ۱۰۰ متری است که هر روز سرتاسر آسمان نیمکره شمالی را اسکن می کند. این تلسکوپ سال قبل راه اندازی و فعال شد و ۱۳ فوران بزرگ رادیویی را تقریبا فورا ردیابی کرد که شامل همان سیگنال مرموز تکراری بود.

و اکنون بعد از گذشت چهل سال یک سینگال تکراری دوم کشف شده که مشخصات آن خیلی شبیه به سینگال تکرارشونده قبلی است. این اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های تکرارشونده ها در اختیار ما می گذارد." "اف آر بی"ها فوران های برق آسا و قدرتمندی از امواج رادیویی هستند که از اعماق کیهان می آینددانشمندان تاکنون حدود ۶۰ انفجار برق آسا از جنس سیگنال های رادیویی و دو تا سیگنال که تکرار می شوند را ردیابی کرده اند. به تصور آنها شاید روزانه حداکثر یک هزار "اف آربی" در آسمان اتفاق بیافتد.

نظریات متفاوتی در این زمینه وجود دارد، یک نظریه آنها را به یک ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی فوق العاده قوی و گردش محوری (وضعی) بسیار سریع و نظریه ای دیگر آنها را به دو ستاره نوترونی درحال ادغام نسبت می دهد. گروه دیگری هم از منجمان می گویند این امواج ممکن است از فضاپیمای موجودات فرازمینی بیاید.

زمان انتشار: پنج شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳:۱۳