خبرگزاری علم و فناوری گزارش می دهد

تاثیر آموزش کارآفرینی به دانشجویان مهندسی

از نظر اساتید و دانشجویان؛ برای کار آفرینی، امکانات، مشاور یا راهنما در دانشگاه خیلی کم است و بین دانشگاه و مراکز شغلی و کارآفرینی ارتباط خیلی کمی وجود دارد. کم بودن درس هایی مرتبط با کارآفرینی، شیوه نامناسب اساتید در تدریس دروس، انطباق کم رشته با مشاغل موجود و آشنایی کم دانشجویان از جمله عوامل اثرگذار در کارآفرینی رشته هاست. در حالی که اضافه شدن درس کارآفرینی و سرفصل کارآفرینی به سایر دروس در حد خیلی زیاد مورد تاکید دانشگاه های ممتاز جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از سیستان و بلوچستان، آشنایی با مفهوم کارآفرینی و خصوصیات کارآفرین، پرورش روحیه کارآفرینی در افراد غیرکارآفرین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشذ.از این رو فعالیت های آموزشی برای تربیت کارآفرینان در دستور کار بسیاری از مراکز آموزش قرار گرفته، چرا که لازمه توسعه کارآفرینی، آموزش آن است.

به طور تقریبی به دلیل بحران کنونی و نرخ بیکاری بالا، بازار کار به طور فزاینده ای نیاز به مهندسین چند رشته ای با مهارت های اضافی برای خود دارد. بنابراین آموزش مهندسی با چالش های جدید مواجه است و این شامل تجهیز مهندسان به کارآفرینی است. اگر چه آموزش و پرورش کارآفرینی در درجه اول به علوم مهندسی متصل شده است، آیا این به اندازه کافی برای افزایش کارآفرینی در میان مهندسان است و اینکه چه میزان سطح کارآفرینی آنها بستگی دارد؟

بررسی تاثیر انگیزه های کارآفرینی بر روی اهداف کارآفرینی در میان مهندسان آینده و شناسایی نقش آن ها نسبت به آموزش کارآفرینی در توسعه کارآفرینی مهندسان بسیار با اهمیت است. نتایج نشان می دهد که نیاز به استقلال عامل کلیدی کارآفرینی مهندسان آینده است و تأثیر مثبتی را که آموزش کارآفرینی بر روی اهداف کارآفرینی دارد را، تایید می کند.

بحران اقتصادی کنونی باعث شده است که رقم بیکاری در کشور با بیش از درصد بالایی از جوانان کارآمد و فارغ التحصیلان روبرو شود. در این زمینه، یکی از اقداماتی که توسط استراتژی استخدام برای اشتغال و رشد باید مورد توجه قرار بگیرد، ارتقاء کارآفرینی است، به همین دلیل است که این مسئله به عنوان اهمیت برای دولت، جهت تقویت کارآفرینی باید مدنظر گرفته شود. چهار متغیر اقتصاد کلان - رشد، اشتغال، توسعه و نوآوری مزایای فعالیت های کارآفرینی می باشند.

یکی از مأموریت های دانشگاه قرن بیست و یکم، تشویق توسعه اجتماعی و اقتصادی محیط اطراف آن از طریق ایجاد آموزش های سرمایه گذاری و توسعه کارآفرینی است. با این حال، نظرات متضاد در مورد اینکه آیا کارآفرینی می تواند آموزش داده شود، وجود دارد.  برخی از محققان اهمیت انگیزه برای اجرای یک کسب و کار را برجسته می کنند و می پرسند که آیا آموزش می تواند این انگیزه را به وجود آورد، در عین حال، عده ای هم معتقدند که این انگیزه کارآفرینی ممکن است با آموزش خاص کارآفرینی ایجاد شود.

با توجه به اهمیت موضوع برای سایر کشورها، گزارش نهایی کمیسیون اروپا در مورد مطالعه کارآفرینی در آموزش عالی، غیر دانشگاهی، به ویژه مطالعات غیر کسب و کار، توسط گروه متخصص اداره کل پروژه و صنعت بیانگر این است که اولین توصیه های نهایی برای اقدام عبارتند از: "ایجاد یک نیروی کار یا گروه مهارتی (از جمله وزارت آموزش و پرورش و سایر ادارات: اقتصاد، اشتغال، علوم و تحقیقات) برای تعیین اینکه چگونه کارآفرینی را می توان در نظام آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و تحصیلات عالی، آموزش داد.

در نتیجه، مقامات اروپایی که اولویت خود را ادغام آموزش و پرورش کارآفرینی را به آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی ترتیب داده اند. در این راستا، اهمیت این فرایند فراگیر در دانشگاه ها را به منظور تبدیل شدن به موتورهای مهم توسعه فناوری و رشد اقتصادی برجسته می کنند. با این حال، کلید موفقیت این رویکرد در توسعه کارآفرینی، پایه ای برای ایجاد شرکت های جدید است که از انگیزه شخصی فرد حاصل می شود.

در این زمینه، پرسش های گوناگونی مطرح می شود: چه اهداف کارآفرینی، دانشجویان دانشگاهی دارند؟ آیا آنها برای انجام یک سرمایه گذاری آماده هستند؟ عوامل اصلی انگیزشی که در این رابطه جذب می شوند، چیست؟ از این منظر، باید به بررسی تأثیر انگیزه های کارآفرینی بر اهداف کارآفرینی در میان مهندسان آینده پرداخت.

هدف اصلی دیگر این است که شناسایی نقش آموزش کارآفرینی در توسعه کارآفرینی مهندسان، شناسایی شود. تقویت در بخش فن آوری و نوآوری، بروز رسانی مدرسین با توجه به کاربردی کردن رشته ها، انجام پروژه های کاربردی در طول تحصیل و در نتیجه کمک به معرفی فرصتهای شغلی و ایجاد شغل های جدید، در نتیجه کاهش نرخ بیکاری تاثیرگذار است.

نتایج این امر می تواند برای سیاست گذاران مفید باشد تا نه تنها الگوی روابط بین پیش فرض ها ، بلکه پیامدهای آن برای مداخلات و ایجاد قصد کارآفرینی را درک کند. همچنین دانشگاهها باید نظارت بیشتری بروی نوع تدریس و ارائه سرفصلهای کاربردی داشته باشد. ایجاد رقابت تاثیر گذار در بین اساتید می تواند دانشجویان بیشتری را به کار وادارد کند. همچنین پولساز بودن اساتید برای دانشگاه حائز اهمیت است به این شکل که هر استاد در طول سال یک پروژه عملی و کاربردی در دانشگاه پیاده نماید، این مورد به جای ارائه مقالات غیرکاربردی بسیار موثرتر خواهد بود.

انتهای پیام /

 

زمان انتشار: شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱:۰۵

شناسه خبر: 75198

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب