درمرحله نهایی رزمایش «ولایت ۹۷» نداجا به انجام رسید؛

ایران | موفقیت شلیک کروز از زیر آب | زیردریایی کلاس" غدیر "چیزی فراتر از تصور

زیردریایی های کلاس غدیر را می توان اولین تجربه جدی نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور در طراحی و ساخت زیردریایی به حساب آورد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان سمنان؛زیردریایی های کلاس غدیر را می توان اولین تجربه جدی نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور در طراحی و ساخت زیردریایی به حساب آورد. غدیر یک زیردریایی کوچک و از نوع میدجت ها محسوب می شود اما در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان یک شکارچی مخوف به حساب می آید. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران برای محافظت از سواحل گسترده خود و مقابله مناسب با تهدیدات دریاپایه، نیازمندی بسیاری به زیردریایی دارد بخصوص که این مناطق از پرتنش ترین دریاهای دنیا در چند دهه گذشته بوده است. از طرفی سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری کشورمان در زمینه نفت و گاز نیازمند آن است که امنیت در این دریا به نحو شایسته و مطمئنی از سوی ایران تضمین گردد.

خلیج فارس از جمله دریاهای کم عمق دنیا است که زیردریایی های بزرگ امکان حضور و تردد مطمئن و سریع در آن را ندارند و با توجه به محدودیت ابعاد زیردریایی در این دریا، به نظر می رسد زیرسطحی رده میدجت به عنوان بهترین گزینه برای عملیات در آن مطرح باشد.

زیردریایی کلاس غدیر؛کوچک اما توانا

زیردریایی های کوچک کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل طراحی خاص خود، به شکل بسیار مطلوبی برای منطقه خلیج فارس مناسب هستند و توانایی عملیاتی بالایی را در اختیار نیروی دریایی ارتش می گذارند. البته در طراحی این زیردریایی و برنامه های ارتقاء آن، شرایط اقلیمی دریای عمان نیز در نظر گرفته شده است.

خط تولید این زیردریایی در شهریور ماه 1385 افتتاح شده و جمع زیادی از رشته های دانشگاهی در طراحی و ساخت زیردریایی غدیر به کار گرفته شده اند که شامل مکانیک، الکترونیک، فیزیک، ناوبری، مخابرات، رایانه، تسلیحات، شیمی، اقیانوس شناسی، هیدرولیک و نیوماتیک بوده که حاصل فعالیت آنها سامانه های گوناگونی مانند سامانه هیدرولیک، سامانه هوای پرفشار، سامانه تقسیم آب، کنترل هیدرواستاتیک، تصفیه و تهویه هوا(جذب دی اکسیدکربن و تأمین اکسیژن)، سامانه خاموش کردن آتش، نجات خدمه و سامانه های تولید تولید توان شامل موتور دیزل برای سطح آب و موتور الکتریکی در زیر آب است.

غدیر برای آبهای خلیج فارس و دریای عمان طراحی شده و داری قابلیت بالا در غوص و صعود و مانور است؛ تنها در مدت 30 ثانیه از اسکله جدا شده و از این نظر توانایی بالایی در ورود به حالت عملیاتی دارد. این زیردریایی 29 متری که جابجایی آن 115 تن است قابلیت قرارگیری در بستر دریا را دارد و در این وضعیت سامانه های راداری توانایی ردگیری آن را ندارند .این زیرسطحی کاملا بومی که عرض بدنه آن حدود 2 متر و 75 سانتیمتر است قابلیت شلیک اژدر از دو مقر جلویی، رهاسازی انواع مین دریایی، حمل نیروهای تکاور و موشک های دوش پرتاب را داشته و امکانات لازم برای خروج نیروهای غواص در زیر آب برای اجرای عملیات در آن قرار داده شده است. اخیرا نیز اعلام شده که توانایی شلیک موشک کروز نیز برای این زیردریایی تعریف و عملیاتی شده است که اتفاق بزرگ و مهمی برای ارتقاء توان رزمی آن محسوب می شود.

این زیرسطحی کاملاً بومی که عرض بدنه آن حدود 2متر و 75 سانتیمتر است قابلیت شلیک اژدر از دو مقر جلویی، رهاسازی انواع مین دریایی، حمل نیروهای تکاور و امکانات لازم برای خروج نیروهای غواص در زیر آب برای اجرای عملیات در آن قرار داده شده است.

قدرت جابجایی سریع نیرو، رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن، قابلیت شناسایی اهداف نظامی و حمل نیروهای تکاور و مدت زمان ماندگاری مناسب در زیر آب که با ابتکارات خاص ایرانی، فراتر از حد و اندازه های این رده از زیرسطحی ها شده از جمله توانمندی های این زیرسطحی است.

از دیگر ویژگی های غدیر باید چابکی لازم برای انجام سریع مأموریت‌ها، بازه ناوبری زیر سطحی طولانی، سونار اندازه کوچک، دستگاه کنترل عمق خودکار، سامانه هدایت دستی، هیدرولیک و خودکار، قابلیت ناوبری در آبهای کم‌عمق، طراحی بدنه برای به حداقل رساندن صدای خروجی از آن و بکارگیری از موتورهای دیزل الکتریک کارآمد برای همین منظور را بر شمرد که امکان ردگیری شدن و شناسایی آن را توسط دشمن به حداقل رسانده است.

سامانه نوین پرتاب اژدر نیز از قابلیت‌های بسیار مهم این زیرسطحی بوده و این سامانه از دقت بالایی برای هدف‌گیری برخوردار است به طوریکه این زیر دریایی علاوه بر قدرت جابجایی سریع نیروهای ویژه، رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن و قابلیت شناسایی اهداف نظامی دارای قدرت غوص سریع و پنهان شدن از رادار نیز هست. در واقع غدیر قادر است از میدان شناسایی دستگاه های سونار (sonar-evading technology) و رادارها به نوعی بگریزد.

زیردریایی غدیر در طی این سالها تحت بازبینی و بهسازی سامانه ها هم قرار گرفته و از سامانه های تمام دیجیتال در آن استفاده شده است. این کار ضمن افزایش اطمینان پذیری، کاهش احتمال خرابی و افزایش زمان بین تعمیرات باعث کاهش وزن و حجم سامانه ها نیز شده است. البته در مورد سامانه های پردازشگر و نمایشگرها باید گفت عمر این تجهیزات از عمر خود زیردریایی نیز بیشتر است.

ایران نخستین در جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها

موتورهای BLDC اصطلاحا ( Brushless DC motor ) نوعی از موتورهای سنکرون هستند.  این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. انواع الکترو موتور DC  بدون جاروبک دارای لغزش به آن مفهومی که در موتورهای القایی وجود دارد، نمی ­باشند. موتورهای BLDC در انواع تکفاز، دو فاز و سه فاز وجود دارند.

این موتورها به نسبت موتورهای الکترونیک معمول، از اندازه کوچکتری برخوردار هستند که بزرگ ترین نکته مثبت برای یک زیردریایی خصوصا در اندازه غدیر محسوب می شود. در عین حال این موتور با داشتن اندازه کمتر، راندمان و نیروی بیشتری را نیز تولید می کند و به دلیل نداشتن جاروبک از نمونه های معمول موتورهای الکترونیکی نیز کم صدا تر است. از دیگر مزایای این نوع از موتورها، نیاز بسیار کمتر به تعمیر و نگهداری است که زمان و هزینه های دوره تعمیر و اورهال را شدیدا کاهش می دهد. اگر طبق تعاریف خارجی، نقطه منفی این سامانه قیمت بالاتر آن به نسبت نمونه های قدیمی باشد، در مقابل مزایای این سیستم پیشرانه به صورت خاص و افزایش قابل توجه توان رزم زیر سطحی کشور آن هم در منطقه حساس خلیج فارس و تنگه هرمز مشخصا این هزینه قابل دفاع خواهد بود و صد البته با تولید انبوه، این رقم کاهش خواهد یافت.

 بخش پیشران از یک شناور زیر آبی بدون سرنشین با موتور BLDC

نکته جالب دیگر درباره استفاده از این فناوری در زیردریایی غدیر این است که بررسی های مشرق نشان می دهد عملا ایران اولین کشوری است که به صورت عملیاتی در زیردریایی های دیزل الکترونیک از این فناوری بهره می برد. تنها در سال 2008 میلادی شرکت انگلیسی BMT Defence Services از جمله شرکت های پیشروی این کشور که سابقه حضور در طراحی ناوهای هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت، ناوشکن های تایپ 45 و ناوهای محافظ تایپ 31 را دارد طرح یک زیردریایی دیزل الکترونیک سنگین به وزن حدود 3500 تن به اسم کلاس Vidar-36 را رونمایی کرد که توانایی حضور در ماموریت های طولانی در اقیانوس ها و ماندن یک سره به مدت 4 هفته در زیر آب را داشت و از موتورهای سری BLDC به قدرت 6 مگاوات استفاده می کرد.

این زیردریایی در حقیقت یک واسط بسیار سنگین برای پر کردن فاصله بین زیردریایی های دیزل الکترونیک سبک تر و زیردریایی های اتمی بود که عمدتا وزن آن از 5 هزار تن به بالا به حساب می آمد.

شلیک موشک از زیر دریا قابل مشاهده و کشف نیست و توانایی موشک زیرسطح به سطح برای زیردریایی بسیار حائز اهمیت است، چراکه این قابلیت به معنای هدفگیری از فاصله بلندتر است.

 در سومین روز از رزمایش ولایت۹۷

زیردریایی کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با موفقیت اقدام به شلیک موشک کروز کرد.

در سومین روز از مرحله نهایی رزمایش ولایت97 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک فروند زیردریایی سبک از کلاس غدیر اقدام به پرتاب موشک کروز ضدسطحی کرد.

به‌دلیل محدودیت شعاع عملیاتی اژدرها و احتمال کشف مکان زیردریایی به‌هنگام پرتاب موشک اژدر، با ابتکار و تلاش جهادی متخصصان جوان نیروی دریایی ارتش و صنایع وزارت دفاع، برای اولین بار موشک از عمق دریا به‌سمت هدف پرتاب شده و بدون اینکه مکان پرتاب و موقعیت کشف شود، می‌تواند یگان‌های دشمن را مورد اصابت قرار دهد.

ویدئویی از شلیک موفق موشک کروز از زیردریایی کلاس غدیر

بنا بر این گزارش، دیگر زیردریایی‌های حاضر در نداجا از جمله زیردریایی‌های سنگین کلاس طارق و زیردریایی تمام‌ایرانی فاتح نیز از این قابلیت برخوردار هستند.

موشک کروز چیست؟

 موشک‌های کروز در واقع از نوعی موتور جت استفاده می‌شود .

"موشک کروز" جنگ‌افزاری است که تاریخچه پیدایش آن به جنگ جهاني اول بازمي‌گردد.یکی از پیشرفت‌های عمده تسلیحاتی جنگ جهاني دوم نيز پیدایش موشک‌های آزاد پرواز هدایت نشده بود که در زمره سلاح‌های کمکی توپخانه به شمار می‌آمدند.

اولین کشور پيشگام در این مورد اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که در سال 1930 با نظارت مهندس پتروپاولوسکی در آزمایشگاه دینامیک گاز شهر لنینگراد آغاز شد.

در سال‌های بعد کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، فرانسه و ... نسبت به تهیه و تحقیق و تولید و توسعه اين موشک اقدام کردند.


 
از اينجا به بعد، موشک کروز را به معنای جستجوگر، گشت دریایی و ماجراجو و دیگر مفاهیم و اصطلاحات نظامی پیگیری می‌کنیم.

عوامل مهمی چون صرفه اقتصادی، دقت، قابلیت انعطاف‌پذیری در سکوی پرتاب و مأموریت، موجب گسترش فراوان این موشک در دنیا شده است.

کاربردها

تا همین اواخر، موشک‌های کروز به عنوان جنگ افزارهای هسته‌ای با حداکثر برد متجاوز 500 تا 600 کیلومتر تعریف می‌شدند، اما کاربرد عمومی آن‌ها این تعریف را از دیدگاه کارشناسان نظامی و صنایع دفاعی گسترده‌تر ساخته؛ به گونه‌ای که طیف وسیعی از موشک‌ها را در بر می‌گیرد، از جمله موشک استیکس P - 15) ss - N - 2) روسیه و کرم ابریشم چینی (CssC - 2) و اگزوست فرانسوی (MM - 38/40) و هاریون آمریکایی (RGM/UGM - 84).
 
هر موشک کروز را می‌توان با چهار ویژگی اصلی تعریف کرد و این موشک را از نیروی باددنشی (آیرودینامیکی) در طبقات پایین جَو (زیر 30 کیلومتر تا 100000 پا) استفاده می‌کنند.

قابلیت‌ها و عملیات انجام گرفته

موشک کروز در حین پرواز قادر به تغییر ارتفاع و مسیر بوده و این عمل را می‌تواند چند دفعه تکرار کند.
 
موشک حاصل سر جنگی در یک پرواز یک سو با بردی متجاوز از 50 کیلومتر به سوی هدفش می‌رود.
 
موشک‌های کروز را می‌توان از طیف گسترده‌ای از سکویی با بردهای متجاوز از 50 تا ۲۰۰۰کیلومتر پرتاب کرد.

موشک‌های کروز کوچک‌تر و ارزان‌تر از موشک‌های پرتابی (بالستیک) بوده و به‌ طور معمول قیمتی بین 10 تا 25 درصد هزینه یک موشک پرتابی با برد و محموله‌ای مشابه دارند.

هدایت موشک‌های کروز امروزی توسط کامپیوتری که در آن‌ها قراردارد انجام می‌شود. در این کامپیوترها مدلی از زمین و پستی و بلندی‌های آن تا هدف وجود دارد و موشک کروز با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای (مانند جی‌پی‌اس) و با حرکت در نزدیکی زمین و تغییر مکرر ارتفاع و مسیر خود به هدف می‌رسد.
 
ردیابی و انهدام موشک‌های کروز با کلاهک اتمی به دلیل پرواز نزدیک به زمین برای سیستم‌های ردیاب و رادار مشکل است و به این دلیل جزو سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک محسوب می‌شوند.

موشک کروز برای مخفی ماندن از دید سیستمهای راداری دارای دو خصوصیت است:

سطح مقطع راداری کمی دارد که ردیابی آن‌را برای سیستم‌های ضد موشکی راداری مشکل می‌کند.

به دليل استفاده از موتور توربوفن ، حرارت کمی تابش می‌کند و در نتیجه امکان قفل حرارتی روی آن نیز کم است.
 
این موشک در عین داشتن تکنولوژی بالا، در مقابل انواع ضعیف‌تری از مبارزات الکترونیکی شکننده است.به معنای دیگر در جنگ الکترونیکی می‌توان با ارسال پالس‌های مخرب حاوی اطلاعات غلط (غیر حقیقی یا مجازی) آن را مورد هدف قرار داد، بدین صورت که بلندی‌ها را پست و پستی‌ها را ارتفاع نشان داد.
 
در این حال مسیر حرکت موشک تغییر می‌کند، اما باز می‌توان فرکانس ارسالی ماهواره را برای موشک شناسایی کرد و به آن دستورات اشتباه داد.

همچنین می‌توان آن را در بدو شلیک به کنترل خود درآورد، این امر بسیار ساده است. موشک کروز دارای دو بالچه قلاب‌دار است که به آن امکان سُر خوردن و دوام بیشتر پروازی را می‌دهد، اما در صورت عبور از هدف به علت سرعت بالا و داشتن پایانه سوختی دائم سوز نمی‌تواند مسیر رفته را باز‌گردد، که این هم از ضعف‌های آن است.
 
این سامانه از سایت پرتاب در ناوها به علت سرعت در شلیک و تعدد پایانه‌های پرتابی به خوبی استفاده می‌شود، چون ناو یک هدف متحرک بوده و یافتن آن و هدف قرار دادنش سخت و گاهی غیر ممکن است.
 
از مزایای این پرتابه می‌توان به شیرجه رفتن آن بر روی هدف اشاره کرد که این امر نشان‌دهنده کاربرد آن در زدن اهداف ثابت همچون ساختمان‌ها و سدها و سنگرها است.

موشک‌های کروز می‌توانند تا ۴۵۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل کنند.

موشک کروز دارای چهار ویژگی زیر است:

۱- موشک در طبقات پایین جو (۳۰ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ پا) از نیروی برای آئرودینامیکی استفاده می‌کند.

۲- در حین پرواز قادر به تغییر مسیر و ارتفاع است و می‌تواند این کار را به دفعات تکرار کند.

۳- بردی بیشتر از ۵۰ کیلومتر دارد.(۵۰تا ۲۰۰۰کیلومتر)

۴- در یک پرواز عادی یکسره، موشک در تمام مسیر هدایت شده و حامل انواع مختلفی از سر جنگی است. با تعریف فوق موشک‌های کروز امروزه طیف گسترده‌ای از موشک‌ها نظیر استیکس روسی، کرم ابریشم چینی، اگزوست فرانسه و هارپون آمریکا را در بر می‌گیرد.
 
نکته مهم در مورد موشک کروز این است که این موشک به ساعت‌ها پرواز نیاز دارد.
 
با این وضعیت با توجه به هدایت اینرسی اولیه این امکان وجود دارد که موشک صدها متر از مسیر منحرف شود، زیرا اگرچه با هدایت از این نوع اینرسی امکان انحراف برای موشکی که دهها دقیقه پرواز می‌کند کم است، اما برای موشکی که ساعت‌ها باید ادامه طریق دهد مناسب نیست.
 
برای رفع عیب باید نوعی تصحیح در مسیر انجام شود تا در عمل مکمل هدایت اصلی آن باشد.
 
موشک‌های کروز بسته به شیوهٔ پرتاب به سه دسته تقسیم می‌شوند:

   1- زمین‌پایه
   2- هواپایه
   3- دریاپایه

موشک‌های کروز در کشورهای مختلف

کره شمالی: این کشور نوعی موشک استیکس (کرم ابریشم) را در تیرماه 1363 با برد 160 کیلومتر آزمایش کرد. موشک نخستین، از این خانواده است و در اوایل دهه 1350 از چین وارد کره شمالی شد و کره شمالی در اواخر دهه 1360 فن شناخت ساخت آن را بدست آورد.

چین: این کشور موشک (اچ- وای-ا) (سی-801- ساردین) و یا (سیss-ان-4) شبیه موشک اگزوست را در دهه 1350 توسعه داد و آن را در سال 1363 عملیاتی کرد و سپس نمونه بعدی آن موسوم به (اچ-وای-2) کمه آن (سی-802) است، با موتور توربوجت با برد 120 کیلومتر تولید کرد.

این موشک‌های ضد کشتی را می‌توان از زمین، کشتی، زیر دریایی یا هواپیما پرتاب کرد. چین تعدادی از زیردریایی‌های رده " رومشووهان" خود را برای حمل و پرتاپ موشک‌های (سی-801) از محفظه‌های خارجی سازگار کرده و همچنین عمل را برای (ی-802) توسعه داد.

ضمناً گزارش مجلات دفاعی دنیا از چین حاکی است که در سال 1373 توسعه نمونه بزرگتر از موشک (اچ- وای-2) با برد 180 کیلومتر در جریان بوده و مجدداً این کشور آزمایش پروفاز یک نوع موشک کروز را با برد 600 کیلومتر به اتمام رسانده است.

تایوان: این کشور همانند دیگر کشورها، ساخت موشک‌های هیوفنک که عمدتاً تقلیدی از موشک‌های دیگراست را آغاز کرده و هیوفنک-2 شباهت کمی به موشک‌های پیش داشته و در واقع بیشتر شبیه موشک‌های هاریون (آرجی ام-84) آمریکایی است.

اما این موشک هسیوفنک-2 دارای جوینده‌های دو منظوره فعال و فرو سرخ برای حمله نهایی و با بردی حدود 80 کیلومتر می‌باشد و ضمناً کشور تایوان نوع هیوفنک-3 را در مرحله توسعه دارد و احتمالاً با برد بیش از 300 کیلومتر خواهد بود.

هند: توسعه موشک‌های کروز در هند چندین سال است که در حال بررسی بوده و برنامه‌های توسعه شامل نصب یک سر جنگی روی نمونه پرنده بدون خلبان لاکشیا است که توانایی یک موشک کروز را با بردی حدود 600 کیلومتر ارائه می‌دهد.

کشور هند برنامه دیگری موسوم به کورال شامل نوع هندی موشک (اس اس-ان-2) (سان برن) برای نصب روی ناوشکن در پیش دارد و طرح دیگر هند موسوم به ساگریکا، یک موشک کروز زیردریایی یا کشتی پرتاب با برد حدود 300 کیلومتر دارد.

پاکستان: این کشور بیشتر دارای موشک‌های هاریوهن و اگزوست بوده و اخيراً موشک‌های کروز چینی (کرم ابریشم) و موشک‌های (اچ-2) و (اچ-3) آفریقای جنوبی را به خدمت گرفته است.

روسیه: کشور روسیه برنامه‌های طراحی و توسعه چندین موشک جدید کروز را در دست اجرا دارد که عبارتند از:

موشک کروز فراصوت آلفا با برد 600 کیلومتر. طرح دیگری موسوم به (3-51ام) با یک موشک دو مرحله‌ای ضد کشتی که یک مجموعه سرجنگی فراصوت جدا شونده دارد و طرح‌های یاخوبت و بشسن با موتورهای رم جت با بردی تا 300 کیلومتر.

اين کشور موشک (خ-101) برای جایگزینی موشک (ا-اس-15) کنت، با برد 300 کیلومتر را نيز در دست دارد.

ضمناً جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق بزرگ‌ترین زرادخانه موشک‌های کروز را در اختیار دارند و اکثر این موشک‌ها زیر نظر روسیه است، اما اوکراین و بلاروس و قزاقستان دارای موشک‌های کروز هوا پرتاب در تسلیحات نیروی هوایی خود هستند.

فرانسه: یکی از چشمگیرترین برنامه‌ها با سرمایه‌گذاری رسمی دولتی طرح آپاچی است که رسماً در آذر ماه سال 1373 اعلام شد که سه نوع از موشک کروز است.

طرح آپاچی در واقع یک محفظه مربع شکل با توانایی حمل مهمات خوشه‌ای با یک سر جنگی منفرد با مجموعه هدایتی در نوک دماغه و یک موتور جت در عقب موشک است و مدل اصلی آپاچی با برد 140 کیلومتر و حمل یک محموله 520 کیلوگرمی است.

جمهوري اسلامي ايران، موشک کروز دریایی " ظفر" را به خوبي امتحان کرده که از روی شناورهای تندروی سپاه شلیک شد و هدف مورد نظر را منهدم کرد.

سامانه موشک کروز دریایی نصب شده بر روی شناورهای تندرو منطقه سوم نیروی دریایی سپاه از مهم‌ترين سامانه‌هاي موشکي ايران هستند.

موشک ظفر ضد کشتی، کوتاه برد و راداری است و قادر است اهداف کوچک و متوسط را با دقت بسیار بالا هدف قرار داده و منهدم کند.

از ویژگی‌های این موشک می‌توان به قابلیت نصب روی انواع شناورهای سبک و تندرو، وزن کم با قابلیت ضد جنگ الکترونیک بالا و قدرت تخریب فوق العاده اشاره کرد.

این سامانه صددرصد بومی است و به دست توانمند متخصصان زبده و کارآمد داخلی ساخته شده است.

موشک ظفر پس از شلیک با کاهش ارتفاع به مرحله کروز می رسد تا از دید دشمن پنهان بماند و در مرحله پایانی پس از کشف هدف، در ارتفاع پایین هدف را منهدم می کند.

موشک ظفر قادر است هر سه ثانیه به صورت تکی و چند تایی اهداف را مورد اصابت قرار دهد.

موشک‌های کروز در سقف پروازی و ارتفاع مشخص از سطح به هدف برنامه‌ريزی شده اصابت می‌کنند. اين موشک‌ها با يک برنامه‌ريزی دقيق، سريع و برق آسا دشمن را آماج قرار می‌دهند.

موشک کروز پس از شلیک در ارتفاع پایین به حرکت در می‌آيد و به صورت پایدار و هوشمند به سمت هدف حرکت می‌کند، زيرا در خرج اصلی این موشک از موتور جت استفاده شده مقابله با آن به حداقل می رسد. دقت اين موشک به صورت 100%  است.

ایران، دومین کشور پس از آمریکا در ساخت موشک کروز دریایی است. بنا به گفته برخي از کارشناسان نظامي، دقت موشک‌هاي کروز ايران سه برابر موشک‌هاي کروز آمريکا است.

در پایان...

در هر حال به نظر می رسد اکنون جمهوری اسلامی ایران موارد بسیار زیادی را از طراحی و تولید غدیر در بحث پایه های علمی ساخت این نوع از زیردریایی های آموخته است و از حالا به بعد باید منتظر نسل جدید زیرسطحی های ایرانی یعنی فاتح باشیم که به نظر با ترکیب فناوری های BLDC و AIP یک شکارچی خاموش در اعماق اقیانوس ها باشد. در عین حال، زیردریایی که یک روز، مخالفان جمهوری اسلامی، به آب اندازی آنرا به تمسخر گرفته و قابلیت های عملیاتی اش را زیر سوال می بردند، اکنون می تواند بدون رصد و شناسایی، از زیر ناو هواپیمابر آمریکا بگذرد، توان شلیک موشک و اژدر داشته باشد و قابلیت های کف نشینی خود در خلیج فارس و دریای عمان را عیان سازد؛ همان چیزی که دهه ها بود، قدرت های غربی از دستیابی کشورمان به آن می ترسیدند.

انتـــهای متن/

علی صبوری

زمان انتشار: دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵:۰۶

شناسه خبر: 76333

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب