در دنیای کسب و کار و حوزه و تجارت الکترونیک؛

مهارت‌های نرم ، حلقه مفقود سیستم آموزشی/مهارت های نرم چه هستند؟

برای اینکه بفهمیم مهارت‌های نرم چیست ابتدا بیایید شناخت درستی از مهارت های سخت داشته باشیم.

به گــزارش خبرگزاری علم وفناوری استان سمنان؛با بررسی ۵۰۰ کسب و کار اول دنیا این نتیجه حاصل شده است که ۸۵ درصد موفقیت این شرکت ها به سرمایه گذاری بر روی مهارت های نرم برمی گردد! امروزه به دو مجموعه متفاوت از مهارت ها برای کار کردن نیاز دارید که به مهارت های سخت (Hard Skills) و مهارت های نرم (Soft Skills) معروف هستند.اما این مهارت ها چه هستند و چه تفاوتی میان آن ها وجود دارد؟دراین گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت.

مهارت های سخت چه هستند؟

مهارت های سخت، توانایی های قابل آموزش هستند، مهارت هایی هستند که کمیت آن ها به سادگی قابل سنجش است.
معمولا مهارت های سخت را در کلاس های درس، از طریق کتاب ها و سایر مواد آموزشی یا در حین کار در محل کار خود می آموزید،
مثلاً: مدرک تحصیلی یا گواهینامه فنی، تسلط به زبان خارجی، سرعت تایپ، برنامه نویسی کامپیوتر و غیره.

مهارت های نرم کدامند؟

از سوی دیگر مهارت های نرم، مهارت های ذهنی هستند که ارزیابی کمیت آن ها بسیار دشوارتر از مهارت های سخت است. از مهارت های نرم با عنوان «مهارت های انسانی» یا «مهارت های بین فردی» نیز یاد می شود و مهارت هایی هستند که به نحوه ارتباط و تعامل شما با سایر افراد مرتبط هستند.

مثلاً: ارتباطات، انعطاف پذیری، مذاکره، کار تیمی، فن بیان، رهبری، انگیزه، شکیبایی، توانایی حل مساله، مدیریت زمان و اخلاق کاری.

    مهارت های نرم، شما را به فردی دلپذیر در محل کار و یک عضو با ارزش تیم تبدیل می کنند

بسته به نوع شرکت یا کسب و کار، کارفرمایان به دنبال جذب افرادی با مهارت های کلیدی و تجربه برای سمت های موجود هستند. اما با وجود اهمیت بالای این مهارت ها، مهارت های نرم ویژه ای نیز وجود دارند که کارفرمایان در هنگام استخدام نیرو به دنبال یافتن آن ها هستند. مهارت های نرم می توانند به خوبی مهارت های سخت، نشانگر نحوه عملکرد شغلی افراد باشند. داشتن این مجموعه از مهارت ها شما را بدون توجه به محل کار و نوع کاری که انجام می دهید، تبدیل به کارمندان خوب و با ارزشی می کند.

مهارت‌های نرم شامل چه مهارت‌هایی است؟

نوع نگرش، توانایی برقراری ارتباطات، تفکر خلاق، اخلاق و وجدان کاری، کار گروهی و تیمی، شبکه‌سازی و نتورکینگ، تصمیم‌گیری، مثبت نگری، مدیریت زمان، انگیزه، انعطاف‌پذیری، حل مسئله، تفکر نقادانه و حل منازعه در زمره مهارت‌های نرم قرار می‌گیرد.

یادگیری مهارت‌های نرم تا چه حد ضروری است؟

دلیل اینکه به مهارت‌های سخت اهمیت داده می‌شود که کاملاً واضح است.

مثلاً شما اگر آشپز باشید، قاعدتاً مهم‌ترین مهارتی که باید بلد باشید، آشپزی است.

شاید در گذشته مهارت‌های اصلاً مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اما الآن با رقابتی شدن کسب‌ و کارها و اهمیت یافتن نوع ارتباطات در یک سازمان این مهارت‌ها به‌شدت مهم شده‌اند.

درواقع برای موفق شدن ضروری هستند.

در یک نظرسنجی از شرکت‌های مشهور اروپایی، 77 درصد از آن‌ها گفته‌اند که به این مهارت‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. حتی بیش از تخصص فرد!

    در یک‌کلام، مهارت‌های نرم را می‌توان هوش عاطفی نامید.

همچنین یاد دادن مهارت‌های نرم از کودکی به بچه‌ها، اکنون به‌ شدت اهمیت یافته است.در کشورهای جهان اول و توسعه‌ یافته، این مهارت‌ها از سال‌های ابتدایی به کودکان آموخته می‌شوند.

چرا باید این مهارت‌ها را یاد بگیریم؟

بلد بودن مهارت‌های نرم، باعث می‌شود شما به‌صورت بسیار مؤثرتری از دانش و تخصص خود استفاده کنید.

همچنین داشتن این مهارت‌ها، توانایی تعامل شمارا با رئیستان، همکارانتان و همچنین مشتریان به‌صورت قابل‌ ملاحظه‌ای افزایش می‌دهدو کمک می‌کنند از فعالیت‌های تخصصی و شغلی خود لذت بیشتری ببرید، زمان را بهتر مدیریت کنیدو نظر دیگران را نسبت به خود به‌درستی بسنجید.

یک نکته مهم در مورد مهارت‌های نرم این است که شما در هر شغلی که باشید و بخواهید شغلتان را تغییر بدهید،نیازی نیست مهارت‌های نرم جدیدی یاد بگیرید.مثلاً شما نجار هستید. می‌خواهید آشپز شوید.ناچارید چند ماهی را به یادگیری آشپزی اختصاص دهید و زحمت بکشید؛ اما با همان مهارت‌های نرم قبلی، می‌توانید در آشپزی هم موفق شوید.

آموزش‌هایی مثل فن بیان، روابط عمومی، مدیریت زمان، ریسک‌پذیری، تیم سازی و غیره برای هر شغلی کارساز است.

استراتژی‌های مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم تعداد بسیار زیادی دارند؛ اما می‌توانیم آن‌ها را در سه دسته کلی قرار دهیم.

۱-توانایی‌های ارتباطی

خود مهارت‌های ارتباطی به چندین بخش می‌تواند تقسیم شود و تازه بخش کمی از مهارت‌ها را پوشش می‌دهد، اما در این زمینه بر مهارت‌های ارتباطی شفاهی تمرکز می‌کنیم.

چه بخواهید گفت‌ و گوهای صمیمی‌تری در زندگی داشته باشید، یا بخواهید ایده‌هایتان را بهتر در محل کار مطرح کنید، به خواستگاری بروید، دوست پیدا کنید و در هر مکان و هر موقع از زندگی به مهارت‌های ارتباطی نیاز دارید.

فن بیان، مذاکره و سخنرانی از مهارت‌های ارتباطی محسوب می‌شوند.

۲-انعطاف‌ پذیری

انعطاف‌ پذیری در برخورد با مسائل مختلف زندگی یکی دیگر از مهارت‌های نرم است که استراتژی‌های مختلف در شرایط متفاوتی دارد.

این مهارت به‌ خصوص برای یک مدیر و همین‌طور برای یک رهبر مهم است.

مدیر مدام با تغییرات مختلف در محیط کار خود روبرو است و گاهی ناچار است در رویه‌ها و استانداردهای معمول تغییر ایجاد کند.

مدیران انعطاف‌پذیر بسیار با تجربه هستند. آن‌ها عقاید جدید را بررسی می‌کنند و ساده از کنارشان نمی‌گذرند.

برای شنیدن و بررسی نظرات و اندیشه‌های نو تمایل زیادی دارند.

آن‌ها خیلی سفت به عقاید قدیمی خود نمی‌چسبند. این تمایلات به این معنی نیست که آن‌ها پایبند به اصول و عقاید خود نیستند.

ممکن است نظری را با کمال میل بپذیرند و یا همچون یک سنت‌گرا عمل کرده و با دلایل قانع‌کننده آن‌ها رد کنند.

۳-حل مسئله

رسیدیم به مهم‌ترین مهارتی که برای موفقیت باید داشته باشید. مهارت حل مسئله!

وقتی عبارت «حل مسئله» را می‌شنوید، یاد مسائل ریاضی می‌افتید و وحشت می‌کنید! اما منظور ما این نیست. ادیسون می‌گوید: موفقیت و نبوغ یک درصد انگیزه است و 99 درصد عرق ریختن. حل مسئله یعنی عرق ریختن برای یافتن راه‌های حل یک مسئله!

حل یک مسئله 4 مرحله دارد:

  •     تعریف دقیق مسئله
  •     بارش فکری
  •     ارزیابی راه‌ حل‌ ها و انتخاب بهترین راه‌ حل
  •     اجرای راه‌ حل و بازبینی آن

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

دکتر برزگر:مدرس دوره‌های MBA و DBA دانشگاه تهران

مهارت‌های نرم ، حلقه مفقود سیستم آموزشی

دکتر برزگر با بیان اینکه لازمه کسب موفقیت در این عرصه، یادگیری سه مهارت مهم است، ادامه داد: تخصصی اولین مهارتی است که کسب می‌کنید و طی آن باید نیاز متغییر بازار و همچنین اصل تمایز را درنظر داشته باشید، به عبارت دیگر مساله مهم و قابل توجه در سالهای آینده تفاوت و برتری شما نسبت به دیگران است.

وی کسب مهارت‌های نرم را حلقه مفقود سیستم آموزشی کشور عنوان کرد و گفت: کار تیمی و خلاقیت از مهارتهای مهمی است که در آن ضعف داریم ومتاسفانه در بازار همه دنباله رو هم دیگر هستند، بنابراین دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی کشور باید به سمت آموزش مهارت‌های نوآوری و حل مسئله حرکت کند.

وی با بیان اینکه مهارت سوم کارآفرینی است، اظهار کرد: در ایران تقریباً ۴۵ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند، اینترنت دنیا را متحول کرده و دنیای تراکت و روش‌های تبلیغاتی سنتی تمام شده، بنابراین برای ارتقا و رشد کسب و کار خود باید با روش‌های تولید محتوا و نحوه استفاده از اینستاگرام، تلگرام و سایر فضاهای مجازی آشنا شوید.

مدرس دوره‌های MBA و DBA دانشگاه تهران با بیان اینکه روش‌های تبلیغاتی در حیطه کسب و کار تغییر کرده است، خاطر نشان کرد: بسیاری از بیزینس ها و حرفه‌ها در دنیای امروز به شدت تحت تاثیر فضای مجازی بوده که از بین آنها می‌توان به گردشگری اشاره کرد، این مساله به سرعت سایر مشاغل از جمله پزشکی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، به گونه‌ای که اگر نتوانید شبکه‌های اجتماعی را مدیرت کنید نابود می‌شوید.

دکتر برزگر در خاتمه آموزش مهارتهای کسب و کار را بسیار حائز اهمیت دانست و ادامه داد: دوران دانشجویی بهترین فرصت برای کسب مهارت‌های نرم و کسب و کار است، چراکه تنها درصورت یادگیری این مهارتها می‌توانید در دنیای به شدت بی رحم این روزها موفق شوید.

در ادامه به ۱۳ مورد از مهم ترین مهارت های نرم افراد در دنیای کار اشاره خواهیم نمود.

۱- ارتباطات و مهارت های بین فردی عالی

اگر می خواهید در میان کارمندان محل کار خود بدرخشید، باید بدانید که چگونه به خوبی ارتباط برقرار کرده و به سایرین گوش فرا دهید تا بتوانید با سرپرستان، همکاران و مشتریان خود به طرز موثری کار کنید.

۲- مهارت های حل مساله

از آنجایی که مشکلات اجتناب ناپذیر هستند، کارمندانی که می توانند راه حلی هایی برای چالش های روزمره ای بیایند که در هنگام کار ظهور می کنند، در زمره با ارزش ترین کارمندان یک سازمان قرار خواهند گرفت. همچنین کارمندانی که توانایی حل مساله نداشته، اما مایل هستند از مشاوره و راهنمایی سایرین استفاده کنند، کارمندان شایسته و مورد اعتماد شرکت خواهند بود.

۳- داشتن اخلاق والای کاری

استخدام افرادی با اخلاق والای کاری، کلید موفقیت هر کارفرمایی است. البته اخلاق کاری قابل آموزش نیست. هنگامی که فردی شروع به کار در یک سازمان جدید می کند، یا چنین اخلاق و ارزش هایی را از ابتدا دارد، یا ندارد. فاکتورهای متعددی در وجود اخلاق کاری والا دخیل هستند، مثلا این که فرد تا چه میزان برای انجام وظایف خود در سطحی بالا، ارزش قایل است. فارغ از این که کارفرما چه نوع آموزش هایی برای کارمندان خود فراهم کند یا نحوه نظارت بر کارهای کارمندان چگونه باشد، این خصوصیات ذاتی کاملاً خارج از کنترل کارفرما هستند.

۴- مهارت های کامپیوتری و تکنولوژیکی

تقریباً کلیه شغل های امروزی به مهارت های کامپیوتری و دانش تکنولوژیکی ابتدایی نیاز دارند، از جمله ثبت سوابق، spreadsheet ها، یادداشت های مشروح و ارائه ها. کارفرمایان مایل هستند سطح دانش کامپیوتری و تکنولوژیکی داوطلبان را مورد ارزیابی قرار دهند تا دریابند آیا این افراد قادر به انجام امور اولیه کارها هستند، یا خیر.

۵- مهارت های تحقیقاتی قوی

کارمندانی که قادر به انجام تحقیقات ابتدایی هستند و توانایی جمع آوری اطلاعات مهم برای پروژه ها را داشته و می توانند کشف کنند که رقبا چه راهکارهایی برای نیل به موفقیت در اختیار دارند، مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار می گیرند.

۶- مهارت های مدیریت زمان

مهارت های مدیریت زمان برای کارمندان نتیجه محور، کلید اتمام وظایف و امور محوله و انجام به موقع آن هاست.

۷- مهارت های مدیریت پروژه

افرادی که به انجام روتین روزمره شغل خود مشغول هستند، باید بدانند که چگونه هر یک از فعالیت های خود را اولویت بندی و برنامه ریزی کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن، کارهایشان را به بهترین نحو به انجام برسانند.

۸- انعطاف پذیری

در بازار رقابتی عصر حاضر، نحوه کار شرکت ها دائماً در حال تغییر است. توانایی سازگاری با شرایط و انعطاف پذیری به شرکت ها کمک می کند به جلو حرکت کرده و در میدان رقابت باقی بمانند.

۹- نگرش مثبت

نگرش مثبت می تواند نقش معجزه آسایی در تحول یک دپارتمان یا شرکت بازی کند. نگرش مثبت کارمندان می تواند به سایر اعضای شرکت نیز سرایت کند. بسیار مهم است که کارمندان به دنبال کسب چنین نگرش و انرژی مثبتی باشند، زیرا وجود تنها چند فرد منفی برای از کار انداختن دپارتمان یا حتی کل شرکت کافی است.

۱۰- کار تیمی

در گذشته، کارمندان اغلب در جستجوی شغل هایی بودند که به آنان اجازه می داد بر طبق میل خود به صورت مستقل کار کرده یا در یک محیط تیمی مشغول به کار شوند. امروزه، بیشتر امور در قالب فعالیت های تیمی انجام می شوند. کارفرمایان غالبا به دنبال استخدام کارمندانی هستند که بتوانند به خوبی در نقش بازیکنان تیم عمل کنند، اهل همکاری باشند و به طرز موثری با سایر همکاران خود تعامل کنند؛ نه افرادی که کار کردن با آن ها دشوار و ناخوشایند است.

۱۱- اعتماد به نفس

کارمندانی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند، می توانند خود را از چالش های موجود در محل کار منفصل کرده و تحت تاثیر قرار نگیرند. اعتماد به نفس، حس قدرتی به کارمندان می دهد که بتوانند اهداف شخصی خود و اهداف سازمانی را دنبال کنند.

۱۲- توانایی پذیرش انتقاد سازنده

فضای رشد و یادگیری همواره برای هر فردی مهیاست و کارمندی که قادر باشد انتقادهای سازنده را پذیرفته و از آن ها در جهت بهبود عملکرد خود استفاده کند، به عنوان عضو ارزشمند تیم در هر سازمانی نگریسته می شود.

۱۳- مهارت های رهبری

هنگامی که سازمان ها افرادی را برای پست های رهبری استخدام می کنند، در جستجوی کارمندانی هستند که قادر باشند با موفقیت با کارمندان، مشتریان و سایر افراد ارتباط برقرار کنند. حتی اگر داوطلب استخدام در شغل های مدیریتی نیستید، مهارت های رهبری در زمره مهارت های فوق العاده گرانبها برای ارائه به کارفرما هستند.

کلام آخر:

در کلام آخر می‌توان گفت مهارت‌های نرم، دارد جای خود را در بین آزمون‌های استخدامی و نوع گزینش‌ها باز می‌کند. پس تا دیر نشده به فکر یادگیری سیستماتیک و اصولی آن باشید.

انتهای متن/

ع.صبوری

زمان انتشار: سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۰:۰۰

شناسه خبر: 76464

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب