پژوهشگر رسانه‌های نوین ؛

رژیم رسانه ای چیست/«رژیم مصرف رسانه‌ای» برای دانش آموزان الزامی است!

"رژیم مصرف رسانه‌ای" مهمترین عامل و ابتدایی‌ترین عامل برای بهره‌بردن صحیح از رسانه و همچنین سلامت رفتاری است. یکی از منافع یادگیری سواد رسانه ای مشخص شدن رژیم مصرف رسانه‌ای افراد است. تعریف ساده این واژه یعنی چه کسی، چه رسانه ای چه مقدار و چه وقت و در چه مکانی و چه هدفی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان بوشهر؛ "رژیم مصرف رسانه‌ای" مهمترین عامل و ابتدایی‌ترین عامل برای بهره‌بردن صحیح از رسانه و همچنین سلامت رفتاری است. یکی از منافع یادگیری سواد رسانه ای مشخص شدن رژیم مصرف رسانه‌ای افراد است. تعریف ساده این واژه یعنی چه کسی، چه رسانه ای چه مقدار و چه وقت و در چه مکانی و چه هدفی استفاده کند.

برای آشنایی با این واژه به این مثال دقت کنید. آیا می توان به کودک شش ماهه چلوکباب داد؟ بله قطعا می شود چلو کباب داد ولی سلامتی او به خطر می افتد و چه بسا باعث مرگش شود. همین چلو کباب، حتی اگر با بهترین گوشت و به بهترین شکل هم پخته شده باشد، زیاد خوردنش برای بزرگسالان دل درد می آورد! یعنی در مصرف مواد غذایی، باید مشروط و هم محدود عمل کرد. مشروط به سن مصرف کننده و سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز و همین فرمول را برای رسانه ها نیز می توانید به کار گیرید.

 سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که مشخص می کند کدام مواد مضر هستند و کدام مفید و از هر ماده ای برای چه سنی و چه نسبتی باید مصرف شود تا فرد سالم بماند. وقتی این رژیم مصرفی را می توانید تعیین کنید که نسبت به ویژگی های هر رسانه آگاه باشید و محدودیت ها، ظرفیت ها، مضرات و فواید هر کدام را بشناسید.

چگونه رژیم بگیریم؟

الف) ساعت مشخصی را صرف فضای مجازی کنید: برخی از ما عادت کرده‌ایم در هر جایی به اینترنت وصل باشیم. هم اینترنت گوشی‌مان فعال است هم محل کارمان اینترنت دارد و هم در خانه، آنلاین هستیم. ضروری نیست که 24ساعته برخط باشیم. هر کس باید نیاز خود را تعیین کند و براساس آن، زمان مشخصی را صرف فضای مجازی کند.

ب) به فضاهای مورد نیاز وارد شوید: عادت کرده‌ایم در همه شبکه های اجتماعی عضو شویم و صفحات مختلف و متنوعی را دنبال کنیم! برای مثال در چند کانال خبری عضو هستیم؛ این در حالی است که بسیاری از آنها خبرهای یکسانی را منتشر می‌کنند. کانال‌هایی را انتخاب کنید که به آنها احتیاج دارید. نیاز خبری، نیاز همه انسان‌ها است؛ اما اگر این نیاز با عضویت در یک کانال برطرف می‌شود، عضو‌یت در کانال دوم اسراف در انرژی و زمان شما است.

ج) همه چیز را نخوانید:  لازم نیست به همه پیام‌ها و مطالبی که به اشتراک گذاشته می‌شود، توجه کنید. اگر بخواهید همه پیام‌ها را بخوانید، زمان بسیار زیادی از شما گرفته می‌شود. اگر وارد یک سایت یا خبرگزاری می‌شوید، به حوزه‌ای که در آن نیاز خبری دارید، وارد شوید. با مطالعه تمام مطالب سایت، که عموم آنها تاثیر مثبتی بر داده های شما نمی گذارند، وقت خود را هدر ندهید.

د) به خانواده برگردیم: چه بسیار بی‌توجهی‌هایی که به خانواده صورت گرفته است فقط برای اینکه سرمان در گوشی‌هایمان بوده است. باید ساعات مشخصی از روز را صرف خانواده کنیم. گوشی تلفن همراه را کنار بگذارید و با خانواده صحبت کنید. امروزه زمان زیادی از وقتمان را صرف گفتگو با افراد مجازی می‌کنیم و افراد حقیقی زندگی خود را فراموش می‌کنیم.

ه) دروازه‌بانی کنیم: دروازه‌بان مراقب است هر کسی از دروازه شهر عبور نکند. درواقع، کار دروازه‌بان گزینشگری است. نقش اصلی ما در فضای مجازی نیز همین است. اصلا ویژگی فضای مجازی اینست که انسان در آن گزینشگر و انتخابگر است. برخی از ما در برابر فضای مجازی کاملا منفعل هستیم. رژیم مصرف این مسئله را می‌طلبد که فرد دست به انتخاب بزند و چیزهایی را انتخاب کند و طبعا برخی چیزهای دیگر را واپس زند.

و) به فکر جایگزین باشیم: شاید این بهترین راه باشد! همه چیز ما در فضای مجازی وارد شده است. اما این تصور که برای برطرف‌کردن نیازهایمان حتما باید به اینترنت وصل شویم، غلط است. رسانه‌های متعددی در اطراف ما است و هر کدام از آنها کارکرد خاص خود را دارد. باید با شناخت از کارکرد هرکدام از این رسانه‌ها، به آنها مراجعه کنیم. مثلا بیایید از همین امروز تصمیم بگیریم نصف یک‌دهم زمانی را که صرف پرسه‌زنی در فضای مجازی می‌کنیم، کتاب بخوانیم.

«رژیم مصرف رسانه‌ای» برای دانش آموزان الزامی است

حمید صدیق میرزایی پژوهشگر رسانه‌های نوین و مشاور دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور با اشاره به تهدیدات فضای مجازی، اظهار داشت: این یکی از مسائل جدی گریبانگیر جامعه است.

این پژوهشگر رسانه‌های نوین خاطرنشان کرد: در آمریکا به هیچ وجه نوجوانان زیر ۱۶ سال، امکان اتصال به شبکه اینترنت جهانی را ندارند.

وی افزود: نوجوانان یاد شده، موتورهای جستجوگر و مرورگر خاص خود را دارند و مبتنی بر جنسیت، سن و شرایط جغرافیایی محل اقامت، محتوای متناسب با خود را دارند.

این پژوهشگر رسانه‌های نوین با اشاره به اهمیت آسیب‌های فضای مجازی، گفت: یکی از کلیدی‌ترین آسیب‌هایی که ریشه اصلی فساد را در نوجوانان ایجاد کرده است، افراط در استفاده از رسانه‌هاست و بزهکاری، تنبلی، اشتباه اطلاعاتی و سطحی شدن اطلاعات، سواد تصنعی، عدم کتاب خوانی از جمله عوارضی است که ریشه در افراط در مصرف فضاهای مجازی است.

مشاور دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان افزود: اگر چیزی به اسم «رژیم مصرف رسانه‌ای» که کلید واژه و کف هرم آموزش سواد رسانه‌ است را به نوجوان بدهیم، او دیگر اصلی‌ترین بخش زندگی را در مصرف زیاد از فضای رسانه‌ای صرف نمی‌کند.

وی یادآور شد: امروز مشاهده می‌کنیم عمده نوجوانان ما که در استفاده از رسانه‌ها افراطی عمل می‌کنند، بعد از گذر از این دوران، با توجه به اینکه در مرحله ورود به بازار کار هستند، تنها مصرف‌کننده رسانه بوده‌اند و چیزی به نام تولید رسانه وجود ندارد و نوجوانان خیلی کمی داریم که به سمت بازی و انیمیشن‌سازی رفته باشند.

انتهای پیام/حسینی مفرد

 

زمان انتشار: یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۵:۰۰

شناسه خبر: 76749

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۱ نظر
مهتا
۰ مخالف          ۰ موافق
شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵:۲۲

خیلی بی مورد بودن متن هاتون.

اشتراک گذاری مطالب