محققان ناسا پاسخ می‌دهند:

چه می‌شود اگر خورشید خاموش شود؟

جسی کریستینسن، ستاره‌شناس در مووسه علوم فراخورشیدی ناسا در این باره می‌گوید:‌‌ «این چشم‌اندازی از آینده احتمالی ما خواهد بود. هیجان انگیز است، زمانی که تصویر کنید چنین اتفاقی در همین حوالی رخ خواهد داد.»

دانشمدان سیاره‌ای را کشف کرده‌اند که ستاره‌ میزبان خود را از دست داده است. این سیاره می‌تواند چهره‌ای از زمین در آینده باشد؛ آینده‌ای از کره خاکی ما. با کشف این سیاره دانشمندان توانستند دریابند که اگر خورشید، ستاره میزبان منظومه شمسی، روزی فروغ خود را از دست دهد، چه بر سر سیاره‌های این منظومه، به ویژه کره خاکی ما، خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت، در پایان عمر خورشید در ابتدا رآکتور هسته‌ای هیدورژنی موجود در مرکز آن تمام سوخت خود را از دست می دهد. در ادامه به اندازه یک غول سرخ گسترش خواهد یافت؛ ۱۰۰ برابر اندازه کنونی‌اش خواهد شد و سیارات عطارد، زهره و شاید زمین را خواهد بلعید.

کشف سیاره‌ای که آینده‌ زمین را نشان می‌دهد

در ادامه اتم های هلیوم در مرکز این ستاره با یکدیگر ترکیب خواهند شد. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که عاری از هرگونه ماده و انرژی برای ادامه باشد.

سرانجام، دچار تنش و فروپاشی می‌شود، لایه‌های بیرونی‌اش ریزش خواهند کرد تا زمانی که تنها از آن یک کره سرخ و چگال با ابعادی در اندازه زمین باقی بماند. به چنین ساختاری «کوتوله سفید» اطلاق می‌شود.

هیچ کس نمی‌تواند بگوید پس از این واقعه منظومه شمسی ما چه شکل و شمایلی خواهد داشت. ما در مورد ۵ میلیارد سال دیگر صحبت می‌کنیم. اما اخیرا یک منظومه سیاره‌ای کشف شده که ممکن است سر نخ‌هایی به ما بدهد.

دانشمندان توانسته‌اند یک ستاره کوتوله سفید در ۴۱۰ سال نوری دورتر از زمین کشف کنند که احتمالا زمانی دارای سیاره بوده است. این کشف جدید که در مجله ساینس«« چاپ شده، شاهدی بر سرانجام منظومه‌های سیاره‌ای نظیر سامانه خورشیدی ماست.

جسی کریستینسن، ستاره‌شناس در موسسه علوم فراخورشیدی ناسا در این باره می‌گوید:‌‌ «این چشم‌اندازی از آینده احتمالی ما خواهد بود. هیجان انگیز است، زمانی که تصویر کنید چنین اتفاقی در همین حوالی رخ خواهد داد.»

تیمور خسروی