گزارش علم و فناوری از مهم ترین رویداد نجومی عصر حاضر؛

جزئیات اولین تصویربرداری از یک سیاهچاله + عکس و فیلم

دیروز، چهارم آوریل سال ۱۰۱۹ میلادی و ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ شمسی بود که یکی از بزرگترین اتفاقات نجومی قرن را رقم زده شد و تصویری منسجم از سیاهچاله M۸۷ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان شرقی، سال 2012 بود که گروهی از دانشمندان از سرتاسر جهان، پروژه تصویربرداری از سیاهچاله ها را با هدف مشاهده مستقیم شروع کردند و برای این کار، دو سیاهچاله از کهکشان های متفاوت را با استفاده از هشت تلسکوپ در نقاط مختلف جهان و با سرمایه گذاری بالغ بر 44 میلیون یورو که توسط اتحادیه اروئا داده شده بود، در نظر گرفتند

فیزیکدانان و اخترشناسان، هر کدام از تلسکوپ‌های بسیار بزرگ در نقاط مختلف دنیا از جمله آمریکا، مکزیک، شیلی، اسپانیا و قطب جنوب قسمتی از این پروژه تهیه این تصویر را بر عهده داشته‌اند.

سیاه‌چاله اول « Sagittarius A » نام داشت که با جرمی ۴ میلیون برابر خورشید و با فاصله ۲۹ هزار سال نوری کره زمین که یک منبع قوی امواج رادیویی بسیار فشرده و پرجرم در مرکز کهکشان راه‌شیری است و تصور می‌شود که این جرم یک سیاه‌چاله ابرپرجرم باشد و در مرکز کهکشان راه‌ شیری قرار داشته باشد.

سیاه‌چاله دوم، که با نام های «  M87, Virgo Aیا NGC ۴۴۸۶ »، شناخته می شود، با جرمی ۳.۵ میلیارد برابر خورشید، بزرگترین کهکشان در بخش شمالی خوشه سنبله است که در فاصله 54 میلیون سال نوری از ما قرار دارد.

(تصاویر زیر، اولین تصاویری هستند که تا امروز با روش‌های مختلف شبیه سازی کامپیوتری از یک ابر سیاهچاله ایجاد شده است)

بالاخره دیروز، چهارم آوریل سال 2019 میلادی و 21 فروردین ماه سال 1398 شمسی بود که یکی از بزرگترین اتفاقات نجومی قرن را رقم زده شد و تصویری منسجم از سیاهچاله  M87 منتشر شد.

این تصویر در جاهائی مانند آمریکا، ژاپن،چین، شیلی، دانمارک و بلژیک به صورت زنده و همزمان در کنفرانس‌ خبری با حضور دانشمندان و کیهان شناسان در حال برگزاری بود که در لینک زیر می توانید آن را مشاهده کنید:

www.eso.org/public/live/

یکی از حاضران در این کنفرانس می گوید: « در این مقطع از زمان سیاست باید از علم بیاموزد، چراکه این کار توسط دانشمندانی از اقصی نقاط دنیا در کنار هم و با تلاش فراوان متحد شدند تابه آن چه که می بینید دست یابند.»

گفته میشود قطر این سیاه‌چاله‌ 40 میلیارد کیلومتر است، یعنی حجمی سه میلیون برابر زمین دارد، و از کل منظومه شمسی ما بزرگتر است و دانشمندان آن را یک «غول» توصیف کرده‌اند.

تلسکوپ Event Horizon Telescope، تلسکوپی بود که برای این کار از آن اسفاده شد که برای ساخت یک آرایهٔ بزرگ تلسکوپی است که شامل یک شبکهٔ جهانی تلسکوپ‌های رادیویی و ترکیب اطلاعات از چندین ایستگاه بین‌المللی تداخل‌سنجی خط پایه بسیار طولانی (VLBI)  در اطراف زمین است.

دبیر کانون علمی پژوهشی آوای کیهان در همین رابطه در گفت‌وگوئی، اظهار کرد: اوایل فروردین خبری از تیم Telescope Event Horizon مبنی بر انتشار اولین تصویر از سیاه‌چاله منتشر شد. این پروژه با همکاری حدود ۲۰۰ دانشمند و چندین مرکز علمی از سراسر دنیا انجام شد و هدف اصلی آن، ثبت تصویر ابر سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری است.

محمدرضا اسدی ادامه می‌دهد: وقتی صحبت از اولین تصویر به میان می‌آید، یعنی تاکنون هیچ تصویری از سیاه‌چاله‌ها گرفته نشده و همه تصاویری که تاکنون دیده‌ایم ساختگی است؛ به عبارتی برخی از این تصاویر علمی و برخی زاده تخیل است.

وی با اشاره به اینکه ما قرار نیست سیاه‌چاله را ببینیم، می‌افزاید: هر سیاه‌چاله دارای یک منطقه به نام "افق رویداد" است. به این معنی که به دلیل نیروی گرانش فوق‌العاده بالای این منطقه حتی نور نمی‌تواند از آن فرار کند. پس قرار نیست نوری از سیاه‌چاله به سمت ما بیاید و ما آن را ببینیم. اما قرار است که به مرکز کهکشان راه شیری نگاه کنیم.

اسدی تصریح می‌کند: مرکز این کهکشان یک مرکز نورانی است که در قلب آن سیاه‌چاله قرار گرفته است. پس ما به فضایی نورانی نگاه خواهیم کرد که بخشی از آن به دلیل وجود سیاه‌چاله تاریک خواهد بود. این در حالی است که یک تلسکوپ رادیویی معمولی جوابگوی این پروژه نیست. برای این کار به یک تلسکوپ در ابعاد زمین نیاز بود که عملاً چنین چیزی امکان ندارد، پس با استفاده از VLBI و جمع‌آوری اطلاعات و لینک کردن تلسکوپ‌ها از چندین قاره و تلاش دو ساله ۲۰۰ دانشمند این کار ممکن شد.

خبرنگار علم و فناوری، در گفتگوئی، تصوّر مردم از سیاهچاله ها را از آنان پرسیده است که در نوع خود جالب است:

« ناحیه ای از فضا که هیچ چیز نمی تواند از آن بگریزد و پلی به جهان های دیگر است.»

« تمام شدن عمر ستاره پس از مراحل مختلف منجر به انفجار نهائی و ایجاد سیاهچاله می شود و باید گفت که زمان آن جا معنی ندارد. »

« هر ستاره وقتی مرد تبدیل به سیاهچاله میشه، یک چیزی با جرم بسیار بالا که همه چیز حتی نور را جذب خودش می کند و دیده نمی شود.»

« محدوده ای در فضا با نیروی جاذبه ای بسیار قوی »

« جاذبه یک نقطه از کهکشان به حدی زیاد میشه که حتی نور را هم که خطی و مستقیم حرکت می کند به خود جذب می کند.»

« مورد خوبی برای حرف زدن و بالا بردن کلاس کاری »