ده علت اهمیت مصرف حبوبات در رژیم غذایی

حبوبات نقشی اساسی در دستیابی بشر به امنیت غذایی پایدار، کاهش سوء تغذیه و ایجاد جهانی عاری از گرسنگی دارند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از گیلان؛ حبوبات، منبع اصلي پروتئين در كشورهاي درحال توسـعه هستند و نقش ويژه اي را در توليد غذا در ايـن كشـورها بر عهده دارنـد.

حبوبات در بسیاری از کشورها، بخشی از میراث فرهنگی به شمار رفته و به شکل منظم و حتی روزانه مصرف می شوند. اين گياهان، مكمـل خـوبي بـراي پـروتئين غلات بوده و در سيستم هاي كشاورزي كم نهـاده، حـائز اهميـت هستند.

وســعت کل اراضی تحت کشت حبوبــات در دنيــا، ۸۰ میلیون هکتار، با تولید کل ۷۳ میلیون تن و متوسط عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار است. این مقادیر برای ایران به ترتیب ۰.۸ میلیون هکتار، ۰.۷۲ میلیون تن و ۸۹۷ کیلوگرم در هکتار است. کشورمان از نظـر سطح زيركشت و توليد حبوبات در دنيا به ترتيب در رده هاي ۱۳ و ۱۸، و از نظر عملكرد در جايگـاه ۱۵۴ قـرار دارد. در ادامه شما را با ده دلیل عمده اهمیت انتخاب حبوبات در رژیم غذایی روزانه آشنا خواهیم کرد.

۱- حبوبات به طور طبیعی کم چرب بوده و محتوی کلسترول نیستند، که می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی کمک شایانی کند.

۲- حبوبات محتوای سدیم پائینی دارند. کلرید سدیم یا نمک از عوامل مشارکت کننده در بروز فشار خون بالا بوده و می توان به وسیله مصرف غذاهای با سطوح سدیم پائین تر مانند حبوبات تا حد زیادی از بروز آن اجتناب کرد.

۳- حبوبات منبع مناسبی از پروتئین گیاهی هستند. ۱۰۰ گرم عدس خشک حاوی ۲۵ گرم پروتئین است. در طول پخت، حبوبات مقادیر قابل توجهی آب جذب می کنند بنابراین محتوای پروتئین آنها به حدود ۸ درصد کاهش می یابد. با این حال، شما می توانید کیفیت پروتئین حبوبات پخته شده را از طریق ترکیب آنها با غلات در وعده های غذایی خود افزایش دهید. برای مثال ترکیب عدس با برنج.

۴- حبوبات منبع خوب آهن هستند. کمبود آهن به عنوان یکی از شایع ترین انواع سوء تغذیه محسوب می شود و یکی از رایج ترین انواع کم خونی است. به منظور کمک به بهبود جذب آهن در بدن ما از طریق مصرف حبوبات، آنها را با غذاهای حاوی ویتامین ث (به عنوان مثال مصرف آب لیمو با عدس) مصرف کنید.

۵- حبوبات از پتاسیم بالایی برخوردار هستند که از سلامت قلب حمایت کرده و نقش مهمی در بهبود عملکردهای گوارشی و عضلانی ایفا می کند. 

۶- حبوبات اغلب در زمره غذاهای با محتوای بالای فیبر قرار می گیرند که این خصوصیت برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش و کمک به کاهش خطرات بیماری های قلبی و عروقی ضروری است.

۷- حبوبات منبع عالی فولات (اسید فولیک) هستند. اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. این ماده غذایی برای عملکرد درست سیستم عصبی ضروری بوده و به ویژه در طی دوران بارداری برای جلوگیری از نقص جنین دارای اهمیتی اساسی می باشد.

۸- حبوبات می توانند برای مدتی طولانی ذخیره شوند و بنابراین می توانند به افزایش تنوع رژیم های غذایی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه کمک کنند.

۹- حبوبات غذاهایی با شاخص گليسمي پایین هستند. آنها به تثبیت قند خون و سطوح انسولین کمک می کنند، این امر آنها را برای افراد دیابتی مناسب کرده و برای کنترل وزن نیز ایده آل است.

۱۰- حبوبات به طور طبیعی عاری از گلوتن هستند. این امر آنها را برای افراد مبتلا به سلیاک گزینه ای ایده آل ساخته است.

انتهای پیام/

زمان انتشار: یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 77100

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب