زیست‌شناسان چینی باز هم جنجال آفریدند: انتقال ژن‌های مغز انسان به میمون

در این تحقیق جدید دانشمندان توانسته‌اند ژن MCPH۱ را درون ژنوم ۱۱ میمون رزوس وارد کنند. ۵ مورد از این میمون‌ها به اندازه کافی زنده ماندند تا اعمال شناختی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابر یافته‌های آنها، این میمون‌های تراریخته یا ترنس‌ژن در مقایسه با میمون‌های معمولی در تست‌های حافظه و آزمون «واکنش سریع» عملکرد بهتری داشته‌اند.

در مطالعه که با همکاری موسسه جانورشناسی آکادمی علوم چین و تعدادی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی به انجام رسیده است، باز هم می‌توان رد پای یک بحث جنجالی در مورد اخلاق در علم را جستجو کرد. این تیم زیست‌شناسی علمی موفق‌ شدند ژن‌های مربوط به رشد مغز انسان را به درون ژنوم نوعی میمون وارد کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، در این آزمایش آنها سعی داشتند تا به این پرسش پاسخ دهند که آیا یک میمون تراریخته با ژن‌های مغز انسان می‌تواند وظایف شناختی را به نحو بهتری انجام دهد یا خیر. مقاله مربوط به این پژوهش در مجله National Science Review به چاپ رسیده است.

انتقال ژن‌های رشد مغز انسان به میمون برای نخستین بار

این نخستین بار نیست که زیست‌شناسان چینی با انجام تحقیقات خود جنجال‌های اخلاقی به پا می کند. پیش از این نیز یک بیوتکنولوژیست چینی توانست با موفقیت نخستین نوزاد انسان تراریخته را به دنیا آورد. نوزدانی که پدر و مادرش هر دو مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی بودند ولی او کاملا سالم بود.

در این تحقیق جدید دانشمندان توانسته‌اند ژن MCPH1 را درون ژنوم ۱۱ میمون رزوس وارد کنند. ۵ مورد از این میمون‌ها به اندازه کافی زنده ماندند تا اعمال شناختی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابر یافته‌های آنها، این میمون‌های تراریخته یا ترنس‌ژن در مقایسه با میمون‌های معمولی در تست‌های حافظه و آزمون «واکنش سریع» عملکرد بهتری داشته‌اند.

اندازه مغری میمو‌ن‌های تراریخته در این آزمایش در مقایسه با گروه شاهد تفاوت چندانی نداشت، اما رشد مغز آنها مدت بیشتری طول کشید. تصاویر مغزی و تجزیه و تحلیل‌های سطح مقطع مغز نشان داد که در میمون‌های ترانس‌ژن فرآیند‌های رشد اعصاب و میلینه‌شدن آنها به نحو کندتری پیش می‌رود.

آنطور که محققان این آزمایش می‌گویند این تاخیر در رشد مغزی مشابه انسان است. فرآیندی که به آن «نئوتنی» گفته می‌شود. محققان در این خصوص نوشته اند: «یک تفاوت برجسته میان مغز انسان و پریمات‌های غیرانسانی، نیاز آنها به زمان بیشتر برای شکل‌دادن شبکه‌های مغزی در جریان رشد است.ي