علم و فناوری گزارش می دهد

کابین شبیه ساز پرواز هلی کوپتر توسط مخترع سیستانی ساخته شد

سعید فهرجی جوان بسیجی، نماينده جامعه هلي كوپتري ايران در استان سيستان و بلوچستان، خلبان و مدرس پرواز پرنده‌هاي بدون سرنشين و داراي مقام سوم كشوري در مسابقات ربات‌هاي امدادگر و نجات گر با حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سیستان و بلوچستان موفق به ساخت کابین شبیه ساز پرواز شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از سیستان و بلوچستان، طرح کابین شبیه ساز پرواز هلی کوپتر توسط  مخترع جوان سعید فهرجی و با حمایت سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سیستان و بلوچستان ساخته شد.

مخترع جوان در خصوص طرح خود بیان داشت: شبیه ساز پرواز سیستمی است که برای تقلید  )یا شبیه سازی(  رفتار هواگردها به ویژه هواپیما ساخته می شود، امروزه برای جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی و هزینه های سنگین فضای حقیقی از شبیه ساز پرواز جهت آموزش خلبانان سطوح مختلف استفاده می شود.

شبیه ساز پرواز از حد بازیهای کامپیوتری تا دستگاههای بزرگ چند میلیون دلاری ساخته می شود، قیمت یك سیمولاتور هواپیمایی حدود 30 تا 35 میلیون دلار است. شبیه ساز یك هلی کوپتر ثابت بوده كه مانند هلی کوپتر پرواز كرده و حتی در بعضی مواقع خلبانان فراموش می كند كه با شبیه ساز در حال پرواز است همه چیز حقیقی به نظر می رسد. این دستگاه صدای موتورها در داخل جایگاه خلبان مشابه هلی کوپتر دارد.

با توجه به اهمیت استفاده از شبیه ساز پرواز و ناگزیر بودن از استفاده در مراکز آموزش هوانوردی در صورت تولید نشدن این وسیله ی آموزشی باید به واردات آن اقدام نمود که با توجه به تحریم ها و هزینه ی ارز مقدار فراوانی ارز از کشور خارج خواهد شد که ضربه ی اقتصادی به بدنه اقتصاد مملکت وارد خواهد شد.

اصلی ترین هدف از ساخت این وسیله کاهش تلفات انسانی، کاهش خروج ارز و هزینه های آموزش پرواز  می باشد که در کنار آن قابل دسترس بودن برای افراد و اقشار سطح متوسط جامعه و علاقه مندان به علم هوانوردی هدفی دیگر از ساخت این نمونه  می باشد.

از اهداف جانبی این طرح می توان به اثبات جوانان این استان به مسئولین کشوری و در نهایت تغییر دید آنها نسبت به جوانان و مناطق محروم می باشد.

شبیه سازهای قدیمی عمدتاً سیستمهای مکانیکی و الکترومکانیکی بودند  با پیشرفت فنآوری رایانه و کاربرد نرم افزار، شبیه سازهای امروزی توانائی تقلید تقریباً تمام جنبه های پرواز هواپیما و هلی کوپتر را دارند. در صنعت حمل ونقل هواپیمایی سنگین آموزش كاركنان پروازی فقط با استفاده از شبیه سازی همان هواپیما امكان پذیر  است. كارشناس حمل ونقل هوایی در یادداشت خود كاركردهای شبیه ساز را تشریح می كند.

شبیه ساز می تواند در شرایط مختلف جوی تكانهای كم و زیاد رعد و برق پرواز كند.. شبیه سازهای نوین امروزی می تواند درست مانند هواپیما پرواز كند به خصوص تمام مانورهای پروازی كه انجام آن با هواپیمای عملی نبوده و خطرناك است در شبیه ساز به راحتی انجام می شود.  این دستگاه در اثر اشتباه خلبان در مانور خطرناكی می تواند سقوط كرده و از ادامه پرواز باز بماند. كلید دیگری در كامپیوتر معلم خلبان موقعی كه فعال میشود شبیه ساز به وضع عادی برمی گردد.

شبیه سازهای پیشرفت های امروزی توسط شركتهای هواپیمایی به كارخانجات سازنده دقیقاً مطابق شكل و قرار گرفتن سوییچها و نشاندهندهها در جایگاه خلبان و بر حسب كارایی به سازندگان شبیه ساز سفارش داده می شود.

با اختراع و بكارگیری شبیه ساز برای تعلیم كاركنان پروازی كه امروزه به اوج پیشرفت خود رسیده ضمن از بین رفتن سوانح هواپیمایی خدمت بزرگی به آموزش و آزمایش فن و مهارت خلبانی هواپیماهای سنگین در سراسر جهان صورت گرفته است و به كار گیری ایمنی پرواز و نیز جلوگیری از هزینه های اضافی از قبیل سوخت، استهلاک قطعات وسیله ی پرنده، و نیز هزینه های فراوان تشریفات و کادر پرواز بیانگر اهمیت اسستفاده از شبیه ساز پرواز می باشد، با توجه به اهمیت استفاده از شبیه ساز پرواز و ناگزیر بودن از استفاده در مراکز آموزش هوانوردی در صورت تولید نشدن این وسیله ی آموزشی ناگریز باید به واردات آن اقدام نمود که با توجه به تحریم ها و هزینه ی ارز مقدار فراوانی ارز از کشور خارج خواهد شد که ضربه ی اقتصادی به بدنه اقتصاد مملکت وارد خواهد شد.

حال آنکه با ساخت این وسیله هم از خروج ارز جلوگیری شده و هم اثبات جوانان ایرانی به سایر کشور ها تحقق یافته است. ایده پرداز و سازنده ی این سیمیلاتور عضو جامعه ی هلی کوپتری ایران بوده و دارای تحصیلات مهندسی برق و نیز دارای مقام رباتیک کشوری می باشد و با توجه به نیازهای جامعه هوانوردی کشور به این وسیله قصد ساخت آن را دارد. از آنجا که این دستگاه فقط یک وسیله جهت آموزش پرواز می باشد و خود آن نیاز به کنده شدن از زمین را ندارد در نتیجه وزن آن اهمیت چندانی نداشته و می توان از ابزار و قطعات سنگین و ازان موجود در بازار استفاده کرد.

قطعات الکترونیکی مورد نیاز این سازه نیز از قطعات موجود در بازار ایران طراحی و ساخته خواهد شد که این ویژگی دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز را آسان و زمان ساخت را به طرز چشم گیری کاهش خواهد داد.

وی در انتها افزود: از ركود متنفرم و عاشق فعاليت و جنب‌وجوش هستم به همين دليل با دوستان مختلف در رشته‌ها و عرصه‌هاي متفاوت همكاري دارم و باوجود شركت در تمام برنامه‌هاي جهادی هرگز از برنامه‌هاي زندگي و تحصيلم عقب نماندم .موقعيت‌ها و موفقيت‌هاي كسب‌شده را حاصل همين همكاري‌هاي داوطلبانه مي‌دانم و معتقدم اگر انسان خالصانه خدمت خلق خدا را انجام دهد، خداوند به عمر و زندگي او بركت عطا مي‌كندشايد حضور در اردوهاي جهادي در ظاهر ساخت يك مكان در مناطق محروم براي ديگران باشد اما باطن آن ساخت منزل آخرت براي شخص سازنده است.

انتهای پیام/

زمان انتشار: شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱:۵۶

شناسه خبر: 77115

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب