محققان ناسا: سفرهای فضایی فضانوردان را دیوانه می‌کند

با این حال پس از گذشت یک هفته از سفر، برخی از موش‌های جوان شروع به نمایش رفتارهای عجیب و غریب کردند. از این زمان به بعد رفتارهای بیش‌فعالانه بسیار زیادی در موش‌ها به ثبت رسید. به عنوان مثال وقتی یک موش‌ دیوانه وار از میان حلقه‌های موجود در قفس می‌پرید، سایر موش‌ها نیز همین عمل را در طی یک فعالیت گروهی به انجام می‌رساندند.

انسان‌های تنها مسافران ایستگاه فضایی بین‌المللی نیستند. مخلوقات دیگری نیز در میان فضانودان از کشورهای مختلف جهان حضور دارند، از «ماهی مرکب دم‌اسب هاوایی» گرفته تا بلدرچین و چندین گونه قارچ و میکروب و مخمر.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، از لحاظ انجام آزمایش‌های تحقیقاتی، برخی از این گونه‌های حیوان به مراتب از انسان‌ها مفیدتر بوده‌اند. به عنوان مثال مرکز تحقیقات جوندگان ناسا گروهی از موش‌ها را در ایستگاه فضایی نگه می‌دارد که مطالعات اخیر انجام شده روی آنها بسیار جالب توجه بوده است.

سفرهای فضایی رفتارهای گروهی بیش‌فعالانه را منجر می‌شود

این مطالعه جدید که در مجله SCientific Reports منتشر شده است، نگاه عمیقی به رفتارهای موش‌هایی انداخته است که سفرهای فضایی را تجربه کرده‌‌اند. در طول یک سفر ۴ روزه از زمین به ایستگاه فضایی، رفتارهای یک گروه ۲۰ تایی از موش‌ها توسط‌ دوربین‌هایی که برای همین موضوع ترتیب داده شده بود، مورد تصویر براداری و ارزیابی قرار گرفت.

در بررسی‌های اولیه داده ها از این قرار بود که موش‌ها به خوبی با شرایط یک سفر فضایی کنار آمده‌اند. بخش‌های مختلف ویدئوهای ثبت شده نشان می‌دهد که موش‌ها رفتارهای شادی از خود بروز کرده‌اند. غذا خوردن، در حرکت بودن، مراقبت از خود و تعاملات اجتماعی دوستانه از جمله این رفتارها بوده است.

محققان دقیقا مطمئن نیستند که چه چیز منجر به بروز چنین رفتارهایی در موش‌ها شده است. اما آنها اشاره کرده‌‌اند که این رفتار به پروازهای فضایی منحصر است و به احتمال بسیار زیاد در نتیجه تاثیرات پاداش به فعالیت‌های فیزیکی بوده است.

تیمور خسروی