نگاهی کوتاه به مدیریت کارآفرینی دانشگاه گیلان در سالی که گذشت

عقد قرارداد ۸۹ طرح پژوهشی به مبلغ چهار میلیارد تومان از جمله مهمترین فعالیت های مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان در سالی که گذشت بود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از گیلان؛ ساماندهي و گسترش ارتباطات موثر حوزه ‌هاي مختلف دانشگاهی با سازمان های اجرایی و مراکز مختلف فرهنگی، هنری و صنعتی کشور منجر به تقويت انگيزه پژوهشگران در ارائه پژوهش هاي كاربردي و نیز تجاری سازی دستاوردهای آنان می شود.

بخش مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان که در زیرمجموعه معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه قرار دارد با هدف توسعه کارآفرینی و تلاش در جهت حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین راه اندازی شده است. این بخش قصد دارد که با بهره گیری از ظرفیت های قابل توجه دانشگاهی به ویژه تجربه و دانش اعضای هیأت علمی، توانایی دانشجویان و نیز چارچوب منعطف و فناوری کارآمد، در زمینه آموزش، ترویج و مشاوره و پژوهش کارآفرینی فعالیت کرده و با تربیت کارآفرین از دانش آموختگان دانشگاه گیلان در جهت توسعه فن ‌آفرینی و اقتصاد دانش بنیان گام بردارد.

در راستای دستیابی به توسعه کارآفرینی در منطقه، شاخص هایی از جمله ایجاد فضای رقابت پذیری، پرورش خلاقیت و ایده پردازی، ارزش افزایی، پشتکار کاری، مشارکت گرایی، ترویج و توسعه کار گروهی و کار بین رشته ای، ایجاد نوآوری و در نهایت کارآفرینی همواره به عنوان ارزش در سرلوحه کار مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه قراردارد. ایجاد رابطه ای دو سویه بین جامعه و دانشگاه به معنای ایجاد پلی برای انتقال مشکلات و معضلات اولویت دار صنعت به دانشگاه جهت ارائه راهکارهای منسجم از سوی آن برای برطرف سازی معضلات و نیز معرفی اندیشه نوآورانه دانشگاه به جامعه جهت توسعه منطقه از دیگر کارکردهای این بخش است.

انجام تعاملات محیطی با سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی در سطح منطقه و ملی برای ترویج کارآفرینی و انجام مشاوره در حوزه ایجاد کسب و کارهای جدید، توسعه کسب و کارهای کوچک در محیط دانشگاه، ایجاد بستری جهت پرورش دانش آموختگانی خلاق، نوآور، پایبند به اصول اخلاقی و پذیرای مسئولیت اجتماعی به منظور راه ‌اندازی کسب و کار؛ و نیز اشاعه تفکر و روحیه کارآفرینی در بین جامعه دانشگاهیان از جمله مهمترین ماموریت های مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه در این دانشگاه به شمار می رود.

بخش مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان در سالی که گذشت موفق به عقد قرارداد 89 طرح پژوهشی با مبلغ چهار میلیارد تومان شد، که از این تعداد 79 مورد آن به بخش دولتی و الباقی به بخش غیر دولتی تعلق داشت.

در سال 1397، برای اجرای طرح های پژوهشی چهل و دو نهاد دولتی و غیر دولتی از قبیل ورزش و جوانان با حمایت از 14 طرح؛ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حمایت از 10 طرح؛ بهزیستی با 6 طرح؛ اداره زندان ها و اقدامات تامینی با 5 طرح و نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پژوهشگاه نیرو و استانداری با دانشگاه گیلان مشارکت داشته اند.

در طی سال 1397 حدود 40 کارگاه آموزشی و مهارتی (به مدت 550 ساعت) از سوی بخش مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان برگزار شد. همچنین ایده های پنجاه و پنج نفر در سامانه فرآیند ثبت ایده های خلاق و نوآور این دانشگاه ثبت شد.

برگزاری رویدادهای استارتاپی، برپایی همایش هایی از قبیل فناوری های نو اقتصاد فردا و نیز ارتباط صنعت و دانشگاه گیلان و اجرای طرح استعدادیابی و توان افزایی رهبران آینده کسب و کار- تست شریف استار - با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف تهران در گیلان از دیگر برنامه های اجرا شده از سوی این حوزه بود.

بخش مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان در حوزه آموزش اعضای هیات علمی و مدیران اجرایی، دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات ارتباط با صنعت را برگزار و در همین راستا بازدیدهایی از مجموعه های صنعتی نظیر شرکت پگاه، کشاورزی و دامپروری سفید رود، خزر پلاستیک، شرکت فرآورده های لبنی خاتون و ... به اجرا در آورد.

شناسایی پتانسیل های کارآفرینی دانشگاه و معرفی آنها به مراجعین از دیگر فعالیت های این بخش در سال 97 بود که در طول هفته حدود ده ساعت از فعالیت ها به این بخش اختصاص می یافته و در برگیرنده راهنمایی، ارزیابی طرح ها و برنامه ریزی کسب و کار، سازماندهی درخواست ها و انتظارات مراجعین بود.

در سال 97 تعداد 36 پایان نامه کاربردی دانشجویی با رایزنی های صورت گرفته از سوی مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه این دانشگاه توسط سازمان ها و شرکت هایی همانند شهرداری رشت، شرکت ویوان و شرکت هپی لند و... مورد حمایت مالی قرار گرفتند.

برگزاری حدود 2 هزارو صد نفر ساعت دوره عمومی مهارتی در بخش کانون ها و انجمن های دانشجویی و نیز بیش از 24 هزار نفر ساعت دروه تخصصی - حرفه ای مهارتی برای دانشکده کشاورزی و تربیت بدنی از سایر فعالیت های بخش مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان در سالی که گذشت بود.

امید است در سالی که به نام رونق تولید نام گرفته، مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان بتواند با توجه به انتظارات گسترده ای که طی سال های اخير در خصوص تعامل و ارتباط فعاليت های پژوهشی با نيازها و اولويت های کشور مطرح شده است، دستاوردهای مضاعفی را حاصل کند.

انتهای پیام/

 

زمان انتشار: شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴:۱۵

شناسه خبر: 77848

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب