روابط‌عمومی، مهم‌ترین عامل ارتباطی درون و برون‌سازمانی

روابط‌عمومی، مهم‌ترین عامل ارتباطی درون و برون‌سازمانی است که تحرک، توانمندی و کارآمدی یک نهاد یا سازمان را در معرض دید مخاطبان خود قرار می‌‏دهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، رضا همدانچی نوشت: بدون تردید عصر حاضر را باید عصر ارتباطات جهانی نامگذاری کرد، دوره‌‏ای که با تحول فناوری ارتباطات، عرصه جدیدی را پیش روی ما ایجاد کرده و بهره‏‌برداری از این مزیت برتر می‌‏تواند عامل مؤثری در کسب موفقیت ارزیابی شود.

روابط‌عمومی، مهم‌ترین عامل ارتباطی درون و برون‌سازمانی است که از طرفی تحرک، توانمندی و کارآمدی یک نهاد یا سازمان را در معرض دید مخاطبان خود قرار می‏‌دهد و از طرف دیگر به ارزیابی نظرات افکار عمومی نسبت به عملکرد آن سازمان و نهاد می‌‏پردازد که حاصل این اقدامات، تقویت شفافیت و روشنگری ارتباطات درون و برون‌سازمانی خواهد بود.

این رسالت سبب شده روابط‌عمومی علاوه‌بر پوشش رویدادها و اطلاع‏‌رسانی صحیح سازمانی، نسبت به دیده‌بانی، اطلاع‌یابی، شفاف‏‌سازی و روان‏سازی ارتباطات درون و بیرون دستگاه مربوطه، مسئولیت و وظیفه پیدا کند که مطمئناً به‌کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی برای برقراری ارتباط پویاتر با مخاطبان، مسیر تحول و توسعه نقش روابط‌عمومی را هموارتر می‏‌کند که این روند از اهمیت بسزایی برخوردار است.
توصیه‌هایی مختصر در زمینه فعالیت‌های روابط‌عمومی به این شرح است:

۱- کسانی که با سازمان یا خدمات و محصولات سازمان در ارتباط هستند و همچنین کسانی که در درون سازمان مشغول به‌کارند طبیعتاً ممکن است با سوءبرداشت‌هایی از عملکرد سازمان مواجه شوند. قطعاً در چنین مواقعی روابط‌عمومی موظف به رفع سوءتفاهم است. راه رفع سوءتفاهم «پاسخگویی» و کانال انجام آن رسانه‌های جمعی و رسانه‌های داخلی سازمان است.

۲- بیان و تبلیغ کارها و اقدامات خوب و مفید انجام‌گرفته در سازمان به‌عنوان یک وظیفه روابط‌عمومی از طریق تهیه خبر توسط افراد مشغول به کار در روابط‌عمومی سازمان و ارسال خبرهای تولیدی به رسانه‌های جمعی صورت می‌گیرد. مقصود از رسانه‌های جمعی تمامی وسایل ارتباطی است که مخاطبان آن توده مردم را شامل می‌شود. برخی وسایل ارتباطی برقرار‌کننده رابطه بین دو یا چند نفر هستند مانند تلفن و برخی دیگر از وسایل ارتباطی جمع مشخص و محدود و قابل‌شمارش از مخاطبان را دربر می‌گیرند مانند سینما، تئاتر و مجلات داخلی سازمان‌ها، ولی وسایل ارتباط‌جمعی مخاطبان بسیار زیاد و غیرقابل‌شمارش را دربر می‌گیرند که این وسایل عبارت‌اند از: ۱- تلویزیون، ۲- رادیو، ۳- روزنامه‌های کثیرالانتشار، ۴- شبکه‌های ماهواره‌ای و ۵- مجلات کثیرالانتشار که در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه با داشتن این‌چنین رسانه‌هایی می‌تواند در این زمینه کمک‌حال خوبی باشد.

۳- یکی از وظایف مهم روابط‌عمومی در هر سازمان، رصد اخبار و مطالب منعکس‌شده در رسانه‌ها درباره سازمان است. در میان این مطالب انعکاس‌یافته بیان انتقادها و طرح شبهاتی درباره عملکرد سازمان به چشم می‌خورد که باید فورا این‌گونه مطالب از طریق مدیر روابط‌عمومی به رئیس سازمان اطلاع داده شود و اقدامات لازم برای پاسخگویی انجام گیرد. گاهی نیز همین انتقادها و شبهات بدون انعکاس در رسانه‌ها میان مردم دهان‌به‌دهان می‌شود که همه افراد جامعه و ازجمله کسانی که در واحد روابط‌عمومی مشغول به کارند از آن‌ها آگاهی دارند که مدیر روابط‌عمومی باید با تیزبینی نسبت به اقدامات تبلیغی درجهت رفع این سوءتفاهم‌ها از طریق خبر، گزارش، مقاله، تیزرهای رادیو، تلویزیونی و مصاحبه‌های خبری اقدام کند.

انتهای پیام/

زمان انتشار: سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱:۵۵

شناسه خبر: 77910

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب