رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش استان اصفهان، خبرداد؛

۴۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی هدایت شده اند/ اعتبار برای تجهیز هنرستان ها بسیار پایین است

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با بیان این که در تدوین برنامه های کلان کشور شاخصها به سمتی برده شده که بتوانیم سهم بیشتری از دانش آموزان متوسطه دوم را به سمت رشته های فنی و مهارتی هدایت کنیم، اعلام کرد: در کل کشور میانگین هدایت به این سمت ۳۴ درصد، اما در استان اصفهان ۴۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی هدایت شده اند، اعتبار تخصیص یافته برای تجهیز ۴۰۰ هنرستان این استان سالانه حدود ۴ میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان است.

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با  بیان این که در تدوین برنامه های کلان کشور شاخصها به سمتی برده شده که بتوانیم سهم بیشتری از دانش آموزان متوسطه دوم را به سمت رشته های فنی و مهارتی هدایت کنیم، اعلام کرد: در کل کشور میانگین  هدایت به این سمت 34 درصد است، اما در استان اصفهان 40 درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی هدایت شده اند، اعتبار تخصیص یافته برای تجهیز 400 هنرستان این استان سالانه حدود 4 میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز بالغ بر 15 میلیارد تومان است.

پیمان شاهپوری در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار داشت: با توجه به شرایط جامعه و نیازهایی که جامعه به نیروهای ماهر دارد، و برای این که این دانش آموزان در آینده بتوانند بخشهای خدماتی، تولیدی و صنعتی را بچرخانند در تدوین برنامه های کلان کشور شاخصها به سمتی برده شده اند که بتوانیم سهم بیشتری از دانش آموزان متوسطه دوم را به سمت رشته های فنی و مهارتی هدایت کنیم.

 

هدایت دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی کاملا آزاد است

 وی با تاکید بر این که  هدایت دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی کاملا آزاد است، افزود: آموزش و پرورش بعنوان متولی وظیفه  خود می داند آگاهی های لازم را به دانش آموزان داده تا دانش آموز بتواند علایق و توانمندیهای خود و زمینه ای که در آن مستعد است را بدرستی شناخته و با توجه به اطلاعات و آگاهی هایی که در رابطه با  رشته های فنی و مهارتی کسب می کند در متوسطه دوم هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش را انتخاب کند.

 رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در انتخاب هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش یک برنامه کلان که از سال 1390 شروع شده و جزو برنامه های بالا دستی کشور است.

 وی بیان داشت: در این زمینه برای این که رشته ها به دانش آموزان پایه نهم شناسانده شود اقداماتی انجام شده است، از جمله این که هنرستان ها وارد شده و رشته ها را معرفی می کنند، همچنین هفته مشاغل، برگزاری نمایشگاه های مختلف کسب و کار و کارآفرینی هم از دیگر اقدامات بوده و اهداف همه این است که یک هدایت تحصیلی آزاد و نه اجباری داشته باشیم.

شاهپوری با بیان این که به این ترتیب وقتی دانش آموز علایق و استعداد خود را شناخت آزادانه بتواند رشته خود را انتخاب کند، افزود: البته یک سری موانع هم وجود دارد و آن این که ممکن است دقیقا ظرفیتهای موجود مطابق علایق دانش آموزان نباشد.

وی با اشاره به این که ممکن رویکرد همه یا تعداد زیادی به سمت یک رشته خاص مثلا تاسیسات باشد که این امکان وجود ندارد، گفت: بر این اساس در بخشنامه ای که تحت عنوان هدایت تحصیلی دانش آموزان چند سال پیش صادر شد چند شاخص استعداد، علاقه، نمرات حین تحصیل در دوره متوسطه اول در نظر گرفته شده است، همچنین در این بخشنامه ظرفیتهای موجود هم مهم است، این که در چه جاههایی ظرفیت داریم بتوانیم از آن ظرفیتهای استفاده کنیم و دانش آموزان را به سمت آن رشته ها هدایت کنیم.

 

بالغ بر 90 رشته کاردانش و 40 رشته فنی حرفه ای در هنرستانهای استان اصفهان  وجود دارد

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، بیان داشت: در حال حاضر در شاخه فنی حرفه ای و کاردانش که جزو رشته های فنی و مهارتی محسوب می شود، بالغ بر 90 رشته کاردانش و 40 رشته فنی حرفه ای در هنرستانهای سطح استان اصفهان وجود دارد.

 

بالغ بر 66 هزار نفر در هنرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش استان اصفهان تحصیل می کنند

وی تصریح کرد: بالغ بر 66 هزار نفر در هنرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش استان اصفهان در حال تحصیل هستند و این نشان می دهد که  استان اصفهان توانسته این جایگاه را برای خودش ایجاد کند.

 

40 درصد دانش آموزان استان اصفهان به سمت رشته های فنی و مهارتی سوق داده شده اند

شاهپوری گفت: نسبت به سهم کل و میانگین کشور که 34 درصد دانش آموزان را توانسته به سمت رشته های فنی و مهارتی هدایت کند، استان اصفهان با توجه به زیرساختهایی که وجود داشته و توانمندیهایی که نیروهای انسانی استان در هنرستانها داشته اند، توانسته ایم حدود 40 درصد دانش آموزان را به سمت رشته های فنی و مهارتی سوق بدهیم.

وی تاکید کرد: البته نیاز هست هنرستانها تقویت بشوند، این انتظار هست که تمام دستگاهها و نهادهایی تاثیر گذار در این قضیه وارد شوند و کمک کنند.

شاهپوری با اشاره به این که اصولا آموزشهای فنی و مهارتی تجهیزات محور هستند، اذعان کرد: هنرستانها نیاز به تجهیزات دارند، اگر تجهیزات خاص رشته برای آموزش وجود نداشته باشد قطعا در کیفت آموزش تاثیر گذار خواهد بود.

 

400 هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش در استان اصفهان مشغول ارائه خدمت هستند

 وی در پاسخ به این سوال، که چه تعداد هنرستان در استان اصفهان داریم، اظهار داشت: در استان اصفهان 400 هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش داریم و مشغول ارائه خدمت هستند، از این تعداد بالغ بر 340 هنرستان دولتی و حدود 60 هنرستان هم بصورت غیرانتفاعی یا غیر دولتی اداره می شوند.

 

سرمایه گذاری برای این هنرستان ها چه میزان بوده و از نظر تجهیزات این تعداد هنرستان چه وضعیتی دارند؟

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در پاسخ به این سوال، گفت:تجهیزات هنرستانها تجهیزاتی بسیار سنگین است و از لحاظ هزینه ای هم بسیار هزینه بر است، در همه دنیا آموزشهای فنی و مهارتی هزینه بر هستند، به هرحال اگر بخواهیم آموزش خوبی داشته باشیم باید این هزینه را انجام  داده تا بتوانیم آموزش با کیفیتی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: زیرساختهای موجود در هنرستانها استان اصفهان طی سالهای متمادی بوجود آمده چیزی نیست که بگوییم این سرمایه گذاری چند ساله بوده شاید بالغ بر 30 تا 40 سال است که این سرمایه گذاری به مرور انجام گرفته و به اینجا رسیده ایم.

 

اعتبار تخصیصی برای تجهیز 400 هنرستان استان اصفهان سالانه حدود 4 میلیاردتومان است

شاهپوری گفت: در سالهای اخیر هم اعتباراتی برای هنرستانها تزریق شده است، شاید استان اصفهان، سالانه از منابع مختلف توانسته 4 میلیارد اعتبار جذب کند، اعتبارات از منابعی که وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده و از منابعی که اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس برای تجهیز هنرستان اختصاص می دهد.

 

اعتبار مورد نیاز برای تجهیز 400 هنرستان استان اصفهان سالانه بالغ بر 15 میلیارد تومان است

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اذعان کرد: اما در کل 4 میلیارد برای تجهیز هنرستانهای استان اصفهان و با توجه به قیمت بالایی که تجهیزاتی دارد، عدد بسیار پایینی است، قطعا اگر بخواهیم آموزشهای خوبی را به دانش آموزان ارائه دهیم چیزی بالغ بر 15 میلیارد تومان حداقل نیاز سالانه استان اصفهان است.

 

هزینه تحصیل در هنرستان برای دانش آموز چگونه است؟

شاهپوری در پاسخ به این سوال، بیان کرد: هزینه ها دو دسته اند یک دسته هزینه های اصلی آموزش است که دولت پرداخت می کند، بحث نیروی انسانی متخصص فقط چندین میلیارد در استانی مثل اصفهان هزینه دارد، دسته دوم هزینه های مربوطه به ملزومات آموزش است سعی شده ملزومات هم تامین شود مثلا در رشته برق مفتول، اما یک سری تجهیزات است که باید خود دانش آموز تهیه کند در این مورد هم اگر دانش آموزی توانایی نداشته سعی شده خود هنرستان آن را تهیه کند.

 

رغبت به سمت رشته های فنی مهارتی در سطح شهر اصفهان چگونه بوده است؟

 رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در پاسخ به این سوال، گفت: رغبت به سمت رشته های فنی مهارتی هم در بوم بالای شهر و هم در بوم پایین شهرخوشبختانه در چند سال اخیر خوب بوده و استقبال مردم از هنرستانهای فنی و مهارتی بسیار عالی بوده، بطوری که خیلی جاهها شرمنده مردم شدیم نتوانستیم بپذیریم خیلی جاهها تعداد دانش آموزان متقاضی بسیار زیاد بوده و ما بالاجبار تعدادی را انتخاب می کردیم.

 

آیا ورود به هنرستانها شرط معدل هم دارد؟

شاهپوری در پاسخ به این سوال، گفت: دانش آموز باید در هدایت تحصیلی شاخه مورد نظر را آورده باشد و  فرم هداشت تحصیلی ثبت شده باشد، در پذیرش هنرستان زیاد نمره ملاک عمل نیست اما قطعا وقتی هنرستانی که ظرفیت مثلا 200 نفر دارد 800 متقاضی داشته باشد خواه ناخواه یکی از ملاکهایی که برای ثبت نام است همان نمره بدست آمده در دوره متوسطه اول است.

 

هفت هنرستان درسال 1397 به هنرستانهای شهر اصفهان اضافه شد

وی ادامه داد: در مجموع در شهر اصفهان  استقبال خوب بوده و در 6 ناحیه آموزشی هنرستانهای ما تکمیل شد، در سال گذشته مجبور شدیم هنرستان هم اضافه کنیم، در این رابطه در ناحیه پنج اصفهان 3 هنرستان، در ناحیه سه 3 هنرستان و در ناحیه یک1 هنرستان اضافه شد، این تعداد هنرستان که اضافه شده نشان می دهد که مردم همچنان علاقمند هستند و وظیفه داریم باز هم هنرستان اضافه کنیم.

 

اداره نوسازی مدارس اصفهان در حال ساخت هنرستانهای صنعتی و هنر است

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان،تصریح کرد: پروژه هایی هم اداره کل نوسازی مدارس کلید زده هم هنرستانهایی که صنعتی هستند در دست ساخت است، و هم هنرستانهایی که در زمینه هنر بتوانند فعالیت کنند، چرا که اصفهان شهری است که بعنوان  صنایع دستی و هنر شناخته می شود.

 

چقدر هدایت دانش آموزان به این سمت مشکل اشتغال فارغ التحیصلان را حل می کند؟

وی در پاسخ به این سوال با بیان این که در نظام جدید هنوز فارغ التحصیل نداشتیم ولی آموزشهای فنی حرفه ای و کاردانش در اصفهان قدمتی 70 ساله دارد و فارغ اتحصیلان آن به هر حال سهم خود را در جامعه دارند و مرتبط با رشته خود کار می کنند، گفت: فارغ التحصیلان این هنرستانها دو دسته اند، یک دسته از  نظر رشته و زمینه کاری رشته هایی است که نیاز به ادامه تحصیل دارد و تا مقاطع دکتری می توانند ادامه داشته باشند.

شاهپوری ادامه داد: یک دسته آنهایی هستند که برای ورود مستقیم به کار تربیت شده اند یعنی دانش آموز تربیت شده و آموزش دیده که با دیپلم بتواند حرفه و شغلی داشته باشد و حتی خودش کارآفرینی کند.

 

سراجی کیف و کفش، قلم زنی و خاتم کاری رشته هایی جدید در هنرستانها اصفهان است

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر توانستیم یک سری رشته ها مثل سراجی کیف و کفش، قلم زنی و خاتم کاری را به مجموعه رشته های موجود اصفهان اضافه کنیم، ماهیت و قالب آن هم طوری است که دانش آموز با همان دیپلمی که می گیرد می تواند کار کند، و همین الان هم طبق گزارشات در برخی از هنرستانها دانش آموز در حین تحصیل به دلیل استعداد و توانمندی خاص در این رشته ها، کار هم می کند.

 

 رشته های قلم زنی، خاتم کاری و آتش نشانی امکان ادامه تحصیل هم دارد

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در پاسخ به این سوال که آیا  رشته هایی مانند سراجی کیف و کفش، قلم زنی و خاتم کاری امکان ادامه تحصیل هم دارد، تصریح کرد: طی تفاهم نامه ای که با دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان منعقد کردیم و آنها متعهد شده اند، برای رشته هایی که امکان ادامه تحصیل آکادمیک وجود نداشته مثل قلم زنی، خاتم کاری یا رشته های خاص مثل آتش نشانی شرایط ادامه تحصیل فراهم شود، در این رابطه برای دانش آموزانی که علاقمند هستند، دانشگاه مربوط این رشته ها را به مجموع رشته های خود اضافه کند.

انتهای پیام/

معصومه صادقی

زمان انتشار: سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 78033

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب