پژوهشگر ایرانی دانشگاه تافتس گزارش کرد؛

مصرف ناکافی میوه و سبزی هر ساله میلیون ها نفر را می کشد

نتایج اولیه یک مطالعه جدید نشان می دهد که حدود ۱ در ۷ مرگ و میر ناشی از قلب و عروق می تواند به عدم مصرف میوه به اندازه کافی نسبت داده شود و ۱ در ۱۲ مورد مرگ و میر قلبی عروقی هم می تواند به دلیل عدم مصرف سبزی به اندازه کافی باشد.

 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، به نقل از zmescience، نتایج اولیه یک مطالعه جدید نشان می دهد که حدود 1 در 7 مرگ و میر ناشی از قلب و عروق می تواند به عدم مصرف میوه به اندازه کافی نسبت داده شود و 1 در 12 مورد مرگ و میر قلبی عروقی هم می تواند به دلیل عدم مصرف سبزی به اندازه کافی باشد.

مادران درست می گفتند: شما و میلیون ها نفر دیگر باید میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی سالم هستند که به عنوان منبع عالی فیبر، پتاسیم، منیزیم، آنتی اکسیدان ها استفاده می شود، این امر نشان دهنده بهبود سلامت است. آنها همچنین با کاهش شیوع چاقی و دیابت همراه هستند که خطرات بهداشتی متعددی را متحمل می شوند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات، حدود 23 درصد از موارد مرگ و میر کلیوی و قلب و عروق را شامل می شود. مصرف کم میوه در سال 2010  منجر به حدود 8/1 میلیون مورد مرگ و میر قلبی و عروقی شد، محققان می گویند، در  همین حال  عدم مصرف کافی سبزی های با 1 میلیون مرگ همراه بود. از لحاظ تلفات و مصرف، تلفات مصرف مكمل ناكافي میوه دو برابر سبزيجات بود.

ویکتور میلر، پژوهشگر دانشکده تغذیه و علوم تغذیه فریدمن در دانشگاه تافتس می گوید: میوه ها و سبزیجات جزء قابل تغییر از رژیم غذایی است که می تواند مرگ و میر قابل پیشگیری را در سطح جهان تحت تأثیر قرار دهد. "یافته های ما  حاکی از نیاز به تلاش های جمعیتی برای افزایش مصرف میوه و سبزی در سراسر جهان است."

تغذیه بسیار پیچیده است و گاهی اوقات مطالعات به نظر متناقض است، اما علم در مورد میوه ها و سبزیجات بسیار ماندگار است: آنها برای شما مناسب هستند. جایگزینی آنها با غذاهای فرآوری شده و یا چیزهایی مانند گوشت و لبنیات، اغلب اثرات منفی و طولانی مدت دارد. نویسندگان این تحقیق خواستار افزایش دسترسی و ارتقاء میوه ها و سبزیجات می شوند، به طوری که مردم می توانند تشویق شوند که بیشتر آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

داریوش مظفریان، دانشیار دانشکده علوم تغذیه فریدمن در دانشگاه تافتس و نویسنده اصلی این مقاله، می گوید: ارزیابی های اصلی تغذیه در جهان به طور سنتی بر روی ارائه کالری کافی، مکمل های ویتامین و کاهش مواد افزودنی مانند نمک و شکر متمرکز شده است. "این یافته ها نشان دهنده نیاز به تمرکز بیشتر در افزایش و در دسترس بودن و مصرف مواد غذایی محافظ مانند میوه ها، سبزیجات و حبوبات است - پیامی مثبت با پتانسیل بسیار بالا برای بهبود سلامت جهانی".

چقدر باید میوه ها و سبزیجات بخورید؟

دستورالعمل های تغذیه از کشوری به کشور دیگر کمی متفاوت است، اما به نظر می رسد که  میزان آن هر روز حدود 300 گرم برای مصرف میوه  معادل حدود دو سیب است. در همین حال، مصرف سبزیجات باید به میزان 400 گرم در روز - حدود سه هویج (شامل تمام میوه ها و سبزیجات، از جمله حبوبات) باشد.

به طور طبیعی، مصرف نادرست میوه و سبزی در کشورهای که مصرف کمترین بود تاثیر بالاتری داشت. کشورهایی نظیر آمریکا، هند و چندین کشور اروپای شرقی تاثیرات بالاتری در رابطه با مصرف نادرست میوه و سبزی نسبت به مکان هایی چون چین و غرب و شمال اروپا متحمل می شوند.

تفاوت های مهمی در گروه های سنی وجود داشت که ظاهرا به طور نامتناهی بر بزرگسالان جوان تاثیر می گذارد. مردان نیز بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته بودند، احتمالا به این دلیل که زنان بیشتر میوه ها و سبزیجات می خورند.

یافته ها مورد بررسی قرار نگرفته اند، البته توسط کمیته متخصصان انتخاب شده است و در کنفرانس تغذیه سال 2019 ارائه خواهند شد. این مطالعه جامع ترین نوع آن تا به امروز است.

"مصرف نادرست میوه و سبزیجات به بیماریهای قلبی عروقی (CVD) کمک می کند، و اثرات میوه ها و سبزیجات بر روی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در سرتاسر جهان ب در رابطه با کشور، سن و جنس مشخص نیست. هدف ما بدست آوردن برآوردهای جامع و دقیق از میزان CVD مربوط به مصرف میوه و سبزیجات با استفاده از بزرگترین پایگاه داده استاندارد جهانی موجود در رژیم غذایی است که در حال حاضر در دسترس است. "

این نتایج یک تصویر نگران کننده ارائه می کند، اما یک خبر خوب نیز وجود دارد: افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات، حداقل در نظریه، بسیار آسان است. هر یک از ما می توانیم هر روز تصمیم بگیریم و مصرف آن را در مقیاس وسیع تر افزایش دهیم، آنطور که محققان پیشنهاد می کنند، کاری بسیار مشکل، اما اولین گام یک ارزیابی کامل است.

انتهای پیام/

معصومه صادقی

https://www.zmescience.com/science/news-science/eat-more-fruits-veggies-05062019/

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 78249

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب