صعود ۵۵ پله در شاخص نوآوری:

ایران بهشت استارت‌آپ/ استارت‌آپ‌ها، فرصتی برای شکوفایی اقتصادی و خلاقیت نخبگان است

تغییر و تحولات فزاینده دهه‌های اخیر در دنیا، حوزه کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده است و باعث پیدایش پدیده‌ای بنام استارت‌آپ در سایر نقاط جهان شده است که کشور ما از این حیث در منطقه پیشگام بوده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ هنگام اندیشه در مورد قرن بیست و یکم، بی‌اختیار افکار بر محور فناوری دور می‌زند: سفرهای فضایی، فناوری زیستی، فضای مجازی، خودروهای پاک، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خودکار، روبات‌ها و آدم‌های مصنوعی. ولی چهره آینده بسیار پیچیده‌تر از فناوری‌هایی است که به عادت بر پیکر آینده پوشانده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که دچار تغییر و تحول شده است، حوزه فعالیت‌های کارآفرینانه است. جامعه از وضعیت مدیریتی به حالت کارآفرینانه تغییر خواهد کرد؛ به عبارتی دیگر این شعار فراگیر خواهد شد که: «اگر دوست ندارید رئیس داشته باشید، خودتان شرکت ایجاد نمایید». اگر مدارسی که فرزندانتان در آن درس می‌خواند، او را فردی ناموفق بار می‌آورد، خودتان مدرسه بوجود آورید. همچنین کسب و کارهای خانگی، فعالیت در زمینه واردات و صادرات، کسب و کارهای سفارش پستی، خرده فروشی لوام منزل، شبکه‌های ارتباطات، شبکه‌های توزیع، خدمات گردشگری و سرگرمی، خدمات ویژه شخصی و خدمات کامپیوتری با فناوری پیشرفته، به عنوان کسب و کارهای مطمئن و بی‌خطر رشد و توسعه داشته و خواهند یافت. موضوعی که مفهوم استارت‌آپ و پرداختن به آن را امروزه بیش از پیش مهم و باارزش می‌کند.

استارت‌آپ، پدیده‌ای همگام با تحولات حوزه کسب و کار

کسب و کارهای نوپا(استارت‌آپ) سامانه‌ای برای ساخت یک کسب و کار یا محصول، در موثرترین راه ممکن برای کاهش ریسک شکست است. در این رویکرد برای راه‌اندازی کسب و کار به واسطه آزمایش باید محصولات ناشی از کسب و کار نوپا به سرعت در بازار اعتبارسنجی شوند. این رویکرد بر آزمایش علمی، ارائه علمی، ارائه تکرارشدنی محصول و بازخورد مشتریان استوار است تا محصول صحیح به دست بیاید. همچنین فلسفه کسب و کارهای نوپا، به دنبال حذف امور بی فایده و افزایش فعالیت‌های ارزش‌آفرین در طی فاز ساخت محصول یا خدمت است؛ به گونه‌ای که کسب و کارهای نوپا بتوانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان بیرونی، کسب وکار و محصولی بی نقص و با شانس موفقیت بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

- از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را درب منزل تحویل بگیرید

در تحقیقی، گروئنوگن و لانگن(2012) به بررسی عوامل توسعه کسب و کارهای نوپای نوآورانه در سه سال اول راه‌اندازی پرداخته‌اند. منحصر به فرد بودن مزایای استفاده از نوآوری، ویژگی‌های سازمانی کسب و کارهای نوپا و شخص کارآفرین و نوآور سه عامل اصلی موفقیت کسب و کارهای نوپا بوده‌اند. استفاده از مزایایی مانند منحصر به فرد بودن نوآوری، مشتریان وفادار و فعال، سرمایه‌گذاران متعدد و شبکه اجتماعی مناسب همگی تاثیر مثبتی بر رشد حجم معاملات کسب و کار نوپا دارند.

بر اساس دیدگاه‌های ساندربرگ(2008) و ترافلار و تسچریکی(2007) فهرستی از مشکلات و چالش‌های یک کسب و کار نوپا شامل هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه در کسب‌وکارهای نوپا و نوآورانه، ناشناخته بودن بازار و نیازهای مشتریان، مقاومت و نبود اطمینان در مشتریان بالقوه، تهدید ایجاد رقبا، عدم قطعیت در موفقیت کسب و کار نوپا و تطبیق نداشتن قوانین موجود با موضوع جدید یک کسب و کار نوپا و در نهایت، کانال‌های توزیع نامشخص در بازار هستند.

در پژوهش برم(2008)، سال‌های بیشتر تجربه کاری عاملی برای رونق یک کسب وکار نوپا عنوان شده است. در دو تحقیق جداگانه برم(2008) و ناندرام و بومانس(2001) به این نتیجه رسیدند که تمایل به خطر کردن و خطرپذیری می‌تواند عامل مهمی در رونق کسب و کارهای نوپا باشد. حضور در یک خانواده کارآفرین می‌تواند از دیگر عوامل موفقیت در شرکت‌های نوپا باشد. همچنین محققان نشان داده‌اند که موفقیت کسب‌وکارهای نوپا، توسط نیروهای نوآورانه سازمانی یا قدرت نوآوری صاحبان آن تعیین می‌شود.

ایران، بهشت استارت‌آپ

در سال‌های اخیر با ظهور کسب وکارهای نوپا در ایران، افزایشی در تعداد و انواع محصولات خلاقانه دیده می‌شود. همچنین، همراه با رشد فراوان کسب و کارهای نوپا در ایران و حذف تحریم‌ها فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی، راه‌اندازی انجمن‌های حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی و ایجاد زمینه مناسب برای نخبگان کسب و کار و سرمایه‌گذاران از نتایج راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا در ایران بوده است. از سال 1391 زیست‌بوم کسب و کارهای نوپا تشکیل شد و در شهرهای اصلی ایران، رویدادهای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا شکل گرفتند. پس از آن، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها شروع به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه و تشکیل تیم‌های خلاق کردند. به مرور زمان دفاتر انتقال فناوری، تسهیل کننده‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز فعال شدند.

بیشتر بخوانید:

- لزوم توجه به استارت‌آپ‌ها برای ایجاد اشتغال و تأمین امنیت

- استارت‌آپ‌ها بزرگ‌ترین سنگر مقابله با تحریم

سورنا، ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری برگزاری نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌ یکی از مهم‌ترین پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده و باعث رونق تولید و پیشرفت اقتاد شده است، گفت: ایران بزرگ‌ترین استارت‌آپ منطقه را دارد و طی چندسال گذشته برنامه‌های خوبی در این حوزه داشته‌ایم.

وی افزود: ما توانسته‌ایم ۵۵ پله صعود در شاخص نوآوری داشته باشیم و اتفاقات خوبی برای زیست‌بوم کشور رخ خواهد داد که امیدواریم در این عرصه موفق باشیم. البته ایجاد استارت‌آپ‌ها نیاز به یک اکوسیستم دارد که این اکوسیستم باید بازیگران متعددی داشته باشد و همه باید با هم هماهنگ باشند، ما باید مدل توسعه را تکثیر کنیم تا جای محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی بیابیم.

وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش این شرکت‌ها در سال‌های اخیر در کشور در جهت ایجاد و حمایت از استارت‌آپ‌ها نقش مهم و بسزایی داشته است. این مهم باعث رونق استارت‌آپ‌ها در کشورمان و جذب بسیاری از نخبگان کشوری در جهت ایجاد استارت‌آپ‌های جدید و درنتیجه رونق اقتصادی کشور و رفاه هرچه بیشتر در سطح زندگی مردم شده است. همچنین جای کار زیاد ایجاد و گسترش استارت‌آپ‌ها و تمرکز بسیاری از افراد در این جهت باعث شده است کشورمان به یکی از مهم‌ترین کشورهای سرمایه‌گذاری در این زمینه تبدیل شود.

پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه از نقش مهم استارت‌آپ‌های فناوری و نوآوری در رشد و شکوفایی اقتصادی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ در کشور، ایران به نوعی بهشت استارت‌آپ‌ها است.

صالحی با ارائه آماری از تعداد مراکز فناوری در کشور، ادامه داد: در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری، ۱۹۰ مرکز رشد، ۸۰ مرکز نوآوری، ۳۰ صندوق خطرپذیر، ۴۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان، ۷۲ شتاب‌دهنده و ۳۶۴ شرکت خلاق داریم.

حال باتوجه به این مباحث می‌توان گفت حمایت از نخبگان کشوری و جذب سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد استارت‌آپ‌ها علاوه بر تامین رفاه و ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم و آحاد افراد جامعه، می‌تواند زمینه جذب نخبگان کشوری به کار در داخل کشور و عدم مهاجرت آن‌ها به سایر کشورها در جهت عملی کردن خلاقیت‌هایشان را به بار آورد. این موضوع به مروز زمان باعث رونق و شکوفایی اقتصاد در کشور و استفاده و بهره‌وری از نیروی کار جوان و خلاق را فراهم می‌کند.

امروزه کشورمان با درنظرگرفتن حمایت‌های مالی و سرمایه‌گذاری در بخش کسب و کارهای نوپا توانسته است تا میزان زیادی همگام با تغییرات و تحولات هزاره سوم پیش رود. البته این موضوع هنوز به شکل کامل آن تحقق نپذیرفته است و به میزان بیشتری نیازمند توجه و حمایت‌های مسئولین و سرمایه‌گذاران است.

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 78255

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب