یادداشت/

چرا نسل جوان دیگر روزنامه نمی خواند؟

مطبوعات مظهر وسایل ارتباط جمعی است تنها بخش رسانه ها هستند که تبلور نوشتار هستند. مطبوعات پیش از سایر رسانه ها ایجاد شده پس حق تقدم دارند. ضمن اینکه سایر رسانه های جمعی وامدار مطبوعاتند .بنا به نظرسنجی هایی که هر ساله توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سایر نهادهای رسمی در کشور انجام می شود مشخص شده که دیگر مخاطبان خصوصا نسل جوان علاقه و میلی برای مطالعه روزنامه ها ندارند که بخشی از دلایلی بی میلی مخاطبان به رسانه های رسمی به خصوص روزنامه ها فردی است برخی دلایل آن هم اجتماعی است و بازتاب عملکرد خود رسانه هاست.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از هرمزگان؛ مطبوعات مظهر وسایل ارتباط جمعی است تنها بخش رسانه ها هستند که تبلور نوشتار هستند. مطبوعات پیش از سایر رسانه ها ایجاد شده پس حق تقدم دارند. ضمن اینکه سایر رسانه های جمعی وامدار مطبوعاتند .بنا به نظرسنجی هایی که هر ساله توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سایر نهادهای رسمی در کشور انجام می شود مشخص شده که دیگر مخاطبان خصوصا نسل جوان علاقه و میلی برای مطالعه روزنامه ها ندارند   که بخشی از دلایلی بی میلی مخاطبان به رسانه های رسمی به خصوص روزنامه ها فردی است برخی دلایل آن هم اجتماعی است و بازتاب عملکرد خود رسانه هاست.

باید گفت در دنیای کنونی  که در آن گرفتاریم رسانه های جدید مانند همان رودخانه خروشان هستند رودخانه مظهر شاهراه و بزرگراه های اطلاعاتی است. اخبار و اطلاعات سیل آسا جریان دارد و هر لحظه حجم آن افزونتر می شود  از کنار ما رد می شود . اما ما به سختی می توانیم یک لیوان از آن را برداریم.پس نباید فکر کنیم رسانه ها هر چقدر بیشتر می شوند برای ما اطلاعات بیشتری به ارمغان می آورند.

مخاطب  به هر نوع اطلاعاتی برای زندگی اجتماعی و فردی خود نیاز ندارد. فقط اطلاعاتی می خواهد که نیازش را برطرف کند تا با آن تصمیم بگیرد.

دراین رهگذر باید دید که روزنامه ها تا چه میزان می توانند به نیازهای واقعی جامعه خصوصا نسل جوان پاسخ دهد عدم تحول گرایی و نوگرایی در نشریات موجب شده تا نسل جوان و کنجکاو بدنبال خرید و مطالعه روزنامه نباشند و ترجیح می دهند که نیازهای روزانه و علمی خودرا از فضای مجازی دنبال کرده و در تبلت های جیبی شان روزنامه هارا بصورت ساندویچی مطالعه و رصد نمایند.

توجه مدیران رسانه خصوصا نشریات مکتوب به نیاز و خواسته نسل جوان ونوگرا یکی از راهکارهای تحول و رونق مطبوعات است که در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و دعواهای سیاسی رایج در کشور  به حال خود رها شده و موجب بی اعتمادی و بی توجهی مخاطبان به روزنامه شده و از سوی دیگر عدم تولید محتوا در نشریات خصوصا نشریات محلی مزید برعلت بی انگیزگی مخاطبان برای خرید و مطالعه نشریات است.

رسانه ها قهرمان ساز و حماسه پرور نبوده و این نیز یکی از دلایل بی توجهی نسل جوان برای مطالعه روزنامه است چرا که این نسل بدنبال شخصیتهای قهرمان و حماسی است تا در اتاق های گفتگوی خودشان برای به نمایش گذاشتن میزان اطلاعات مطالعه شان از شخصیتهای بزرگ و قهرمانی نام ببرند که د رتاریخ ایرانی و اسلامی ما ماندگار بوده اند اما جا یخالی این نوع محتوا یکی از دلایل کم توجهی یا بی علاقگی به روزنامه ها در کشور است که زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی ماست که اگر بموقع بیدار نشوند خیلی زود دیر می شود.

ورود تکنولوژی های جدید و اپلیکشین هایی که جذابیت های بصری و گرافیکی و کارکردهای زیادی در برقراری ارتباطات تصویری و صوتی و اتاق های چت و.. دارند موجب شده تا نسل جوان بنا به اقتضای نیازها و هوش بالایش به سمت این تکنولوژ ی ها رفته و تمام نیازهای روزانه اش را از مسیر تامین نماید بنابراین طبیعی است که کمتر به سمت روزنامه خوانی و مطالعه نشریات می رود.

انچه موجب فاصله میان نسل جوان و رسانه ها خصوصا از نوع سنتی اش اتفاق افتاد سانسور بود که این نسل کنجکاو را به سمت رسانه های ازاد و بدون فیلتر و سانسور سوق داده تا بتوانند از تمام اخبار و اطلاعات مطلع شده و تحلیل های روز دنیا را مطالعه نمایند. اگر رسانه های داخلی ما به این مهم بی توجهی کند کماکان مخاطبان زیادی را از دست خواهد داد و بی اعتمادی و بی توجهی به رسانه های داخلی مکتوب ، شنیداری و دیداری و...  موجب می شود که این رسانه ها از گردونه رقابت خارج شوند.

یادداشت: فروغ مسلم زاده 

اتهای پیام/

زمان انتشار: سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱:۲۲

شناسه خبر: 78393

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب