کشف جو توسط هابل؛

جو سیاره دارای اندازه متوسط توسط هابل مشخص شد

دو تلسکوپ فضایی ناسا اثرات شیمیایی سیاره دارای اندازه‌ای بین زمین و نپتون را مشخص کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از خراسان جنوبی و به نقل از Science Daily؛ سیاره Gliese 3470 b دارای اندازه‌ای بین زمین و نپتون بوده و دارای هسته یخی و جو دارای هیدروژن و هلیوم است. این سیاره در حدود 12/6 برابر زمین جرم دارد، اما جرم آن از زمین کمتر است (جرم نپتون 17 برابر زمین است).

بسیاری از سیارات مشابه توسط رصدخانه فضایی کپلر کشف شد که ماموریت آن در سال 2018 پایان یافت. در حقیقت 80 درصد سیارات کهکشان راه شیری در همین محدوده جرمی قرار دارند. هرچند منجمان هرگز قادر به درک ساختار شیمیایی اینگونه سیارات نبوده‌اند.

منجمان با کشف اجزای تشکیل‌دهنده این سیاره توانایی کشف ماهیت سیارات خواهند بود. یکی از محققان در این ارتباط گفت: «این یک کشف بزرگ از جنبه تشکیل سیارات است. سیاره بسیار نزدیک به ستاره در حال گردش بوده و دارای جرمی بسیار پایین‌تر از مشتری (که 318 برابر زمین است) بوده و در عین حال جو هیدروژن/هلیوم اصلی را افزایش می‌دهد که به میزان زیادی توسط ترکیبات سنگین‌تر تمیز شده است. هرگز تاکنون چنین چیزی را در منظومه شمسی ندیده‌ایم و همین امر این موضوع را جذاب‌تر می‌کند.

منجمان توانایی‌های دارای چند طول موج ترکیبی را در تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر مشخص کردند تا اولین تحقیق را در ارتباط با جو این ستاره مشخص کنند.

تلسکوپ فضایی بعدی وب ناسا به نام جیمز وب به دلیل حسگرهای قدرتمند مادون قرمز خود توانایی کاوش بیشتر در فضا و همچنین جو این سیاره را خواهد داشت.

زمان انتشار: پنج شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷:۱۰