مخترع یزدی گلایه کرد:

"موتور برقی" روی سرعت گیر بوروکراسی اداری!

مخترع یزدی که این روزها به دنبال ساخت "موتور برقی" است از عدم حمایت مناسب مسئولین و کندی روال اداری گلایه دارد.

به گزارش  خبرگزاری علم و فناوری از یزد؛ جمال خضری مهندس یزدی است که لیسانس برق خود را از دانشگاه آزاد گرفته و بیست سال است که در صنعت برق سابقه فعالیت دارد. مشکلات زیست محیطی و مصرف انرژی بالای موتورهای بنزینی او را به طراحی و ساخت موتوری برقی مجاب کرده است. نمونه آزمایشی این موتور هم اکنون بر روی شاسی موتور های بنزینی پیاده شده و در صورت حمایت می توان ساز وکاری برای تبدیل موتور های بنزینی به موتور های برقی ایجاد کرد.

 

ظرفیتی به وسعت ۱۲ میلیون موتور

وی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از یزد؛ با درباره توجیه اقتصادی این اختراع گفت: موتور سیکلت برقی چند سالی است که در تمام دنیا استفاده می‌شود. در کشور ما نیز چیزی در حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت و در استان یزد بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار عدد از این وسیله به علاوه تعدادی کارخانه تولید آن وجود دارد.

خضری ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که موتور بنزینی داشت تصمیم گرفتم موتوری طراحی کنم که بتوان به راحتی همان موتور بنزینی را به موتور برقی تبدیل کند. در نتیجه هم هزینه ساخت آن کمتر است و هم در مراحل بعد اجزای یدکی موتور موجود و در دسترس است و می تواند به کم کردن هزینه و همچنین رفاه دارندگان این وسیله کمک کند.

وی افزود: به راحتی می توان با آموزش به تعمیرکاران موتور سیکلت شرایطی را فراهم کرد تا آنها هم بتوانند این فرایند را انجام دهد.

 وی خاطرنشان کرد: در گام بعدی در صورت همکاری و مشارکت مسئولین می توان شرکت تولیدی را ایجاد کرد تا با استفاده از همان شاسی موتور سیکلت های معمولی موتورسیکلت برقی تولید کرد.

این مخترع یزدی با اشاره به مسائل فنی این وسیله گفت: با هر بار شارژ  این موتورها مسافتی در حدود ۷۰ و ۹۰ کیلومتر می‌توان پیمود. همچنین ماکزیمم سرعت فعلی موتورها ۴۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده تا راکبان مجبور به پلاک گذاری مجدد نشوند. البته محدودیت فنی خاصی ندارد و می‌توان این سقف سرعت را افزایش داد.

خضری خاطرنشان کرد: در برخی از شهرها چنین طرح هایی با حمایت دولت و شهرداری‌ها مواجه شده، واضح است که برای اینکه در سطح وسیع بتوان چنین پروژه ای را انجام داد نیاز به حمایت مسئولین است. چرا که اگر حمایت‌های مناسب انجام شود می‌توان با هزینه‌ای در حد ۴ یا ۵ میلیون تومان یک موتور سیکلت بنزینی را به موتور برقی تبدیل کرد. البته حالت ایده آل این است که بتوانیم با استفاده از همان شاسی متور های بنزینی، محصول خود را تولید کنیم. که در این صورت قادر هستیم با هزینه ای مشابه نمونه های بنزینی موتور برقی تولید و به بازار عرضه کنیم.

 

 وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه موتور و دوچرخه در استان یزد گفت: در این نمایشگاه خیلی از خانواده ها از این محصول حمایت کردند و حتی نسبت محدودیت سرعت نیز بسیار راضی بودند، چون تمایل نداشتند که فرزندانشان به هر نحوی از موتورسیکلت استفاده بکنند. همچنین خیلی از مسئولین از جمله مسئولان شهرداری و فرماندار از این طرح استقبال کردند، که امیدوارم این نمایشگاه خروجی مطلوب ما را داشته باشد.

 

نیازمند حمایت مسئولین هستیم

خضری تاکید کرد: تاکنون یک نمونه از این موتور با کمترین امکانات و با حمایت بسیج علمی و پژوهشی استان یزد ساخته شده و با طی مسافتی حدود 3۰۰ کیلومتر نیز تست شده است. البته در نمونه صنعتی و تولید انبوه باید اندازه چرخ و رینگ تغییر پیدا کند. تا برای این منظور منتظر حمایت بیشتر دوستان هستیم تا تعدادی را بتوانیم به صورت آزمایشی تولید کرده و در اختیار مردم برای فرهنگ‌سازی قرار دهیم

مخترع یزدی با اشاره به تلاش های انجام شده برای جلب حمایت مسئولین گفت: برای گرفتن تاییدیه چند جلسه با اعضای شورای شهر از جمله مهندس قمی برگزار شد و نهایتا موضوع به سازمان انرژیهای نوین و فناوری شهرداری یزد ارجاع شد. دوستان در این سازمان هم مسئله را به اداره استاندارد برای تایید کیفیت محصول موکول کردند. جلسه با مسئولان اداره استاندارد هم قرار است به زودی برگزار شود. در مورد بحث پلاک گذاری هم با پیگیری های بسیج علمی جلسه‌ای با مسئولان راهنمایی تشکیل شده و احتمالا مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته باشد.

 وی در پایان از مسئولان درخواست کرد با حمایت از چنین طرح هایی و سرعت بخشیدن به امور اداری آن باعث دلگرمی مخترعین و افزایش سرعت پیشرفت کشور شوند.

انتهای پیام/

زمان انتشار: شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵:۰۰

شناسه خبر: 78643

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب