در گرامیداشت پنجاهمین سالگرد اولین سفر انسان؛

ویژگی های ممتاز سیاره زمین و چالش های زندگی در ماه

در گرامیداشت پنجاهمین سالگرد اولین سفر انسان ویژگی های ممتاز سیاره زمین و چالش های زندگی در ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، عصر چهارشنبه، ۲۶ تیرماه، یکصد و نود وسومین نشست باشگاه نجوم از سوی مرکز نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با عنوان "زندگی در ماه" همراه با گرامیداشت پنجاهمین سالگرد اولین سفر انسان به ماه با سخنرانی دکتر حسین قاضی زاده متخصص طب هوافضا و زیرسطحی و رضا ماه منظر پژوهشگر زیست فضایی برگزار شد.

رضا ماه منظر بعنوان سخنران نشست "زندگی در ماه" با اشاره به اینکه پرسش «رابطه انسان، حیات و فضا» هزاران سال است که ذهن آدمی را معطوف به خود داشته گفت: تا قبل از اکتشافات عصر مدرنیسم بشر گمان می کرد که کیهان صفحه گنبدی است که ستاره ها به آن چسبیده اند. بعد از درک فاصله، استفاده از تلسکوپ و کشفیات فضایی بشر با این پرسش مواجه شد که آیا در جایی از فضا، حیات وجود دارد؟

این پژوهشگر زیست فضایی با بیان ویژگی های ممتاز سیاره زمین از سایر سیاره ها ادامه داد: سیاره زمین با ویژگی های خاص و متناسب خود توانسته به جواهری ارزشمند در سیطره عالم تبدیل شود.

ماه منظر با اشاره به عناصر تشکیل دهنده کره زمین که به فرایند و تکامل زیستی موجودات منتج می شود ابراز داشت: جرم زمین نسبت به سایر سیاره های کشف شده بیشتر است و همین جرم و جاذبه زمین باعث شده تا بتواند جو خود را نگه دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فاصله زمین از خورشید به عنوان پارامتر بسیار مهم در نظر گرفته می شود و در بین تمام سیاره های فراخورشیدی که کشف شده این کره ارض است که توانسته سه ویژگی جرم و جاذبه زیاد را با عناصر حیاتی در خود جمع کند و در فاصله مناسب با ستاره خورشید قرار گیرد که چنین اتفاقی منحصربه فرد است.

ماه منظربا اشاره به وضعیت ماه در مقام مقایسه با کره زمین، گفت: ماه در تلسکوپ بسیار زیباست اما به علت نبود آب و اختلاف بیشینه و کمینه دما در تنها قمر زمین شرایط زیستی موجود نیست.

وی اظهار کرد: گمانه زنی ها تا قبل از کشفیات 1975 بر این استوار بود که در سطح مریخ حیات وجود دارد، اما بعد از فرود سفینه وایکینگ، دانشمندان در کمال ناباوری متوجه شدند که حتی ویروس هم نمی تواند در سیاره مریخ دوام بیاورد.

ماه منظرافزود: از این تاریخ به بعد و در دهه هشتاد میلادی موضوع «زیست پذیری» مطرح شد. با بررسی باکتری ها و هاگ ها عناصر اساسی در حیات، میزان مناسب انرژی و در نهایت آب به شکل مایع سه پارامتر مهم در زیست پذیری موجودات را تعریف کرد.

این پژوهشگر زیست فضایی با اشاره به اینکه گردش ماه به دور خورشید موجب شده تا روزهای ماه بسیار گرم و شب های آن بسیار سرد شود، تصریح کرد: لباس های فضانوردها و کمپ هایی که در ماه برقرار می شود باید بسیار مقاوم به اختلاف دمای موجود در سطح کره ماه باشد.

این پژوهشگر با اشاره به گرانش یک ششم ماه نسبت به کره ارض، بیان داشت: همین گرانش کم قمر زمین باعث می شود تا عضلات فضانوردان تحلیل رود، زیرا اگر وزن فضانوردی در زمین 60 کیلوگرم باشد در کره ماه به علت کمبود گرانش به 10 کیلوگرم خواهد رسید.

ماه منظر با تاکید بر آنکه ماه فاقد اتمسفر است، ابراز داشت: به دلیل اختلاف شدید دما در سطح کره ماه لباس و تجهیزات فضانوردان باید متناسب با این شرایط باشد که چنین تکنولوژی در سال 1969 که برای اولین بار انسان بر روی ماه گام گذاشت ایجاد شد.

وی با اشاره به امواج کیهانی که هم در سطح ماه و هم در فضا موجود است، گفت: پرتوهایی که در فضا هستند دو دسته می شوند که تاثیرات آنها بر بدن فضانوردان هم به صورت کوتاه مدت و هم بلندمدت قابل بررسی است.

رضا ماه منظر، پژوهشگر زیست فضایی، در پایان از طرف نهاد بین المللی یوسل و با امضا پروفسور مبشر، دانشمند ایرانی که طراح تلسکوپ های فضاپیماها است، پوستری به رسم یادبود به مرکز آموزش نجوم ادیب تقدیم کرد.

زمان انتشار: جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰:۰۰