دکتر روح الله متفکر آزاد:

دانشگاه اسلامی هر چیزی جز روایات و آیات

تمدن سازی و اساس علم دینی و دانشگاه اسلامی از دیدگاه دکتر روح الله متفکر آزاد مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش خبر گزاری علم و فناوری استان زنجان، در گفتگویی با دکتر روح الله متفکرآزاد تحلیل گر مسائل انقلاب و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، مطالبی در خصوص لازمه تمدن سازی و اساس علم دینی مطرح کرد.

ایشان در ابتدای صحبت هایشان با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند: انقلاب اسلامی ایران افق تمدن سازی دارد و این مساله در بیانیه گام دوم انقلاب به وضوح مشاهده می شود پس سیستم و حکومت جمهوری اسلامی نباید نسخه کپی شده از سیستم های حکومتی دیگر باشد و به لحاظ مدیریت اجتماعی و سیستم سازی باید دکترینی مبتنی بر مبانی اسلام ناب به خود بگیرد.

علوم انسانی در تمدن سازی جایگاه ویژه ای دارد

ایشان در ادامه افزودند: مبانی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، سیستم مد نظر باید مبتنی بر نگاه انقلاب و اسلام باشد و در آن بومی سازی اتفاق بیافتد ولی اگر مبانی این سیستم بومی و منبعث از الگوی ایرانی اسلامی باشد در شاخ و برگ می توان از دستاورد های سایرین نیز بهره جست. تفاوت های بنیادی موجود در علوم انسانی متعارف و علوم انسانی اسلامی از نوع نگاه به انسان نشات می گیرد. به عقیده بنده نگاه اومانیستی غرب، اصالت را به انسان داده  است اما دین شریف اسلام انسان را اشرف مخلوقات معرفی کرده و به جای اصالت نگاه کرامت آمیز به انسان دارد. پس با دو انسان روبه رو هستیم که تمامی مبانی و حقوقش هم متفاوت می شود. با این وجود لزوم توجه از دیدگاه بومی به علوم انسانی پر رنگ تر از قبل می شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد صاحب نظر در علوم انسانی در کشورمان نگاه تقدس آمیزی به علوم انسانی غربی دارند و عبارتی دیگر، علم غرب بر برخی دانشمندان کشورمان سلطه پیدا کرده است که فضا را برای تولید اندیشه و علوم انسانی بومی، با مشکلات جدی مواجه کرده است اما باید این هیمنه هر چه سریع تر شکسته شود و دانشمندان کشورمان به خود اجازه تفکر و تولید اندیشه دهند. همچنین غرب علاوه بر اندیشه ی خود نظام مسائل خود را نیز به ما تحمیل کرده و سبک زندگی ها را نیز تغیر داده است. در نتیجه، تمدن سازی و مسائل کشور ما که صرفا اختصاص به این مرز و بوم دارد باید با نگاه بومی نیز حل شود.

علم اسلامی مفهوم مشخصی دارد

 دکتر متفکرآزاد با تاکید بر اصول اسلامی ادامه دادند: علوم انسانی اسلامی به مفهوم مطلق بودن و نقد پذیر نبودن نیست چرا که مثالا دو مجتهد اسلامی سر مسئله ای تفاوت نظر دارند اما این تفاوت در داخل چهارچوب و پیش فرض های اسلام است (در کلیت اختلاف وجود ندارد) و همین تفاوت ها و تصحیح ها به مرور زمان، باعث نزدیک شدن به اسلام واقعی می شود پس علم اسلامی چهارچوب و پیش فرض های مشخصی دارد و در داخل این چهارچوب افراد آزادی اندیشه و نظر دارند و با احتیاط می گویم که دانشگاه اسلامی هر چیزی جز روایات و آیات است.

وی کرسی های آزاد اندیشی و نقد صحیح نظرات را مهم قلمداد کرده و افزودند: در علوم طبیعی مانند فیزیک ، زیست و نجوم، آیت الله جوادی آملی بر این باورند که غرب نگاه به طبیعت دارد اما اسلام خلقت و آثار خلقت را می نگرد ( تفاوت در NATURE و CREATION ) اینجاست که علوم تجربی اسلامی نیز معنا پیدا می کند.

علم محصور در تجربه نیست

 وی در پایان اظهار کرد: علم جامع تر از sience  است چرا که معرفت شناسی علم یعنی آنچه درتدوین و تبیین دیدگاه های علمی وجود دارد مقدم بر علم است و بنده یکی از ابزارهای علم را تجربه می دانم البته با این توضیح که تجربه در شناخت پدیده های تجربی مورد قبول است و نباید علم را محصور در تجربه دانست.

انتهای پیام/

زمان انتشار: شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵:۲۷

شناسه خبر: 80228

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب