علم و فناوری گزارش می دهد؛

دانش آموزان مدارس دولتی هیچ جایگاهی در معرفی نفرات برتر کنکور ۹۸ ندارند / چرا کسانی که پولدارتراند باید در دانشگاه بهتری تحصیل کند؟

آمارهای کنکور سال ۹۸ نشان می دهد که رتبه‌ های برتر امسال متعلق به کسانی است که هزینه مالی بیشتری برای موفقیت در کنکور انجام داده ‌اند، افرادی که به جای مدارس دولتی در مدارس غیرانتفاعی و یا مدارس خاص درس خوانده‌ اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از همدان شاید یکی از خبرهای قافل گیر کننده ای که حدود 10 الی 15 سال پیش در زمان اعلام نام نفرات برتر کنکور، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می کرد کسب مقام اول تا سوم رشته های آزمون سراسری توسط دانش آموزان بود که در مناطق محروم در حال تحصیل بودند و هیچ گاه نه در کلاس های کنکور و نه از کتاب های کمک درسی استفاده کرده بودند . داوطلبانی که دیگر از آن ها خبری نیست؛ چرا که به دلیل گسترش منافع برگزاری آزمون سراسری و شکل گیری مافیای قدرتمند باعث تغییر روش برگزاری آزمون سراسری طی سال های اخیر شده است و دانش آموزان و خانواده های آن ها به این نتیجه رسیده اند که برای قبولی در دانشگاه حتما باید هزینه های گزافی برای خرید کتاب های کمک درسی و شرکت در کلاس ها و مدارس خاص بپردازند. در این گزارش به بررسی این پدیده در کشور خواهیم پرداخت.

آمارهای تأسف بار از نفرات برتر کنکور 98

آمارهای کنکور سال 98 نشان می دهد که رتبه‌ های برتر امسال متعلق به کسانی است که هزینه مالی بیشتری برای موفقیت در کنکور انجام داده ‌اند، افرادی که به جای مدارس دولتی در مدارس غیرانتفاعی  و یا مدارس خاص درس خوانده‌ اند. بر اساس این آمار،  بیش از ۷۰ درصد رتبه‌ های برتر کنکور امسال در رشته‌ های علوم تجربی ، ریاضی و انسانی ، دانش‌آموزان سمپاد هستند. سهم مدارس غیر انتفاعی‌ ۱۴ درصد و نمونه دولتی‌ ها ۱۳ درصد است . ۶۶ درصد دانش‌آموزان تهرانی که جزو نفرات برتر کنکور ۹۸ هستند نیز در مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی درس خوانده‌ اند و ۳۳ درصد آنان دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند. ۹۱ درصد نفرات برتر شهرستانی نیز در مدارس سمپاد درس خوانده‌ اند و تنها ۹ درصد آنان در مدارس غیرانتفاعی و دولتی تحصیل کرده‌ اند.

نفرات برتر کنکور سال ۹۸

این آمار نشان می دهد تبلیغات گسترده مافیای کنکور کار خود را کرده است و توانسته اند جای خود را در بین خانواده های ایرانی باز کنند و این فرهنگ را در بین جامعه رواج دهند که برای قبولی در دانشگاه دولتی در رشته خوب باید هزینه های میلیونی انجام دهند. در این رابطه ابراهیم سحرخیز، معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت:

« نتایج اخیر آزمون امسال نشان می دهد که ۶۰ درصد رتبه ‌های برتر متعلق تهران هستند و ۴۰ درصد دیگر استان‌ ها در مدارس خاص تحصیل کرده ‌اند و این بدان معناست که کنکور در خدمت کسانی است که پول دارند، نظام ما دچار یک نابرابری آموزشی شده و این وضع در سال‌های اخیر بدتر شده است. بر اساس آمار قبول شدن کنکور طی سال های اخیر، معمولا ۴۰ نفر برتر کنکور و حتی کسانی که رتبه ۳ رقمی دارند در مدارس دولتی تحصیل نکرده ‌اند. »

نفوذ مافیای کنکور در تمام بخش های آموزشی کشور

با توجه به بررسی های خبرگزاری علم و فناوری هم اکنون نزدیک به 10موسسه بزرگ آموزش کنکور در کشور وجود دارد که هر یک از آن ها نزدیک به 4 الی 5 هزار دانش آموز را به صورت مستقیم و همین تعداد را به صورت غیرمستقیم به کار گرفته اند. کار اصلی این موسسات آن است که به دانش آموزان القا کنند که بدون آن ها قادر به قبول شدن در دانشگاه های ممتاز کشوری نیستند و این کار را نیز با پرداخت قراردادهای میلیاردی به صدا و سیما و تبلیغ از طریق شبکه های پرطرفدار این سازمان انجام می دهند. این موسسات، در تبلیغات خود ادعا می کنند که با خواندن یک کتاب یا خرید یک DVD حتما در رشته مورد علاقه شان قبول خواهند شد ؛ تبلیغاتی همچون «قبولی تضمینی» ، «90درصد بزنید» ، « با ما کنکور آسان است» وجملات از این دست که به گفته بسیاری از معلم ها و اساتید دانشگاه اکثر این شعارها و حتی روش های آموزشی درباره چگونگی تست زدن و درس خواندن هیچ پایه علمی و حتی قابلیت عملی شدن هم ندارند. به گفته یک منبع آگاه هر برنامه چهل دقیقه ای موسسات کنکور در صداوسیما، 100 ملیون قیمت دارد و صداوسیما  برای 9 ماه مبلغی در حدود 350 میلیارد تومان از آنها دریافت می کند. اما در این تبلیغات هیچ اشاره ای به ظرفیت بیش از اندازه دانشگاه ها و نسبت صندلی های خالی به تعداد داوطلبین ورود به دانشگاه نمی شود.

البته این موسسات طی سال های اخیر پا را از چاپ کتاب های درسی فراتر گذشته اند و با دریافت مجوز رسمی از آموزش و پرورش اقدام به تأسیس مدارس سمپاد و غیر انتفاعی نموده اند و به ازای هر ترم از والدین دانش آموزان هزینه های 10 تا 50 میلیونی اخذ می کنند.

درآمد 8000 هزار میلیاردی مافیا مانع از حذف کنکور

شاید کمتر کسی یادش می آید که اولین بار در چه تاریخی مسئولین قانون حذف کنکور را اعلام کردند. این وعده ای است که سال ها تکرار می شود و نسل های زیادی با همان راه و روش قبلی پای تست و درصد و رتبه و تراز نشسته اند و دانشگاهی شده اند و کنکور همچنان پابرجا می باشد؛ شاید این سئوال برایتان پیش آمده که دلیل عدم حذف کنکور چیست ؟ شفاف ترین پاسخ این سئوال را سال گذشته فرهاد رهبر ، رئیس سابق دانشگاه آزاد به آن پاسخ داد و گفت :

« ذینفعان کنکور به خاطر 8 هزار میلیارد گردش مالی اجازه حذف آن را نمی دهند. »

این یک واقعیت است که گردش مالی برگزاری کنکور برای تعدادی از افراد درآمدهای میلیاردی دارد و یکی از دلایلی که مانع حذف کنکور می شود آن است که تعدادی از مسئولین کشور چه در مجلس و چه در بدنه دولت خود از گرداننده های این موسسات هستند و آن ها اجازه حذف کنکور را نمی دهند . این افراد آنقدر قدرتمند هستند که سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش پرورش که در کشور قدرت اول تصمیم گیری در حوزه آموزش دانش آموزان را بر عهده داشت اعلام نمود که زور من به مافیا برای حذف کنکور نمی رسد وی در مراسمی که سال گذشته به منظور رونمایی از کتاب‌های جدید التألیف درسی برگزار شده بود گفت:

« امروز برنامه رسمی درسی مدارس به شدت در معرض تهدید از سوی دایه ‌های مهربان‌تر از مادر قرار گرفته است و حجم فراوان کتاب ‌های کمک آموزشی و جزوات آمادگی آزمون به شدت برنامه درسی و کتاب ‌ها را تهدید می‌کند. این روند باعث شده است بچه‌ها احساس کنند دیگری نیازی به ۹ ماه حضور در مدرسه نیست و کتاب‌های کمک آموزشی را می‌خوانم و می‌روم امتحان می‌دهم و به جای ۹ ماه تحصیل و حضور در مدرسه ظرف مدت یک ماه به صورت فشرده دروس را می‌خواند و برای شرکت در امتحانات نهایی آماده می‌شود. تبلیغات مؤسسات خصوصی درباره کتاب‌های کمک درسی بسیار حجیم است و اعتراف می‌کنم هنوز زورمان به مؤسسات کنکور نرسیده است و هنوز درآمد‌های میلیاردی آن‌ها پا برجاست. »

دلیل خانواده ها برای رجوع به مدارس سمپا و غیرانتفاعی و همچنین خرید کتاب ها غیر درسی چیست ؟

با بررسی الگوریتم آموزش و پرورش طی 10 سال اخیر به نتایج جالبی می رسیم؛ شاید یکی دیگر از دلایلی که باعث رجوع خانوده ها به این موسسات و مدارس شده است همکاری پنهان آموزش و پرورش با این موسسات می باشد چرا که متأسفانه طی این سال ها به مرور زمان از حجم کتاب های درسی هر سال کم شده است، در عین حال حجم کتاب های کمک درسی و کنکور افزایش یافته است در نتیجه دانش آموزان و خانواده ها مجبور به خرید کتاب های کمک درسی شده اند. از سوی دیگر کتاب های درسی هر سال تغییر کرده اند و این تغییرات منجر به تغییر کتاب های کمک درسی شده است در نتیجه همه هر ساله مجبور به خرید این کتاب ها هستند. در واقع مافیای کنکور کاری کرده اند که سوالات کنکور دیگر از کتاب های درسی نباشد و تمامی سوالات کنکور به قولی از کتاب های تست مطرح شود و اگر داوطلبی از کتاب های کنکور و کتاب های تست این موسسات استفاده نکنند شانسی برای قبول شدن در کنکور ندارند.

۷۰ درصد شاغلان فارغ التحصیل در رشته های غیرمرتبط اشتغال دارند

شاید یکی از اهداف خانواده هایی که با هزینه های گزاف فرزندان خود را روانه دانشگاه ها می کنند، اشتغال فرزندانشان در یک کار خوب بعد از فارغ التحصیلی می باشد؛ آرزویی که اگر آن را نه محال و دست یافتنی بلکه سخت بنامیم اغراق نکرده ایم چرا که بر اساس جدیدترین آماری که رضا تازیکی، مدیرطرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال  در مورد اشتغال جوانان فارغ التحصیل کشور ارائه داد ، جوانان دانش آموخته دانشگاهی شرایط مناسبی برای یافتن شغل مورد نظر خود ندارند، وی در این باره گفت:

« بسیاری از دانشجویان در حالی فارغ التحصیل شدند که به استناد اظهارات مسئولان هیچ مهارتی برای ورود به بازار کار ندارند و در حال حاضر نیز به زعم مسئولان حدود 80 درصد از تقاضای نیروی کار مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است. علاوه بر آن بر اساس تحقیقاتی که در 5 استان کشور انجام داده اید بیش از 70 درصد از شاغلان فارغ التحصیل نیز در مشاغل غیر مرتبط با تحصیل خود مشغول به کار هستند. »

این آمارها نشان می دهند که در واقع آن همه هزینه های گزاف و استرس نه تنها هیچ فایده ای برای داوطلبان و خانواده های آن ها نداشته است بلکه باعث هدر رفتن عمر و جوانی این افراد شده است و تنها فایده آن ، ثروتمند شدن مافیای کنکور است.

کلام آخر ...

بهترین کاری که خانواده ها در شرایط کنونی جامعه می توانند برای فرزندانشان انجام بدهند آن است که به جای هزینه در زمینه ی کلاس های کنکور و کتاب های کمک درسی، در زمینه ی کسب مهارت و آموزش های متفاوت غیر درسی که به بازار کار هر فرد کمک می کند هزینه کنند. به عبارت دیگر باید فرزندانشان در کنار درس و مدرسه به کسب مهارت های مختلف برای کار در جامعه بپردازند. این یک حقیقت است که با توجه به سیستم آموزشی کشور دوران رشته های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و ... اشباع شده است؛ پس باید مهارت آموزی را ترویج دهیم و به دانش آموزان در یافتن علایقشان کمک کنیم.

انتهای پیام /

خبرنگار: سجاد عبدلی

زمان انتشار: جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳:۱۷

شناسه خبر: 80392

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب