ازپرسنل هوادریای نداجا؛

خاطره اولین پرواز سولوی خود را هرگز فراموش نخواهم کرد/اشک شوق از دیدگانم جاری شد

وقتی از پرواز سولویی نام برده می‌شود برای من یادآور آرزوهای کودکانه‌ام است و یادم نمی‌رود اولین پرواز سولویی‌ام در کابین هواپیما، زمانی که فرود آمدم و بر زمین نشستم از روی شوق، اشک‌هایم جاری شدند.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری استان بوشهر؛ عباس بابایی صبح روز پانزدهم مرداد ماه، (روز عید قربان) سال 66 به همراه یکی از خلبانان نیروی هوایی (سرهنگ نادری) به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای آموزشی اف–5 از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. پس از انجام مأموریت، به هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزی، هدف گلوله‌های تیربار ضد هوایی قرار گرفت و از ناحیه سر مجروح شد و بلافاصله به شهادت رسید.

جامعه امروزی هم عباس بابایی‌های نسل خود را خوب تربیت کرده تا بتوانند قدم جا پای آنها بگذارند و در حساس‌ترین صحنه‌ها حضور موثر داشته باشند در این گزارش به سراغ یکی از خلبانان موفق استان بوشهر رفتیم تا درباره شغل مقدس و پرهیجان «خلبانی» برای ما صحبت کند.

خودتان را معرفی کنید؟

 خلبان محمد جعفر آبادی ازپرسنل هوادریای نداجا، دارای مدرک کارشناسی هوانوردی گرایش خلبانی، اهل دهقاید شهرستان دشستان استان بوشهر هستم، مسئولیت مرکز رشد علمی پژوهشی سردار شهید ضنجرسیم شهرستان دشتستان را برعهده دارم و همچنین مسئول عملیات پژوهشکده هوافضای شهید تهرانی مقدم استان گیلان. و تا سال قبل مسئول کمیته ورزش‌های هوایی استان بودم هم اکنون عضو کارگروه طراحی و ساخت هواپیماهای فوق سبک در استان هستم.

درباره علاقه خود به پرواز بگویید و چطور وارد این حرفه شدید؟

از آن موقع که یادم می‌آید همیشه عشق پرواز داشتم، عشق پریدن و اوج گرفتن، از بچگی دوست داشتم که پرواز کنم، هر وقت سوال می‌شد در آینده میخواهید چه کاره شوید بی درنگ می‌گفتم خلبان، تحصیلاتم را تا مقطع سوم دبیرستان در رشته برنامه نویسی کامپیوتر ادامه دادم زمانی که تصمیم گرفتم که بعد از مدرسه چه کنم، متوجه شدم که باید به دنبال آنچه به آن علاقه دارم بروم و بیشتر دلم می خواهد به Aviation رفته و برای خلبان شدن، آموزش ببینم. در سن 16 سالگی به استخدام نهاجا در آمدم تا به یادگیری  دروس خلبانی بپردازم اما بعد از استخدام متوجه شدم این رشته‌ای که انتخاب کردم یک رشته فنی است احساس کردم این رشته برای من مناسب نیست، در ابتدای کار تغییر مسیر دادم.

بعد از آن به ادامه تحصیل پرداختم و به استخدام نداجا در آمدم و در پایگاه هوادریا با علاقه‌ای وصف نشدنی، مشغـول به انجام وظیفه شدم، در این راه مسئولین نظامی همیشه بهترین مشوق‌های من در رسیدن به اهداف و آرزوهایم بودند و از هیچ کمکی دریغ نکردند.

با یکی از اساتید خلبان هواپیمای بدون سرنشین به نام یعقوب شبدینی آشنا شدم و با هدایت و راهنمایی او توانستم طی 2ماه دوره آموزشی، به تنهایی کنترل هواپیما را برعهده بگیرم که این برایم یک تجربه لذت‌بخش و مسرت‌آمیز بود. در این مسیر باید دوره‌های بسیار سختی می‌گذراندیم که با وجود تحمل همه این سختی‌ها برایمان شیرینی خاصی به ارمغان داشت.

 از تجربه اولین پروازتان بگویید.

اولین پرواز بلند من خیلی غیرمنتظره بود، در اسکادران هلیکوپتری خدمت می‌کردم بمحض اینکه هلیکوپتر پرواز داشت می‌رفتم کنار باند و پرواز را تماشا می‌کردم، خیره می‌شدم به هلیکوپتر و خلبان. تا اینکه یک روز که فرمانده قسمتی‌ام قصد پرواز داشت، استارت  که زد خواست بلند شود و پرواز کند از پشت فرامین به من اشاره کرد، به سمتش که رفتم از داخل رادیو به کروی پروازی اعلام کرد سپس درب را باز کرد و من را سوار کرد، در آسمان زیبای شهر بوشهر، دور زد و در پایگاه هوادریا فرود آمد و من پیاده شدم و بعد به ماموریت خودشان ادامه دادند. یادم هست خیلی هیجان‌زده شده بودم و وقتی فرود آمدم نمی‌دانستم از خوشحالی چه باید بکنم.

چند ساعت پرواز دارید و چه دوره‌های آموزشی تاکنون گذرانده‌اید؟

 حدود 150 ساعت پرواز دارم و محل‌هایی که تاکنون آموزش دیده‌ام از جمله: هـوادریــای ارتش، آموزش خلبانی استان فارس (زرقان)، تهران و گیلان. در حال حاضر با، هواپیماهای با فوق سبک، کایت موتور‌دار، جایروکوپتر، هواپیماهای کنترل از راه دور، پاراگلایدر و پاراموتور پرواز می‌کنم.

معمولا در صنعت هوانوردی بخش پروازی افراد یا فنی‌اند و یا خلبــان، خوشبختانه من علاوه بر سپری کردن دوره‌های پرواز، موفق به طی نمودن دوره تعمیرات و نگهـــداری هواپیما نیز شدم که توانستم گواهینامه فنی نیز از سوی سازمان هواپیمایــی کشور پس از آزمون کسب نمایــم .

پرواز soloچیست آیا شما این دوره را گذرانده‌اید؟

به زبان ساده، اولین پروازی که یک خلبان به تنهایی با هواپیما انجام می‌دهد می‌گویند، من در استان‌های فارس و تهران و گیلان، پس از یک بار پرواز بر فراز آسمان زیبای این استان‌ها، به طور سولویی، پروازهای متعددی را تجربه کرده‌ام.

 احساس اینکه کنترل یک هواپیما  کاملاً در اختیار من بود و کسی بغل دستم ننشسته بود، احساس قدرت،  مسئولیت،غرور خاصی داشتم علاوه بر آن در آن موقع با ۱۳ ساعت سابقه پرواز و به اذعان معلمین آمادگی پرواز سولو داشتم. پرواز فقط حدود ۷ دقیقه طول می‌کشید و شما باید یک مستطیل را طی می‌کردید که باند فرودگاه یکی از اضلاع بزرگ آن بود. البته برای جایروکوپتر در ساعت ۱۰‌ام اولین سولویـــی را تجربه کردم همه چیز بخوبی پیش رفت و مهم‌ترین و خطرناک‌ترین قسمت پرواز که 60 درصد حوادث هوائی در آن اتفاق می‌افتد یعنی فرود نیز به آرامی انجام شد و چرخ‌های عقب هواپیما به آرامی باند فرودگاه را لمس کردند و چرخ جلو نیز به آرامی فرود آمد. خوشحالی زایدالوصفی داشتم و شروع به تاکسی کردن هواپیما بطرف آشیانه نمودم. از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدم.

 

وقتی از پرواز سولویی نام برده می‌شود برای من یادآور آرزوهای کودکانه‌ام است و یادم نمی‌رود اولین پرواز سولویی‌ام در کابین هواپیما، زمانی که فرود آمدم و بر زمین نشستم از روی شوق، اشک‌هایم جاری شدند.

شما به عنوان مسئول مرکز رشد سردار شهــید ضنجرسیم شهربرازجان چه کارهایی انجام دادید؟

برای شروع کار این مرکز نیاز به آماده نمودن زیر ساخت‌های لازم بود، تجهیز کامل مرکز، ساماندهی، جذب افراد و حمایت، آموزش، استعدادیابی که به خوبی انجام شد و در مرحله بعد به طراحی و ساخت قطعات هواپیما، حتی خود هواپیما پرداخته شد. معاونت جهاد علم و فناوری سپاه امام صادق(ع) و بسیج سپاه جوادالائمه دشتستان در این امر حمایت علاقمندان را بر عهده دارند.

وضعیت استان بوشهر را در زمینه هوانوردی چطور ارزیابی می‌کنید؟

استان بوشهر از نظر ظرفیت بی نظیر است، استعداد، علاقمندی چه در زمینه پرواز و چه در زمینه طراحی و ساخت وسایل پرنده از استانهای موفق در کشور به شمار می‌رود و در مجموعه علمی و پژوهشی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر در زمینه صنعت هوایی کارهای خوبی انجام شده است و من اعتمادم بیشتر به مجموعه بسیج بوده و ترجیح می‌دهم فقط با این مجموعه کار کنم زیرا بسیج و سپاه هیچوقت ما را تنها نگذاشتند و به تمام وعده‌هایشان عمل کردند.

در سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری بین جهاد علم و فناوری سپاه امام صادق(ع) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان استان بوشهر با هدف به کارگیری ظرفیت‌های جهاد علم و فناوری و دانشگاه آزاد در موضوعات گسترش پژوهش‌های علمی، تولید دانش فنی و تبدیل ایده به محصول، انجام همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و خدمات آزمایشگاهی به امضا رسید که اگر شرایط لازم مهیا شود این کار می‌تواند کمک بزرگی به صنعت هوانوردی کشور کند. استان بوشهر در عرصه گردشگری دارای ظرفیت‌های مهمی از جمله خلیج فارس و مناظر طبیعی بکر و منحصر به فرد است که با استفاده از هواپیماهای فوق سبک این ظرفیت‌ها بیشتر معرفی و شناخته می‌شود.

 

بنابراین تربیت نیروی انسانی بومی، اشاعه فرهنگ هوانوردی و شناخت استعدادهای این عرصه بسیار مفید خواهد بود.

تاکنون چه اقداماتی در استان انجام داده‌اید؟

با توجه به تخصص و علاقه وافری که در امر خدمت به خصوص در استان دارم و با الگو گرفتن از مقامات محتــرم نیروهای مسلح، با تعدادی از خلبانان و مهندسین مجرب هم استانی با کسب مجوزهای لازم ، موفق به راه‌اندازی دوره‌های آموزشی هواپیماهای کنترل از راه دور، پاراگلایدر و پاراموتور و چتربازی سقوط آزاد شدیم. همچنین مجموعه‌ای عظیم ورزش‌های هوایی که حدود 5سالی بود در استان راه‌اندازی شده بود اما بدون هیچ گونه فعالیتی باقی مانده بود فعال نمودیم و به لطف خداوند و تلاش شبانه روزی توانستیم با راه‌اندازی باشگاه‌های پروازی در استان، بالغ بر 50 نفر از خواهران و برادران را آموزش دهیم که ازنعمت پرواز برخوردار شدند, درحال حاضر این استان در رتبه‌های برتر پروازی در کشور قرار دارد.

همچنین در قالب یک تیم پروازی، شرکت شهپر سیمرغ طلایــی به مدیر عاملی تیمسار خلبان، منوچهر شیرآقایـی درحال راه‌اندازی فرودگاه اختصاصی در استان هستیم، تا حدودی مجوزات لازم دریافت شده و با توجه به قوانین سازمان هواپیمایی کشور جمهوری اسلامی ایران، یک قطعه زمین نیز مناسب با توجه به شرایط و استاندارد خریداری شده که هم اکنون در حال گذراندن مراحل اداری می‌باشد.

ضمنا" یک فروند سیمیلاتور آموزش خلبان نیز طراحی و ساخته شد که هم اکنون جهت آموزش در پایخت مورد استفاده قرار گرفته است.

 

کلام آخر شما:

امیدواریم هدف ما الهام بخش جوانانی باشد که رویای بزرگ در سر دارند و روزی برسد که بتوانند آنها را عملی سازند، حتی در زمینه‌های پزشکی، فنی، معلمی هوانوردی یا هر هدف دیگری که دارند موفق شوند برای جامعه خود مفید باشند. من معتقدم همیشه برای رسیدن نباید به آخر جاده نگاه کرد بلکه همان جا که هستی باید نگاه کنی و با امید و قدرت و تلاش راهت را ادامه دهی چرا که پرواز کردن دور نیست.

به هنگام سختی مشو نا امید      که از ابر سیه بارد آب سفید

 

انتهای پیام/

مصاحبه کننده: حسینی مفرد

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲:۴۲

شناسه خبر: 80535

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
نظرات ارسال شده :
تعداد نظرات : ۲ نظر
۰ مخالف          ۰ موافق
پنج شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵:۲۱

با سلام و خسته نباشی و آرزوی موفقیت داریم در تمام مراحل کاری و زندگی جنابعالی

۰ مخالف          ۰ موافق
پنج شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۱۵

با سلام شبدینی هستم.خیلی خوشحالم که همچنان با قدرت پله های موفقیت رو طی میکنید برای شما آرزوی بهترینها رو دارم موفق باشید.درود درود درود

اشتراک گذاری مطالب