علم و فناوری گزارش می‌دهد:

درخشش ۱۳ دانشگاه داخلی در نظام رتبه‌بندی شانگهای

باتوجه به اینکه ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا حضور دارند، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان آموزش عالی باید در جهت تثبیت و ارتقای این جایگاه و رشد و تعالی کیفی دانشگاه‌ها تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ با توجه به تحولات روزافزون علمی و فناوری، انتظارات از آموزش عالی نسبت به گذشته دچار دگرگونی و تغییر شده و از نظام آموزش عالی انتظار می‌رود در راستای نیل به اهداف توسعه کشور، نقش مؤثرتری را ایفاء نماید. رقابت برای دستیابی به چنین وضعیتی منجر به ایجاد نظامی از ارزیابی گردیده که با توسل به معیارها و ملاک‌های معینی بتوان عملکرد دانشگاه‌ها را مقایسه و تحلیل نمود. این نظام در سطح بین‌المللی به‌عنوان نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، عملکرد دانشگاه‌های سراسر دنیا را ارزیابی و بر اساس نتایج بدست‌آمده، رتبه‌بندی می‌نماید. در صورت تحقق این امر، دانشگاه‌ها می‌توانند درزمینه دستیابی به ملاک‌های موردنظر، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و سطح عملکرد خود را به وضعیت مطلوب نزدیک نمایند.

ایده اصلی رتبه‌بندي دانشگاه‌ها در کتاب «مسابقه بزرگ مغز» نوشته «بن ویلداوسکی» مطرح شد که در آن به نقش دانشگاه‌ها در تغییر شکل جهان اشاره شد. نیاز به رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهـان نیز اولین بار در دسامبر 2003 توسط "ریجارد لمبرد" مطرح شد که معتقد بود رتبه‌بندي دانشگاه‌ها می‌تواند به مقایسه دانشگاه‌هاي انگلیس با دیگر دانشگاه‌هاي جهان کمک کند. در این راستا به جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از منظر رتبه‌بندی شانگهای می‌پردازیم که به عنوان یکی از معتبرترین رتبه‌بندهای آموزش عالی در جهان شناخته می‌شود.

درخشش ۱۳ دانشگاه داخلی در نظام رتبه‌بندی شانگهای

سرپرست مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا حضور دارند، گفت: بر اساس رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ شانگهای که ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را پوشش می‌دهد، دانشگاه هاروارد، استنفورد و دانشگاه کمبریج به ترتیب رتبه اول تا رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر محمدجواد دهقانی ضمن اعلام این خبر گفت: رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ شانگهای ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را پوشش می‌دهد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کمبریج به ترتیب رتبه اول تا رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

دهقانی اظهار داشت: شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیأت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است که توسط شش شاخص زیر ارزیابی می‌شوند.

منابع گردآوری داده در این رتبه‌بندی شامل وب سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی ISI استخراج می‌شود.

در جدول زیر وضعیت تعداد دانشگاه‌های قاره‌های مختلف به تفکیک مشخص شده است.

ایران با ۱۳ دانشگاه مقام اول رتبه‌بندی شانگهای

در رتبه‌بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۱۹ ، ایران با ۱۳ دانشگاه، ترکیه با ۱۲ دانشگاه،  مالزی  و مصر با ۵ دانشگاه، عربستان و پاکستان با ۴ دانشگاه، تونس، لبنان، امارات متحده عربی، عمان و نیجریه  با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند.

وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی شانگهای

به گزارش روابط عمومی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سرپرست ISC در ادامه با بیان اینکه در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۹ شانگهای ۱۳ دانشگاه از ایران حضور یافتند، گفت: در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ دانشگاه تهران مشابه رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه‌های ایران را از آن خود کند. دانشگاه‌های صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران با ارتقا رتبه نسبت به سال قبل، توانستند جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در سال ۲۰۱۹ را کسب نماید و مشترکا رتبه‌های دوم و سوم ایران را از آن خود کنند. دانشگاه‌های امیر کبیر و تربیت مدرس نیز در بازه ۶۰۰- ۵۰۱ گرفته‌اند و رتبه‌های چهارم و پنجم ایران را از آن خود کرده‌اند.

دانشگاه فردوسی مشهد با بازه رتبه‌ای ۶۰۱-۷۰۰ رتبه ۶ و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بازه رتبه‌ای ۸۰۰-۷۰۱ رتبه ۷ ایران دارد.

دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، علم و صنعت ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه ۹۰۰-۸۰۱ قرار دارند و رتبه ۸-۱۰ ایران را از آن خود کرده‌اند.

دانشگاه شهید بهشتی که برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور دارد، به همراه دانشگاه شیراز و دانشگاه تبریز در بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ و رتبه ۱۱-۱۳ کشور قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید:

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان دنیا/ دانشگاه زنجان رتبه ۲۵۱-۳۰۰ دنیا و نهم ایران

خاورمیانه در دستان محققان ایرانی/ رتبه نخست تولیدات علمی در سال ۲۰۱۸ به ایران رسید

رتبه اول اثر گذارترین کشور خاورمیانه در تولید علم به ایران تعلق گرفت

 

برونداد یک نظام ایده‌آل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها می‌تواند برنامه‌ریزان و سیاستگذاران آموزش عالی را در مسیر اتخاذ تدابیر و تصمیم‌گیری‌های مختلف یاری نماید. رتبه‌بندی نه تنها به اندازه‌گیری کیفیت کمک می‌کند، بلکه بطور فزاینده‌ای به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا در لیگ جهانی خود را مورد بررسی قرار داده و تثبیت نمایند. بطور طبیعی، مؤسسات دارای رتبه‌های بالا می‌کوشند تا موقعیت خود را تثبیت نمایند و در لیگ جهانی کمتر دچار نوسان می‌شوند.

بنابراین دانشگاه‌ها باید در پی آن باشند تا فارغ از نقاط مثبت و منفی موضوع رتبه‌بندی، برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای دستیابی به جایگاه‌های بالاتر و افزایش سطح کیفی فعالیت‌های خود طرح‌ریزی نمایند. رشد و تعالی کیفی دانشگاه‌ها از منظر شاخص‌های ملی و بین‌المللی باعث ارتقاء جایگاه و پویایی نظام دانشگاه و جلوگیری از رخوت و سکون خواهد شد.

 

به قلم: مجتبی صفاری

زمان انتشار: دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 80567

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب