سید رضا بطحائی:

پس از تولید و فروش حتما از مشتریان بازخورد بگیرید

دوره آموزشی از ایده تا اجرا توسط سید محسن بطحائی در دانشگاه زنجان برگزار و پله به پله مسیر طی شده برای درامدزایی از ایده مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش خبر گزاری علم و فناوری استان زنجان، به همت پارک علم و فناوری استان زنجان و با همکاری انجمن علمی دانشجویی مواد و متالوژی کشور دوره آموزشی از ایده تا اجرا توسط مهندس سید رضا بطحائی مدیر مرکز نو آوری پارک علم و فناوری استان زنجان در روز شنبه، 26 مرداد ماه 98 در سالن کاوه دانشکده معدن دانشگاه زنجان برگزار شد.

ایده خام چگونه تجاری شود؟

سید رضا بطحائی در ابتدای صحبت هایشان با تاکید بر عملیاتی کردن ایده ها فرمودند: مهم ترین وجه ایده عملیاتی کردن آن است چرا که اگر ایده از مدل تجاری استفاده نکند، ارزشی ندارد. سال هاست که بانک ها این کار را انجام داده و ایده های تجاری ارائه می دهند ولی خودتان نیز می توانید در این زمینه پیش قدم شوید اما سوال اینجاست که آیا ایده ما قابلیت تجاری شدن را دارد؟ برای مثال استارتاپ اسنپ روزانه 1.5 میلیون تراکنش انجام می دهد و در مدت 5 سال در جایگاه کنونی قرار گرفته است و این نشان از قابلیت تجاری شدن ایده اسنپ دارد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان افزودند: هر چیزی که از فکر و اندیشه انسان سرچشمه می گیرد شامل قانون مالکیت معنوی می شود، این قانون، قابلیت لمس کردن را ندارد و صرفا یک ایده و طرح است که در قالب محصولات فیزیکی یا روند تولید آن ها ظهور پیدا می کند پس در نتیجه ایده هر شخص جزو مالکیت های اوست. ایده و اندیشه نیازمند تشکیل تیم است به شرطی که تخصص پیدا کردن افراد و تشکیل یک تیم را داشته باشیم. پس از خلق ایده نیز باید توانایی این را داشته باشیم که در عرض 2 الی 3 دقیقه آن را تشریح نماییم (elevator pitch)  یعنی به اندازه زمانی که سوار یک آسانسور می شویم تا طبقاتی را طی کنیم، بتوانیم به همراهان خود در آسانسور، طرح و ایده خود را انتقال دهیم که شامل مقدمه، ارزش پیشنهادی، مدل درآمدی، راه حل و اندازه بازار (مشخص کردن منبع) می شود.

ارزش پیشنهادی مهم ترین فاکتور برای ایده

ایشان با تاکید بر مزیت نسبی کالا ادامه دادند: ارزش پیشنهادی طرح شما باید کاملا مشخص باشد به این مفهوم که چرا مشتریان باید محصول یا خدمت شما را بخرند؟ و مزیت رقابتی محصول شما با محصولات رقیب در چیست؟ اگر به این سوالات پاسخ مناسبی دهید یعنی توانسته ایم ارزش پیشنهادی محصول خود را معرفی کنید که برای این کار پیشنهاد می کنم کتاب طراحی ارزش پیشنهادی را مطالعه بفرمایید.

سید رضا بطحائی بازار هدف را مهم قلمداد کرده و افزودند: شما از قبل باید ویژگی های مشتریان و نیاز های آنان را شناسایی کنید و پس از بخش بندی آن ها از گوشه ها شروع به فعالیت کنید. باید توجه داشته باشید که عمر پذیرش فناوری شما مهم است یعنی ابتدا نوجویان و پذیرندگان آغازین از محصول یا خدمات شما استفاده می کنند که تعداد آن ها کم است و سپس اکثریت پیشگام از محصول شما استفاده می کنند که آمار مصرف کنندگان محصول شما را به شدت افزایش می دهند و پس از آن ها دیر پذیرندگان با سایر مصرف کنندگان هم سو شده و اقدام به مصرف محصول شما می نمایند. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که برای شروع استارتاپ ها دانشجویان بستر مناسبی برای پذیرش ایده های شما هستند و اصلا به همین دلیل است که استارتاپ ها از فضای دانشگاه آغاز می شوند.

​مدل درآمدی خود را مشخص کنید

ایشان ادامه دادند: در مرحله بعد باید مدل درآمدی خود را مشخص کنید به عبارتی باید تعیین کنید که از مشتری یا کمیسیون یا فروش شعب یا ... از کدام یک درآمد خواهید داشت. به این طریق به کار خود پیوست اقتصادی می دهید و استراتژی مدیریت جریان درآمد خود را مشخص می کنید اما پذیرش مخاطب و مصرف کننده کالا یا خدمات برای هر کسب و کاری جزو واجبات آن است که برای درک بهتر موضوع کتاب مدل درآمدی کسب و کار با رویکرد بازار ایران برای مطالعه پیشنهاد می شود.

ایشان استراتژی ورود به بازار را بسیار ارزشمند دانسته و مطرح کردند: استراتژی های ورود به بازار اهمیت فراوانی دارد که مثلا می تواند با ارائه رایگان محصول و خدمات باشد یا با افزایش شعب و ارئه تخفیف های مناسب و یا با تبلیغات میدانی صورت گیرد برای مثال اسنپ برای ورود به بازار رانندگانی در راه آهن مستقر کرده بود که شعار اولین سفرتو رایگان تجربه کن می دادند. سفر رایگان برای همه جذاب است پس حاضر بودند آن را تجربه کنند که در طول مسیر سفر، رانندگان شروع به معرفی اسنپ می کردند.

​فروش محصول اتمام کار نیست

پس از تولید و فروش محصول نیز حتما مصاحبه با مشتریان و بازخورد گرفتن از آنان را فراموش نکنید که این کار، گاهی اوقات منجر به بهبود تولید و گاهی منجر به چرخش ایده (the pivot) نیز می گردد. بعضا مشاهده می شود که مشتری ماه های اول از محصول راضی بوده ولی ماه های بعد نظر متفاوتی دارد که مصاحبه با مشتریان به راحتی می تواند این مسئله را عیان و مشتریان را ثابت کند.

ایشان در پایان ریسک های محتمل در تولید محصول را مطرح کرده و گفتند: برای هر محصولی باید یک برنامه خروج و یک برنامه جایگزین داشت که در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، آن را پیش برد. ریسک های محتمل موجود در پیش روی تولید می تواند ریسک فنی، اجرایی، بازار و فروش، مالی و یا ریسک قانون باشد که مورد اخر دردسر ساز ترین نوع ریسک است. همچنین همیشه بخاطر داشته باشید که رقبای خودتان را در بازه های زمانی مشخص تحلیل کنید و با پیدا نقاط قوت و ضعف رقبا، به شناخت درستی از آن ها دست پیدا کنید.

انتهای پیام/

زمان انتشار: دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴:۰۸

شناسه خبر: 80617

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب