در گفت و گو با یک کارشناس سواد رسانه ای عنوان شد

لزوم برخورداری توأم فرزندان از سواد و تربیت رسانه ای

یک کارشناس سواد رسانه ای با اشاره به لزوم دغدغه مندی والدین از چگونگی رفتار فرزندانشان در فضای مجازی، خواستار تربیت رسانه ای در خانواده ها شد.

حسن پور در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به تعاریف گوناگون ارائه شده از سواد طی دوران های مختلف توسعه دانش بشری تصریح کرد: در زمان های گذشته شخص با سواد فردی محسوب می شد که از سواد خواندن و نوشتن و نیز مدرک تحصیلی برخوردار باشد ولی به مرور زمان این تعریف تغییرات اساسی پیدا کرد.

این کارشناس سواد رسانه ای با بیان این که امروزه تعریف جدیدی از سوی سازمان یونسکو برای سواد ارائه شده است، خاطرنشان کرد: بنا بر تعریف جدید فرد با سواد باید از شش ویژگی سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد آموزش و پرورش و سواد کامپیوتر برخوردار باشد.

وی ادامه داد: سواد عاطفی به معنی قدرت برقراری ارتباط عاطفی با دیگران، سواد ارتباطی به معنی تعامل با دیگران، سواد مالی توانایی در مدیریت دخل و خرج و پس انداز، سواد رسانه ای به معنی توانایی تشخیص اخبار درست از نادرست و منبع معتبر از نامعتبر، سواد آموزش و پرورش یعنی توانایی خواندن و نوشتن و کسب تحصیلات و سواد کامپیوتر به معنی دانش و مهارت استفاده از آن است.

حسن پور با اشاره به تعریف سواد رسانه ای تصریح کرد: اگر بخواهیم یک تعریف واحد از سواد رسانه ای ارائه کنیم، می توانیم آن را به عنوان دانش و مهارتی بدانیم که به فرد امکان شناسایی فواید و معایب یک رسانه را در جهت کاهش آسیب های ناشی از آن می دهد.

وی با بیان این که سواد رسانه ای یک دانش جهانی محسوب می شود و تنها مختص به ایران و دغدغه های ذهنی مسئولین کشورمان نیست، افزود: اگرچه این موضوع پر اهمیت با تأخیر بسیار زیاد به کشورمان راه یافت، ولی خوشبختانه امروزه از سوی وزارت آموزش و پرورش کتابی تحت عنوان «تفکر و سواد رسانه ای» وارد سیستم آموزشی فرزندان ما شده است.

حسن پور از کانادا و ژاپن به عنوان اولین کشورهایی که سواد رسانه ای را وارد سیستم آموزشی خود کردند، نام برد و گفت: این کشورها از حدود 20 سال پیش و به علت نفوذ گسترده محصولات فرهنگی آمریکایی به جامعه خود تصمیم گرفتند که مبحث سواد رسانه ای را وارد کتب درسی دانش آموزان کنند.

وی در مورد این موضوع که چرا سواد رسانه ای در جامعه امروز از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شده است، تصریح کرد: در عصر حاضر دیگر مرزهای حاکمیتی مرزهای جغرافیایی نیستند، بلکه اگر کشور مبدا بتواند محصولی رسانه ای مثل یک بازی را تولید کند و به وسیله آن ارزش ها و باورهای خود را به جامعه کشور مقصد القا کرده یا در فرهنگ آن تغییری ایجاد کند، به مثابه حکومت بر کشور مقصد خواهد بود.

حسن پور مهمترین علت اهمیت سواد رسانه ای در جامعه امروز را افزایش لجام گسیخته جرائم غیر عمد در فضای مجازی ذکر کرد و گفت: شخصی که سواد رسانه ای ندارد درک درستی نیز از انتخاب رسانه نخواهد داشت و نیز نمی تواند پیام های درست و غلط را به خوبی از یکدیگر تشخیص دهد.

وی ادامه داد: عدم درک کافی از سواد رسانه ای عامل به اشتراک گذاری انواع پیام های نادرست و شایعاتی خواهد بود که ممکن است اتفاقات بد و ناخوشایندی را برای شخص و جامعه به همراه داشته باشد.

حسن پور با اشاره به این که کودکان و والدین کشورمان در حال حاضر و نیز در آینده با انواع رسانه ها از قبیل سینما، تلویزیون، وب سایت ها، تبلیغات بازرگانی و ... محاصره شده اند، گفت: ما هر روز این رسانه ها را می بینیم، می شنویم و از پیام های آنها تاثیر می پذیریم.

وی در ادامه با بیان این که ما با رسانه ها زندگی می کنیم، افزود: افراد بسیاری در جامعه ما حضور دارند که از لحظه بیداری از خواب به دنبال شروع روز خود با فضای مجازی هستند و متاسفانه این فناوری جزئی از زندگی آنها شده که کلید مدیریت و حل این معضلات برخورداری از آگاهی و سواد رسانه ای است.

حسن پور با تاکید بر لزوم آموزش سواد رسانه ای در کودکان خاطرنشان کرد: بسیاری از بازی های رایانه ای غربی علاوه بر مغایرت با فرهنگ، باورها و ارزش های رایج در کشورمان در تقابل با دین مبین اسلام ساخته شده اند و کودکان به علت عدم آگاهی از مفاهیم انتقالی توسط این بازی ها و صرفاً بخاطر مهیج بودن، مبادرت به انتخاب آنها می کنند.

وی با اشاره به نحوه کسب سواد رسانه ای تصریح کرد: در مواجهه با یک رسانه باید پنج سوال که عبارت اند از چه کسی این پیام را تولید کرده؟ چه تکنیک خلاقانه ای در آن برای جلب نظر ما به کار برده شده؟ قضاوت هر فرد نسبت به پیامی که دریافت می کند با قضاوت ما چقدر تفاوت دارد؟ چه نوع سبک زندگی را تبلیغ می کند و چه ارزش ها و بایدهایی را نشان می دهد؟ و در نهایت هدف از ارسال آن چه بوده است؟ از خود مطرح کنیم.

حسن پور در ادامه تصریح کرد: اگر تمامی این سوال ها را در مواجهه با یک رسانه از خود بپرسیم می توانیم یک شهروند دیجیتال بهتر باشیم و از آسیب های کاربرد نادرست رسانه ها تا حد بسیار زیادی در امان بمانیم.

وی با بیان این که علاوه بر بحث سواد رسانه ای که یک بخش آموزشی تلقی می شود، بخش دیگری به نام تربیت رسانه ای داریم، خاطرنشان کرد: با وجود پیشینه قابل توجه آموزش سواد رسانه ای در مقاطع مختلف تحصیلی کشورهای غربی، آمار و ارقام جرائم غیر عمد در آنها کاهش پیدا نکرده و فرزندان زمان زیادی را صرف گذراندن با فضای مجازی می کنند که دلیل اصلی این رفتار عدم تربیت رسانه ای درست در این جوامع است.

حسن پور با اشاره به اهمیت قابل توجه برخورداری فرزندان از تربیت صحیح رسانه ای تصریح کرد: لازم است والدین همانگونه که دغدغه رفتار صحیح فرزندشان را در جامعه دارند، نگران چگونگی رفتار وی در فضای یک رسانه نیز باشند.

وی در پایان با بیان این که الگوی تربیت رسانه ای در خانواده ها از خود والدین آغاز می شود، خاطرنشان کرد: تربیت رسانه ای فرزندان توسط والدین نیازمند آموزش صحیح والدین برای اجرای دقیق این تربیت است و در درجه نخست پدر و مادر به عنوان یک الگو باید انتخاب درستی از رسانه داشته باشند.

انتهای پیام/

 

زمان انتشار: دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰:۵۰

شناسه خبر: 80754

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب