سلامت دهان کلید سلامت کلی بدن است

سلامت دهان کلید سلامت کلی بدن است و شما با مسواک زدن منظم است سلامتی را حفظ می کنید.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ عادت مسواک زدن در هر فرد متفاوت است ولی متخصصان توصیه می کنند که روزی دوبار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و این عادت را حفظ کنید. آن ها معتقدند با این کار ، از فوایدی چون؛ پیشگیری از پلاک و رسوب، پیشگیری از پوسیدگی دندان، کاهش احتمال عفونت لثه و کاهش احتمال سرطان های دهانی بهره می برید.

چه مدت باید مسواک زد؟

در حال حاضر انجمن دندان پزشکان آمریکا توصیه می کند که مسواک زدن باید دو دقیقه طول بکشد و دوبار در روز تکرار شود. اگر شما از دو دقیقه کمتر مسواک می زنید، به اندازه کافی جرم را از دندان تان حذف نمی کنید.
اگر دو دقیقه از زمانی که تا الان صرف مسواک زدن می کردید خیلی بیشتر به نظر می رسد، شما تنها نیستید؛ در سال ۲۰۰۹ تحقیقی نشان داد که بیشتر مردم ۴۵ ثانیه صرف مسواک زدن می‌کنند. این تحقیق بر روی ۴۷۰ نفر انجام شد و مشخص کرد که افزایش مدت مسواک زدن از ۴۵ ثانیه به دو دقیقه باعث حذف ۲۶ درصد بیشتر جرم ها شد.

چگونه باید مسواک زد؟

به همراه مسواک زدن به مدت مناسب، باید روش خوبی نیز دانست؛ سازمان دندان پزشکی آمریکا این روش را توصیه می کند:

-مسواک را با زاویه ۴۵ درجه برروی لثه قرار دهید.
-مسواک را کوتاه و موثر در عرض دندان حرکت دهید.
-مسواک را با قدرتی آرام بر روی دندان حرکت دهید.
-سطح جونده دندان را بصورت عقب و جلو مسواک کنید.
-حتما سطح داخلی دندان ها را نیز مسواک کنید.
-زبان خود را برای از بین بردن باکتری مولد بوی بد دهان مسواک کنید.
-اکثرا از حرکت چرخشی برای مسواک زدن استفاده کنید(مانند دستمال کشیدن میز شیشه ای)
-بعد از استفاده مسواک را آبکشی کنید.
استفاده از نخ دندان روزی یک بار قبل از مسواک زدن توصیه می شود.

بهترین زمان مسواک زدن

بعضی متخصصان توصیه می‌کنند که بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید ولی عموما یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب پذیرفته شده است.
اگر معمولا بعد از غذا مسواک می زنید، بهتر است یک ساعت صبر کنید؛ زمانی که غذا یا نوشیدنی اسیدی مانند مرکبات مصرف می کنید، مینای دندان کمی ضعیف می شود و شما با بلافاصله مسواک زدن، مینای ضعیف شده را نابود می کنید و منجر به نازک شدن آن می شود.

بیش از حد مسواک زدن

سه بار مسواک زدن در روز یا بعد از هر وعده غذایی لزوما به دندان شما آسیب نمی زند، مگر اینکه خیلی محکم مسواک بزنید با بعد از مصرف مواد اسیدی این کار را انجام بدهید.
سعی کنید به آرامی مسواک بزنید، اگر چه با محکم مسواک زدن احساس می کنید که دندان های تان را به خوبی تمیز می کنید ولی این عمل موجب تضعیف مینای دندان و حساسیت لثه می شود.

از چه نوع مسواکی باید استفاده کرد؟

بهتر است از مسواک هایی که نرم باشند استفاده کنید چون مسواک های سخت، منجر به عقب نشینی لثه و تضعیف مینای دندان می شوند. مسواک خود را به محض خم شدن دندانه ها تعویض کنید، در غیر اینصورت لازم است تا هر سه ماه مسواک را تعویض کنید چون باکتری های زیادی بر روی آن جمع می شوند.
در سال ۲۰۱۴ تحقیقی نشان داد که مسواک های برقی با الگو چرخش محوری موثر ترین در حذف جرم های دندان بوده اند. با این حال حفظ عادت روزانه مسواک زدن بیشتر از نوع مسواک باعث سلامتی دندان های تان می شود.

منابع:
مقاله ۸ عادت بد در مسواک زدن ۲۰۱۹ https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/expert-answers/brushing-your-teeth/faq-20058193

مقاله ۱۰ چیزی که درمورد مسواک زدن نمی دانستیدhttps://www.mouthhealthy.org/en/brushing-mistakes-slideshow

جورنال پاکسازی جرم ۲۰۰۹ https://www.mouthhealthy.org/en/az-topics/t/toothbrushes

گزارش اساس سلامت دهانhttp://jdh.adha.org/content/jdenthyg/83/3/111.full.pdf

مقاله پیشگیری و درمان حساسیت دندانhttps://www.cdc.gov/oralhealth/basics/index.html

جورنال چه مقدار باید مسواک زدhttp://www.ada.org/~/media/ADA/Publications/Files/FTDP_September_2013.ashx

مقاله قدرت مسواک زدم بر سلامت دهانhttp://doi.org/10.1002/14651858.CD002281.pub3

 

مترجم: میلاد نیک نژاد

انتهای پیام/

زمان انتشار: یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵:۰۰

شناسه خبر: 80838

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب