بررسی دلایل شکست شرکت های دانش بنیان :

فقدان بازار برای محصول،توهم موفقیت و نبود امکانات متناسب عامل شکست شرکت های دانش بنیان

امروزه دانش و نوآوری اساسی ترین عوامل پیشرفت و پایداری در عرصه های صنعتی و اقتصادی هستند.کشورهایی از نظر اقتصادی پایدار هستند که اساس اقتصاد آنها بر محور دانش باشد.در این بین شرکت های دانش بنیان، بعنوان یکی از منابع مهم اشتغال، درآمد و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شوند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان قزوین، امروزه دانش و نوآوری اساسی ترین عوامل پیشرفت و پایداری در عرصه های صنعتی و اقتصادی هستند.کشورهایی از نظر اقتصادی پایدار هستند که اساس اقتصاد آنها بر محور دانش باشد.در این بین شرکت های دانش بنیان، بعنوان یکی از منابع مهم اشتغال، درآمد و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شوند.که با توسعه این شرکت ها، می توانیم تا سال 1404 رشد اقتصادی 8 درصدی در کشور داشته باشیم.با این وجود درصد بالایی از شرکت های دانش بنیان در سال های اولیه تاسیس با شکست مواجه می شوند.وقتی یک شرکت نوپا با شکست مواجه می شود، می توان قلم به دست گرفت و درباره دلایل شکست کارآفرینان این شرکت مطلب نوشت.چنین مطالبی برای دیگر شرکت های کارآفرین بسیار پندآموز خواهد بود و تاثیری مثبت در عدم شکست آنها خواهد داشت.بر طبق پیش بینی کارشناسان، از هر 10 شرکت نوپا، 9 شرکت با شکست روبرو می شوند. در اینجا سعی داریم به بررسی اصلی ترین دلایل شکست شرکت های دانش بنیان در استان قزوین بپردازیم.

توهم موفقیت عامل شکست شرکت های دانش بنیان

حاجی پور نماینده وزارت دفاع در پارک علم و فناوری قزوین، در پاسخ به دلایل شکست شرکت های دانش بنیان در استان قزوین گفت: اکثر شرکت ها در همان مرحله رشد مقدماتی به این نتیجه می رسند، محصولی که به دنبال ایجاد آن بودند تا روانه بازار کنند دیگر برایشان دست یافتنی نیست و باور آنها که تصور می کردند ایده ای که در سر دارند با صرف زمان و تفکر، روزی به محصول تبدیل خواهد شد، اشتباه بوده و موجب خروج آنها از پارک می شود.

فقدان بازار برای محصول و عدم توانایی در بازار رقابتی شدید امروز، از عوامل مهم دیگر شکست شرکت های دانش بنیان است که می توان به آن اشاره کرد.

حاجی پور افزود: امروزه در این نقطه زمانی و مکانی از رشد اکوسیستم، نقطه حیاتی این موضوع است که اتصال فناور به صاحبان نیاز در صنایع خیلی گنگ و نارسا است.

هم چنین آماده نبودن زیر ساخت های مناسب جهت مشاوره های حقوقی، اقتصادی و سرمایه گذاری به فناوران و صاحبان نیاز موجب شکست 70 درصدی قراردادهای فی مابین این دو مجموعه شده است.

بحران اعتماد سازی

سیاوش خطیبی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه آب است که چندین پروژه بزرگ در این حوزه را در کارنامه دارد. او خود را صاحب دانش فنی برای حل مشکل تصفیه خانه آب شریفیه می داند و به خبرگزاری علم و فناوری قزوین گفت: طبق تعامل و پیگیری از سوی دکتر برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، احتمال شروع همکاری بین شرکت من با تصفیه خانه یادشده در صورت ارائه علمی ام وجود داشت. متاسفانه مدیریت سابق پارک مانع رساندن طرح به دست ایشان شد که این عدم موفقیت را می توان عامل سوء مدیریت نامید.

خطیبی افزود: به اعتقاد بنده ما با بحران اعتماد روبه رو هستیم. جهت برون رفت از این مشکل پیشنهاد می کنم، ارگان یا سازمانی که مورد اعتماد و وثوق می باشد، نقش رابط جهت اعتمادسازی مابین شرکت های دانش بنیان و صنایع را ایفا کنند تا به تعاملات سازنده ای در زمینه همکاری های مشترک منجر شود.

نبود امکانات متناسب با کسب و کار

نخبه دیگری به نام علی سروش، دانش آموخته رشته هوا و فضا که چند سالی است از دانشگاه صنعتی شریف به پارک علم و فناوری قزوین نقل مکان کرده است. او در طی دو سال گذشته، پای 40 هزار دانش آموز را برای بازدید از فضای آموزشی علمی که برای سنین متناسب با آنان ساخته، به این پارک باز کرده است.

او با ابراز تاسف، از عدم پایبندی مدیریت سابق پارک به تعهداتش مبنی بر آماده سازی فضای مناسب آموزشی سخن گفت و ادامه داد، با جلساتی که با مدیریت جدید پارک علم و فناوری قزوین داشتیم به توافق های خوبی دست یافتیم و مدیریت در این مدت کوتاه حضورش در پارک بسیاری از مشکلات را حل کرده است تا پارک، به رسالت اصلیش که حمایت از فناوران است، عمل کند.

در انتها، سروش به کاهش قدرت هزینه و خرید مردم از محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و این موضوع را عامل مهم در شکست شرکت ها عنوان نمود.

بر این اساس شرکت های دانش بنیان و به خصوص شرکت های دانش محوری که با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی و وجود تحریم ها، ساخت و تولید یک محصول دانش بنیان را پذیرفته و به مرحله تولید رسانده اند باید به هر نحو ممکن تحت حمایت بیش از پیش دولت قرار بگیرند که بتوانند این نوآوری را وارد بازار کرده و جایگزین روش های سنتی، غیراصولی و غیرمنطقی بازار کنند. این وظیفه خطیر در کشورهای توسعه یافته بر عهده دولت بوده و در نهایت نتیجه آن مانند درخت تنومند بر کل کشور سایه افکنده و مورد بهره برداری همگان قرار خواهد گرفت. درحال حاضر دیگر عوامل شکست شرکت های دانش بنیان را می توان اینگونه برشمرد:

1. عدم شناخت کافی  و حمایت دستگاه های اجرایی کشور نسبت به محصولات دانش بنیان

2. عدم توجه به نیازهای جامعه و صنایع جهت ساخت محصولات کاربردی

3. عدم وجود تیم کاری توانمند که بتوانند کنار هم فعالیت رو به جلو داشته باشند

4. عدم سابقه و تجربه کافی فعالیت بنیان گذاران در دیگر شرکت ها

5. واردات بی رویه محصولات مشابه داخلی و عدم توانایی رقابت با آنان

6. تسلط رقبای سنتی بر کانال های بازار و کمبود استاندارد های مورد نیاز

7. عدم توانایی در ارائه محصول، قیمت گذاری و مشکلات بازاریابی و فروش

8. عدم اعتماد به شرکت های دانش بنیان از طرف سرمایه گذاران

9. ارائه محصولات بی کیفیت و ایجاد بی اعتمادی

10. عدم دسترسی به منابع مالی و جذب سرمایه گذار ریسک پذیر

زمان انتشار: پنج شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰:۲۵

شناسه خبر: 80954

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب