دوران پرکردن دندان‌ها به سر آمد؛ دانشمندان «مینای دندان» را بازسازی کردند

در این مطالعه جدید از نوعی ژل استفاده شده که تنها در طول ۴۸ ساعت ترمیم مینای دندان را ممکن می‌کند. نیوساینتیست گزارش داده که آزمایش این ژل بر روی موش‌ها موفقیت آمیز بوده و محققان امیدوارند روی انسان نیز جواب دهد.

محققان در یک اکتشاف کلیدی توانسته‌اند مینای دندان را رشد بدهند. موضوعی که می‌تواند دوران پرکردن حفره‌های دندانی را به پایان برساند. یک تیم از محققان دانشگاه «ژجیانگ» در چین توانسته‌اند ژلی بسازند که منجر شود مینای دندان خود را بازسازی کند. نتایج این مطالعه در مجله Science Advances به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ایندیپندنت، مینای دندان یک ترکیب معدنی است که سطح دندان‌ها را می‌پوشاند. ساختار بسیار پیچیده آن که یک استوانه‌های مینایی در هم بافته‌شده شبیه به فلس ماهی است، آن را به یکی از سخت‌ترین بافت‌های بدن انسان تبدیل کرده است.

ساخت ژلی که مینای دندان را بازسازی می‌کند

مینای دندان به طور بیولوژیک ساخته می‌شود، اما هنگام بالغ شدن، سلول‌های خود را از دست داده بنابراین دیگر قادر نخواهد بود خود را ترمیم کند. در نتیجه این موضوع پوسیدگی دندان یکی از متداول‌ترین بیماری‌های مزمن در انسان ها به شمار می‌رود.

این مطالعه جدید از نوعی ژل استفاده کرده که تنها در طول ۴۸ ساعت ترمیم مینای دندان را ممکن می‌کند. نیوساینتیست گزارش داده که آزمایش این ژل بر روی موش‌ها موفقیت آمیز بوده و محققان امیدوارند روی انسان نیز جواب دهد.

گرچه پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین مشکلات بر روی این سیاره است، اما رابطه پیچیده میان رژیم غذایی بیمار و بروز و ظهور حفره‌های دندانی، هنوز کاملاً شناخته نشده‌است. پوسیدگی‌ها توسط باکتری استرپتوک موتانس بر روی دندان به وجود می‌آیند.

تیمور خسروی