کافه کارآفرینی فارس؛

مدرس کارآفرینی: کسب و کار چیزی نیست که بتوان با نمره آن را ارزیابی کرد

در این هفته کافه کارآفرینی فارس به سراغ مدرس کسب و کار رفتیم و به پای صحبت های او نشستیم...

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز؛ پر واضح است که اشتغال پر اهمیت ترین موضوع حال حاضر کشور به ویژه برای جوانان می باشد و با توجه به محدودیت های کارهای استخدامی و دولتی و فراگیر شدن کسب و کارهای جدید، توجه بسیاری از مردم و بطور خاص جوانان به حوزه های استارت آپی و کسب و کارهای اینترنتی و نوپا معطوف شده است که به امید خدا شنبه های هرهفته در مطالبی با عنوان کافه کارآفرینی فارس گزارش ها، مصاحبه ها و اخباری در حوزه های کارآفرینی خواهیم داشت.

پیش از آن که دانشگاه را به پایان برسانم کاری برای خودم راه انداختم، کار خوب و با کلاسی بود، برای خودم دفتر و برو بیایی داشتم، ایده های جدیدی در ذهنم نقش بسته بود اما آموزه های دانشگاهیم با ایدها فاصله داشت. چند سالی بود که به این کار مشغول بودم اما به نظرم برای ادامه و موفقیت باید دانشم  به روز می شد .

با دانشگاه علمی کاربردی آشنا شدم، مدعی بود که فن محور است و دانشجو را بر پایه ایجاد کار و تخصص بار می آورد .

هیچ گاه فکر نمی کردم چند سال تحصیلم در دانشکده علمی کاربردی سرنوشت زندگیم را دگرگون سازد و از یک آدم کم رو و خسته ، فردی خلاق ، با انگیزه و مثبت اندیش بسازد که در هر بن بست بگوید مهندس یا راهی می یابد یا راهی می سازد.

هر سال با باز شدن دانشگاه ها مرا به یاد روزهای خوش سال ۸۴ با اساتید و همکلاسی های خوبی می اندازد که هنوز هم تیم دوستی و کاریمان را مدیون اساتید آنجا  هستیم.

مصاحبه امروز در کافه کارآفرینی با یک استاد دانشگاه  درس کارآفرینی ، در آستانه باز گشایی دانشگاه ها است.

 

** * لطفا برای خوانندگان خودتان را معرفی فرمایید.

سلام و عرض ادب و احترام ، فروغ نعمت اللهی هستم متولد سال 1360 در شیراز ، رشته تحصیلی من در مقطع لیسانس ریاضی کاربردی و در مقطع فوق لیسانس مدیریت کار آفرینی گرایش بخش عمومی – از دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران ، از سال 84 در مرکز آموزش علمی کاربردی صنایع مخابراتی راه دور ایران – شیراز مشغول به فعالیت هستم . در همان سال ها افتخار آشنایی با شما را داشتم.

 

** * شما خودتان تحصیلات کارآفرینی دارید، چقدر از آن آموخته ها برای تدریس مناسب هستند؟

همانطور که مستحضر هستید رشته ای مثل کارآفرینی ، رشته ای است که نیاز به تحقیق و مطالعه به صورت مدام دارد ولی به نظر من خیلی از مباحثی که در دانشگاه مطالعه کردم ، جزو مباحث اولیه ای هستند که برای آموزش کارآفرینی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در برخی مباحث هم نیاز به بومی سازی  و مطالعه مداوم  و به روز دارد.

 

** * استقبال دانشجویان چگونه است.؟

دانشجویان علاقه مند به درس هایی می شوند که بتوانند در کسب وکار و زندگی آن ها را بکار برند ، به نظرم این یکی از هنرهای ما می تواند باشد که بچه ها را علاقه مند کنیم .

 

** * معمولا این درس که جزء دروس عمومی می باشد به چه صورت تدریس می شود؟

در نظام علمی کاربردی قبلا این درس به صورت 2 واحد تئوری و 1 واحد عملی تدریس می شد که برای واحد عملی پروژه ای برای دانشجویان تعریف می شد که باید ارائه می دادند ولی چندین سال است که این درس به صورت 2 واحد تئوری تعریف می شود و جزء دروس مهارت های مشترک در رشته های مختلف در مقطع کاردانی می باشد.

 

** * دانشجویان معمولا آن را فقط برای گذراندن یک درس و نمره گرفتن با آن برخورد می کنند یا واقعا باعث ایجاد ایده های خوب و فرصتی برای تشکیل یک شغل و کارآفرینی به آن نگاه می کنند و می آموزند؟

متاسفانه نظام آموزشی ما ملاک همه چیز را نمره قرار داده ولی به نظر من یادگیری و بکار گیری مهارت های کسب و کار  و تجربه ، چیزی نیست که بتوان آن را با نمره ارزیابی کرد و من سعی می کنم  تا جایی که امکان داشته باشد این موارد را به دانشجویان آموزش دهم که با علاقه و جدا از بحث نمره ، آموزش ببیند که البته این راه حلی بوده که خود من از اساتید بزرگوارم در دانشکده کارآفرینی یاد گرفتم.

 

** * چند سال است که این درس را تدریس می کنید؟

حدود 10 سال که مشغول تدریس می باشم.

 

** * به طور متوسط در هر ترم چند دانشجو این درس را می گذرانند؟

بین 50 تا 60 نفر بسته به تعداد دانشجویان در رشته های مختلف در هر ترم متقاضی گذراندن این درس هستند.

 

** * تا حالا گروهی از تدریس در دانشگاه تشکیل شده که بتوانند کسب و کار کارآفرینانه را به ثمر برسانند؟

از آنجا که تعداد کارآفرینان در هر جامعه محدود هستند، این مورد در دانشگاه های علمی کاربردی نیز رایج می باشد ، لذا تعداد محدودی از دانشجویان در زمینه های خدماتی ، تولیدی و ...کارآفرین می باشند.

 

** * دانشگاه علمی کاربردی کلا به منظور تربیت دانشجویانی برای ایجاد حرفه بنا شده است، آیا به نظر شما توانسته رسالت خود را به انجام رساند؟

دانشگاه علمی کاربردی سعی و تلاش خود را برای رسیدن به این امر نموده ولی متاسفانه آمار بیکاری در ایران بیانگر این نکته می باشد که نه تنها دانشگاه علمی کاربردی بلکه در بقیه دانشگاه ها هم نیازسنجی درستی صورت نگرفته که بر اساس نیاز جامعه آموزش های لازم به افراد داده شود و دوره ها و رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز جامعه تعریف و ارايه شوند.

 

** * آیا دانشگاه برای حمایت از دانشجویان کارآفرین، تسهیلاتی را در نظر گرفته است؟

دانشگاه علمی کاربردی ، مراکز نوآوری را در بعضی از شعبه های خود را ه اندازی کرده ، فرم های فراخوان ایده ها را در اختیار دانشجویان ، اساتید و افراد علاقه مند قرار داده و امکاناتی نظیر مکان و حمایت مالی در حد ساخت نمونه اولیه ایده و پیگیری سرمایه گذار را جهت حمایت از آن ها انجام می دهد.

 

** * چه توصیه ای در آغاز سال تحصیلی به دانشجویان دارید؟

به نظرم اگر در هر کاری انگیزه و پشتکار لازم را داشته باشند حتما در آن کار موفق می شوند و سعی کنند از فرصت ها به خوبی استفاده کنند .

 

خبرنگار: مهرآفرین وثوقی

انتهای پیام/

زمان انتشار: شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸:۲۲

شناسه خبر: 81145

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب